המדינה הפרידה בין נמלי חיפה ואשדוד והחלישה את העובדים

ההסכמות על תנאים מסוימים שהושגו בנמל חיפה הן בעיה מבחינת עובדי נמל אשדוד מפני שהן מגבילות את כוח המיקוח שלהם • פרשנות

נמל אשדוד/ צילום: תמר מצפי
נמל אשדוד/ צילום: תמר מצפי

המו"מ בנמל אשדוד תקוע. ההכרזה על הרפורמה בחיפה לא רק שלא דירבנה את עובדי נמל אשדוד לרדת מהעץ הגבוה מבחינת הדרישות, אלא אולי אף חיזקה את רוחם הלוחמנית. ארבעת הימים שהקציב בית הדין הארצי לעבודה לפני שבוע, כדי שהצדדים יפתרו את המחלוקות, הסתיימו ללא תוצאות של ממש, והמפגש של יום חמישי האחרון בוטל עקב נסיעתו של יו"ר ההסתדרות לחו"ל. בינתיים נקבעו שני דיוני המשך השבוע.

הפערים בין הצדדים עמוקים בכל הנושאים המרכזיים של המו"מ - תנאי הפרישה מרצון, תוכנית ההתייעלות של הנמל ונושא התשתיות. המדינה והנהלת נמל אשדוד מסכימות בדבר אחד - הדרישות של העובדים מופרזות. כך למשל, עובדי הנמל דורשים לעובדים הפורשים מענק ממוצע הגבוה בהרבה מזה שהוסכם בחיפה; הם דורשים שרציפים 24 ו-25 החדשים יהפכו להיות "שטח צהוב" (שטח הנמל), בעוד המדינה מתנה זאת בהכנסת המשקיע האסטרטגי. תנאי דומה, אגב, הוצב על ידי המדינה גם בנמל חיפה (לגבי הרציף כרמל ב'), אך שם העובדים הסכימו שהרציף החדש יעבור לשטחי הנמל לאחר שיתמלאו מספר תנאים.

בעיה מרכזית בדרישות הגבוהות של עובדי נמל אשדוד היא שבחיפה כבר הושגו הסכמות על תנאים מסוימים - דבר שמגביל את כוח המיקוח של הוועדים באשדוד מול המדינה וההנהלה, עד כמה רחוק הם יכולים להגיע.

למה באשדוד חושבים שמגיע להם לקבל יותר מחיפה? אחת הסיבות לכך נעוצה בפער באיתנות הפיננסית של שני הנמלים - קופת המזומנים של נמל אשדוד, הנמצא במיקום אסטרטגי טוב יותר, במרכז הארץ, מלאה יותר מזו של חיפה. סיבה הגיונית לכאורה לדרוש יותר, אלא שבמקרה הזה מדובר בשתי חברות ממשלתיות (עדיין), כך שלא המדינה ולא ההסתדרות לא יאפשרו שיהיו תנאים שונים משמעותית בשני הנמלים.

המו"מ כאמור תקוע, הצדדים אמורים לחזור לבית הדין הארצי לעבודה ביום חמישי השבוע, שם ההסתדרות עלולה לבקש שוב להסיר את צווי המניעה נגד השביתה. רק שהפעם, לאחר שבחיפה הושג ההסכם, המדינה כבר לא מתרגשת מאיומי ההסתדרות בשביתה. למה? כי בחיפה כבר הוסכם במסגרת הרפורמה על שקט תעשייתי, כך שאם נמל אשדוד יושבת, האוניות יוכלו להגיע לנמל חיפה - מה שכבר קרה לא פעם בחודשים האחרונים.

נציין גם שההיגיון שמכתיב את טון הדיבור של המדינה במו"מ מול הנמלים השתנה דרמטית בתקופה האחרונה, לאחר ההכרזה על הרפורמה בחברת החשמל, ומה שמנחה את נציגי המדינה במו"מ מול נמל אשדוד כעת הוא העובדה שתם עידן המונופולים, והמדינה כבר לא מתרגשת מהוועדים החזקים.

יש לציין ולומר כי באשדוד עדיין קיים מעין קלף מיקוח חזק שיהיה תקף למשך החודש הקרוב - עד שלא ייחתם באופן רשמי הסכם על רפורמה בחיפה שמעגן את ההסכמות בצורה משפטית. חלק מהעובדים של נמל חיפה לא לגמרי מרוצים מהתנאים שנסגרו עבורם, ואם באשדוד יצליחו בכל זאת להשיג תנאים טובים יותר, קיים סיכוי שהעובדים ידרשו לפתוח מחדש את הדיון על נמל חיפה. זאת, אגב, אחת הסיבות מדוע המדינה לא תמהר לתת לעובדי נמל אשדוד תנאים טובים יותר מאלה שניתנו בחיפה. כך או אחרת, המהלך של הפרדת הכוחות בין אשדוד לחיפה היה מהלך אסטרטגי מתוחכם מצד המדינה.