הגעת לגיל 60? תשלם פחות מס

מהן הנחות במיסוי רווחי הון להם זכאים כאשר מגיעים לגיל 60? מדוע השקעה באמצעות קרן נאמנות עדיפה על תעודת סל?

רכיב המס מעכב את הפרסום / צילום: שאטרסטוק
רכיב המס מעכב את הפרסום / צילום: שאטרסטוק

המס על רווחים בבורסה הוא לרוב 25%, למעט מכשירים מסוימים (ראו כאן מדריך מקיף), אבל, אם אתם בני 60 ומעלה, מגיע לכם הטבות - שיעור מס נמוך יותר. לא תמיד זה "אוטומטי", אז חשוב לדעת מה מגיע לכם, וחשוב לבדוק.

הנחה במס על רווחי הון

ובכן, לפי פקודת מס הכנסה, על אדם שהגיע ל-60 יחולו שיעורי המס האלו:

על כל שקל חדש מ- 74,880 השקלים החדשים הראשונים - 10%.

על כל שקל חדש מ- 74,880 שקלים חדשים עד 107,400 שקלים חדשים - 14%.

על כל שקל חדש מ- 107,400 שקלים חדשים עד 172,320 שקלים חדשים - 20%.

חשוב להדגיש מדובר על שיעורי המס מיגיעה אישית (לרבות עבודה) לצד רווחים מניירות ערך וריבית. אלו שיעורי מס נמוכים לעומת המדרגות במשק לעובדים אחרים, ומעבר לכך הם "מכניסות" את רווחי ניירות ערך "לסל" וזו הטבה גדולה.

המשמעות היא שאם לאדם מעל 60 אין הכנסות מעבודה, ולצורך העניין הוא הרוויח בניירות ערך - אז עד סכום של כ-172.3 אלף שקל (בשנת המס 2018), הוא יכול במסגרת הגשת דוח שנתי למס הכנסה לשלם מס נמוך משמעותית מהמס על הבורסה (25% ובמכשירים לא צמודים - 15%). כלומר, יש לו אפשרות להשתמש במדרגות הנמוכות לצורך מס גם על רווחי בורסה.

המשמעות הפרקטית היא שאם לאדם מעל 60 יש הכנסה חודשית של מעל 14.6 אלף שקל ממקורות של עבודה, פנסיה וכו'. אזי אין לו הטבה במס על ניירות ערך וריבית. אבל אם ההכנסה נמוכה מסכום זה - 14.6 אלף שקל בחודש (172.3 אלף שקל בשנה) אזי יש סיכוי טוב (אבל צריך לבדוק פרטנית) שמגיע לך החזר מס מהרווחים על הבורסה (בהינתן שיש כמובן רווחים כאלו).

מס על דיבידנדים וקרנות נאמנות

המס הנמוך לא חל על דיבידנדים. על פי הפקודה, בעל מניות יחיד שמקבל דיבידנד ישלם 25% מס (בעל שליטה - 30%). גם רווחים מקרנות נאמנות ממוסים בסעיף נפרד בו נקבע - "רווחים שחילק מנהל קרן נאמנות פטורה לבעל יחידה שהוא יחיד, (וההכנסה אינה מהווה בידיו הכנסה מעסק או ממשלח יד), חייבים במס בשיעור של 25%". המשמעות שגם על רווחים מקרנות נאמנות יש מס מלא, אבל האמת זה לא הוגן, ונראה שזו לא היתה כוונת המחוקק. אחרי הכל, הציבור לא משקיע במישרין בבורסה, אלא דרך קרנות נאמנות ותעודות סל. תעודת סל נחשבת נייר ערך ותמוסה בצורה מקלה ואילו קרנות נאמנות בצורה מלאה? יש כאן אבסורד מסוים.

תיקון 190 - הטבה לבני 60

ואם אתם כבר משקיעים בניירות ערך אז יש לכם הטבה גדולה יותר מהמיסוי הנמוך שמוצג כאן. יש אפשרות לפתוח קופת גמל תחת תיקון 190. יש שם הטבות מס מאוד משמעותיות - הרחבה במדריך.

קישורים נוספים:

קופות גמל להשקעה - דירוגים

קרנות השתלמות דירוגים

* המדריך נכתב על ידי מערכת אתר הון, מדריכים פיננסים. המידע והנתונים במדריך אינם מהווים המלצה לרכוש או למכור נכסים כלשהם; וכן אינם תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.