גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טראמפ ממשיך להתרחק מהמרכז

ערב פסגתו עם פוטין, טראמפ משאיר אדמה חרוכה באירופה ובבריטניה ● הוא שופע ביטחון עצמי, נחוש בדעתו להתמודד ב-2020 על כהונה נוספת, ומשוכנע שאיש לא יוכל לו ● אבל הוא מתחיל לשמוע רחש של רטינות מתוך מפלגתו

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

בשבוע שעבר התרחש משהו מעניין ולא אופייני במליאת הסנאט של ארה״ב: 88 ממאה חבריו הצביעו לטובת סעיף, שיעניק לקונגרס תפקיד מרכזי בעיצוב מדיניות הסחר של ארה״ב.

ההצבעה כשלעצמה חסרת שיניים. היא שקולה כנגד משאלת לב. אבל היקף התמיכה בה היה חסר תקדים, בייחוד מצד הרפובליקאים, אף כי היוזמים לא עשו סוד את דעתם שהנשיא טראמפ מנצל לרעה את סמכויותיו כאשר הוא מטיל מכסי עונשין על יבוא.

עד ההצבעה הזו, במשך שנה וחצי ויותר הרפובליקאים יצאו מגדרם שלא לחלוק על הנשיא בפומבי. על הרעש העצום של מהלכיו הם נטו להגיב בשתיקה, או לכל היותר בנשיכת שפתיים - תוצאת כוחו של הנשיא להזיק לקריירות הפוליטיות של מתנגדיו.

ארה״ב עומדת על סף בחירות לקונגרס, בעוד ארבעה חודשים ופחות. הרוב הרפובליקאי עומד בסכנה, לפחות בבית הנבחרים. התקוטטות פנימית, שלא לדבר על עימות גלוי עם הנשיא, תהיה בעוכרי המפלגה. מדוע אפוא בקע פתאום רחש של אי הסכמה מן הסנאט?

נושכים את שפתיהם

כתבנו כאן לא פעם על האירוניה של תמיכת הרפובליקאים בנשיא, המתייצב נגד כמה מן העקרונות החשובים ביותר של מפלגתם בחצי המאה האחרונה. עכשיו נראה שגוברת נכונותם להביע הסתייגות כלשהי.

זה אינו נוגע רק למלחמת הסחר. בימים האחרונים, רוב הרפובליקאים נושכים את שפתיהם למשמע התקפותיו הבוטות של הנשיא על בעלות בריתה של ארה״ב באירופה. והם נושכים עד זוב דם לנוכח ההפגנה הממשמשת ובאה של ידידות אישית בינו לוולדימיר פוטין.

גם בעידן של קיטוב מר בפוליטיקה האמריקאית, הבחירות יוכרעו במרכז. שם הן הוכרעו לפחות מאז מלחמת העולם השנייה. הפרש הניצחון והתבוסה היה גדול במיוחד כל אימת שאחת משתי המפלגות התפתתה לסטות באופן דרמטי מן המרכז.

הימים האחרונים של מסע הנשיא באירופה ובבריטניה הרחיקו אותו עוד יותר מן המרכז. כמובן, אחת לשבוע מוכרז ״חוסר התקדים״ של משהו שהנשיא עושה, או אומר, או אומר שיעשה. אבל בשבוע שעבר אמנם התחוללו דברים חסרי תקדים, לא רק בנשיאותו אלא בתולדות יחסי החוץ של ארה״ב.

אולי צריך קצת רעש

התקפותיו הגלויות על בעלות בריתה של ארה״ב בנאט״ו מעמידות בספק את מהות הקשרים הטראנס-אטלנטיים. לכאורה, הסיבה לביקורתו הייתה אי-עמידתן של רוב חברות נאט״ו בהתחייבותן להקדיש שני אחוזים מן התוצר המקומי הגולמי שלהן לביטחון. זאת ביקורת לגיטימית, וגם שני קודמיו של טראמפ, רפובליקן ודמוקרט, היו שותפים לה. אפשר גם לטעון להגנת הדציבלים של טראמפ שדיפלומטיה שקטה לא הועילה, ואולי אין מנוס מקצת רעש.

אבל כאן הקונטקסט הוא הנותן. הנשיא חזר והכריז במסע הבחירות שלו, כי הברית הצפון-אטלנטית ״התיישנה״. בשבוע שעבר הוא אמר, כי בעלות בריתה של ארה״ב ״מנצלות אותה לרעה״. כיוצא בזה הוא הכריז שגרמניה ״שבויה״ בידי רוסיה, מפני שהיא רוכשת ממנה נפט וגז. האומנם בעלות ברית המנצלות לרעה, וממלאות את קופת היריב, ראויות להגנה? הייתכן שהוא מכשיר את הקרקע למסקנה שארה״ב אינה צריכה עוד לחתות את הגחלים בשביל בעלות ברית עצלות ולא ממושמעות?

מחר, יום ב׳, הנשיא ימלא סוף סוף את משאלתו רבת הימים וייפגש פנים-אל-פנים עם ולדימיר פוטין, בלי נוכחות עוזרים, אולי אפילו בלי נוכחות מתורגמנים, מפני שפוטין ״מדבר קצת״ אנגלית.

לעשות עסקים עם פוטין

כשלעצמה אין שום דבר פסול בפגישה בין נשיא ארה״ב למנהיג של מעצמה לא ידידותית. בין 1959 ל-1986, נשיאי ארה״ב פגשו את מנהיגי ברית המועצות העוינת שמונה פעמים, בשעה שהמלחמה הקרה השתוללה בארבע יבשות. אבל על פגישות כאלה לא ריחפו צללים של חשדות עמומים, והן התנהלו בנוכחות יועצים בכירים, עם סדר יום ברור. הפעם, למרבה אי-הנוחות, אין סדר יום, מפני שהנשיא טראמפ אינו מאמין בסדרי יום. הוא מאמין ביכולתו ״לעשות עסקים״ עם בני שיחו, מפני ש״התכוננתי לזה כל ימי חיי״.

יותר חרדה מלווה עכשיו את מעשי הנשיא ממה שליוותה אותו באיזשהו שלב קודם של נשיאותו. שלשום (ו׳), משרד המשפטים בוושינגטון האשים רשמית 12 קצינים של הביון הצבאי הרוסי (ג.ר.או) בהתערבות במהלך הבחירות לנשיאות בדיוק לפני שנתיים, בין השאר באמצעות פריצה מסיבית אל שרתי הדואל של המפלגה הדמוקרטית.

כתב האישום קובע, כי ההתערבות התחילה ב-27 ביולי 2016. בו ביום, המועמד הרפובליקאי לנשיאות דונלד טראמפ הכריז בנאום בפלורידה, ״רוסיה, אם את מאזינה, אני מקווה שתוכלי למצוא את 30,000 מסרי הדואל החסרים״ של הילארי קלינטון.

הכותרות בשורה של עיתונים בארה״ב למחרת הכרזתו היו עוצרות נשימה. ״טראמפ קורא להתקפת האקרים רוסיים״ (עיתון במדינת קולורדו); ״קריאתו הבוגדנית של החבר טראמפ לרוסיה לגנוב את הדואל של היל״ ("דיילי ניוז" של ניו יורק); טראמפ קורא לרוסיה לרגל (קונטיקט); ״טראמפ לרוסיה: השיגו לי את הדואל שלה״ (נברסקה); ״טראמפ מגרה את רוסיה למצוא את הדואל המושמט של קלינטון״ ("ניו יורק טיימס"); ״טראמפ מעודד האקרים רוסיים״ (אוהיו); ״טראמפ מעודד פריצה רוסית״ (פלורידה); על רקע צילום של טראמפ, כותרת ענק ״רוסיה, התקבלת לעבודה!״ (You are Hired) (פילדלפיה); ״טראמפ מבקש את עזרת רוסיה״ (איידהו); ״טראמפ לרוסיה: קדימה, תפרצי!״ ("אקספרס", טבלואיד יומי של ה"וושינגטון פוסט").

מותח ומותח

אין לפי שעה כל ראיה שטראמפ, או מישהו מאנשי מטהו, עשו יד אחת עם רוסיה. את סמיכות התאריכים אפשר לחשוב לצירוף מקרים. את הזמנתו של טראמפ לרוסיה ״למצוא את הדואל״ אפשר לחשוב לחלק מן הרטוריקה שלו, שהייתה מחוספסת וגסה.

אפשר, ואף אמנם ייתכן שזו תהיה מסקנת התובע המיוחד רוברט מולר, לכשיפרסם את הדוח שלו, אולי עוד לפני הבחירות של נובמבר. אבל בעינו עומד החשד שבין טראמפ לרוסיה יש קשר מיוחד, החורג מפוליטיקה ומדיפלומטיה. שמועות על ״סחיטה״ רוסית התהלכו זה זמן מה, והן קשורות במסמך מודיעיני מפוקפק, שלפי הידוע לא נמצאו לו ראיות. אבל בהיעדר יכולת לפענח את הגיון מהלכיו של טראמפ, תיאוריות קונספירציה אינן יורדות מן הפרק.

התקפתו של טראמפ על תרזה מיי, בראיון עיתונאי שהתפרסם ביום הגיעו ל״ביקור עבודה״ בבריטניה, עצרה את נשימתם של כל המתבוננים, כולל סנגוריו מבית. משהו מעין זה כנראה לא התרחש בתולדות הדיפלומטיה המודרנית. הנשיא השיל את רוב עכבותיו, הוא יורה מן המותן, הוא מתענג במובהק על המבוכה ועל אי-הנוחות שהוא זורה סביבו. 

בראיון, שהתפרסם הבוקר (א׳) בלונדון, הנשיא הכריז כי מנוי וגמור אתו לחזור ולהתמודד על הנשיאות ב-2020, ואין שום מועמד דמוקרטי המסוגל לגבור עליו. אין זה כלל מן הנמנע שהוא צודק. אבל הוא מותח את החבל. מותח, ומותח.

רשימות קודמות ב-yoavkarny.com וב- https://tinyurl.com/karny-globes ציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarny

עוד כתבות

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים