הלמ"ס: מדד מחירי הדירות ללא שינוי לעומת החודש שעבר

נרשמה עלייה במחירי הדירות במחוזות ירושלים, תל-אביב ודרום • האינפלציה חזרה לתחום היעד • מחירי הירקות הטריים זינקו ב-7.5%

נתוני נדל"ן / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
נתוני נדל"ן / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

יציבות במדד מחירי הדירות ועלייה קלה במדד מחירי הדירות החדשות - כך עולה מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסמו הערב (א') לצד מדד המחירים לצרכן. על פי הנתונים, מדד מחירי הדירות לא רשם שינוי בהשוואה לחודש הקודם, אך בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד מדובר בירידה בשיעור 0.1%. 

בכל הקשור למדד הדירות החדשות, מדד זה מעיד היום על עלייה בשיעור 0.9%. נזכיר כי גם בחודש הקודם המדד העיד על עלייה, משמעותית יותר בשיעור 1.6%. בכל הקשור לשיעור הדירות המוזלות מכלל הדירות במדד, נתון זה עומד על 24.6%, ירידה קלה לעומת החודש הקודם אז עמד נתון זה על כ-26%. 

בכל הנוגע למדד מחירי הדירות בחלוקה בין המחוזות השונים, נרשמה מגמה מעורבת. במחוזות ירושלים, תל-אביב ודרום נרשמה עלייה בשיעור 0.6%, 0.2% ו-0.9% בהתאמה. במחוזות צפון, חיפה ומרכז נרשמה ירידה בשיעור 0.4%, 0.1% ו-0.7% בהתאמה. כך הירידה המשמעותית ביותר נרשמה במחוז מרכז לאחר שגם בחודש הקודם מחוז זה רשם ירידה דומה. העלייה המשמעותית ביותר נרשמה במחוז דרום בו בחודש שעבר לא נרשם שינוי במחיר כלל.

נציין כי לאחר מספר חודשי ירידה נראה שמדד מחיר הדירות מתייצב. העלייה שנרשמה בהיקף העסקאות עשויה להוביל לכך. במקביל, העובדה שמדד מחירי הדירות החדשות רשם שוב עלייה עשויה להיגרם משוני בתמהיל העסקאות שנעשו. מעניין לראות ששיעור הדירות המוזלות דווקא רשם ירידה קלה, מה שמעיד על התקדמות אטית במכירת הדירות המוזלות. אולם גם נתון זה עשוי להיות מושפע מהגידול שנרשם בכלל העסקאות.

בחינת השינויים בדיעבד של מדד הדירות לאחר הפרסום היום מעלה כי לצד העובדה שהמדד נותר ללא שינוי, שני המדדים הקודמים מעידים על עליה מזערית בשיעור 0.1% . כלומר, מגמת הירידה נבלמה. עם זאת העליה המזערית מחייבת סבלנות כדי לראות מה יקרה בחודשים הבאים והאם המחירים ישובו לעלות או שמא המגמה תשתנה שוב לירידה. 

במקביל, אחרי ארבע שנים האינפלציה בישראל חוזרת לתחום היעד: ב-12 החודשים האחרונים רשמו המחירים בישראל עלייה של 1.3%, כך עולה מעדכון מדד יוני. מדד יוני עצמו עלה בשיעור מזערי של 0.1% אולם העובדה שמדד מאי 2017 שהיה נמוך במיוחד, יצא מהחישוב של 12 החודשים האחרונים "הקפיצה" את קצב האינפלציה, כפי שצפו הכלכלנים. ההנחה המקובלת על מרבית הכלכלנים היא שהקצב ימשיך להיות גבוה בחודשים האחרונים אולם מדובר בתופעה זמנית שאינה מצדיקה כשלעצמה את העלאת ריבית בנק ישראל.

בין רכיבי מדד המחירים לצרכן בלטו גם החודש מחירי הירקות הטריים שהמשיכו לזנק בשיעור של 7.5%. מחירי הפירות הטריים לעומת זאת דווקא רשמו ירידה של 3.2%. מחירי ההלבשה וההנעלה רשמו ירידה של 6.4%.