המדינה לבג"ץ: לדחות על הסף עתירת טרה בעניין החלב

טוענת: לגורמים במשרד החקלאות אין סמכות שלא לאשר את עליית מחיר החלב הגולמי - ואין להם שום שיקול-דעת בנושא

יש לדחות על הסף את העתירה של טרה בעניין ייקור מחיר החלב הגולמי, בעוד שמחירם של מוצרי החלב המפוקחים לא עודכן מעלה - כך טוענת היום (א') המדינה בתשובתה לבג"ץ. מעבר לטענות כי יש לדחות את העתירה מטעמים מנהליים פרוצדורליים, מבהירה המדינה בתשובתה כי מבחינה מהותית מדובר בעתירה חסרת תוקף, מכיוון שהסמכות של ועדת היישום, אשר קובעת את מחיר החלב הגולמי לפי נוסחה, מחייבת את המחלבות לשלם את מחיר המטרה, אבל אין לה שום שיקול-דעת בנושא.

כלומר, לגורמים במשרד החקלאות אין סמכות שלא לאשר את עליית מחיר החלב הגולמי, כשהפרסום הוא עניין טכני בלבד, והוא אינו תנאי לתוקף של מחיר המטרה. כלומר, המחיר בתוקף גם אם הוא לא מתפרסם. המדינה מחדדת כי אין קשר בין המנגנונים: מחיר המטרה הוא מנגנון בפני עצמו, אשר משמש ככלי כששוקלים האם להעלות את המחיר המפוקח, אך הוא אינו תלוי בו.

לפני כשבועיים עתרה טרה לבג"ץ וטענה כי כל זמן ששר האוצר משה כחלון נמנע מלחתום על צו להעלאת מחירי מוצרי החלב המפוקחים בשיעור של 3.4% כפי שהמליצה וועדת המחירים, על משרד החקלאות "להתחשב בעובדה זו להימנע אף הוא מעדכון מחיר המטרה ולהימנע אף הוא מעדכון מחיר המטרה בהתאם לסמכותו". טרה אף ביקשה צו ביניים שיעכב את פרסום עליית מחיר החלב הגולמי, אולם כאמור, המדינה מבקשת לדחות על הסף דרישה כזו.

בימים הקרובים צפוי השופט נעם סולברג להכריע בסוגיה ולקבוע מהי עמדת בג"ץ בנושא.

עורכי הדין רן שפרינצק וניר נורדן מארדינסט בן נתן טולידאנו ושות' ייצגו את התאחדות מגדלי הבקר בעתירה.