האחראי על הלחם: מחיר למשתכן היא סימן לשוק חולה

אחרי 3 שנים של מכרזים, בכירי משרד האוצר מרגיעים ואומרים שמחיר למשתכן יישאר פה הרבה אחריהם, עם מנגנון ממשלתי שדורש פיקוח על המחירים, על מועדי האכלוס וכמובן על איכות הבנייה  • אך שוק קפיטליסטי אמור לדעות לעשות את זה בעצמו  • פרשנות

משה כחלון / צילום: רונן זבולון, רויטרס
משה כחלון / צילום: רונן זבולון, רויטרס

לפני 30 שנה, על רקע הרפורמות הגדולות שהנהיג נשיא רוסיה מיכאל גורבצ'וב בכלכלה הקומוניסטית הקורסת, נשלח נציג סובייטי ללונדון כדי ללמוד קפיטליזם מהכוהנת הגדולה, ראש ממשלת בריטניה מרגרט תאצ'ר. הכלכלן הרוסי פגש יזמים, כלכלנים, אנשי אקדמיה ובנקאים שהציגו לו נתונים וגרפים מרשימים, עד שבאחת הנסיעות הוא עצר אותם כדי להבין את הפלא הגדול באמת. "טובי המוחות במוסקבה שוקדים על הספקת לחם לתושבי העיר, ואף על פי כן יש תור ארוך מול כל מאפיה ומכולת", אמר למארחיו, "ואילו בלונדון חיים מיליונים, ובכל הביקור לא ראיתי אף פעם תור משתרך ליד אף מאפיה או מכולת. קחו אותי לאיש שאחראי על הספקת הלחם. אני חייב להבין איך עובד מנגנון החלוקה והתורים אצלכם".

כמובן שהם נאלצו להודות במבוכה שאין "אחראי על הלחם" בלונדון, ושזו בעצם תמצית הקפיטליזם. שוק בריא אמור לעבוד מעצמו והוא מתאים היצע לביקוש. כך לגבי לחם, כך לגבי דירות.

נזכרתי השבוע בסיפור הזה כשמשרד האוצר דיווח ש ב הגרלה הגדולה, החמישית במספר של מחיר למשתכן, נרשמו 17,150 ישראלים להגרלה על 4,268 דירות מסובסדות. 8,132 נרשמו להגרלה של 930 דירות בקריית אונו, 5,198 נרשמו להגרלה של 369 דירות ברמת-גן, 2,549 להגרלה של 122 דירות באור-יהודה, 774 להגרלה של 139 ברמלה ועוד .

חלוקת מוצרים לפי תורים והגרלות - אלה זוכים בהטבה של חצי מיליון שקל, אלה זוכים בהטבה של 100 אלף שקל ואלה לא זוכים בכלל ועוברים לתור הבא - היא בעיקר סימן לשוק חולה. גם שר האוצר משה כחלון בעצמו כמובן הבין את זה, והוא זה שאמר בתחילת הדרך שמחיר למשתכן נועדה רק לשלב הראשון, תרופה זמנית, עד שהשוק יוצף בדירות והתחרות תעשה את שלה .

אבל עכשיו, לאחר שהתברר שההשפעה על כלל השוק לא מספיק דרמטית (הובטח לנו הרבה יותר מדשדוש ומירידות קלות), הוא ואנשיו טוענים בימים האחרונים שוב ושוב שהמודל כאן כדי להישאר. אחרי שלוש שנים של מכרזים, הם מרגיעים ואומרים שמחיר למשתכן יישאר פה הרבה אחריהם, עם מנגנון ממשלתי שדורש פיקוח על המחירים, על מועדי האכלוס וכמובן על איכות הבנייה (מאחר שהקבלן שזכה הציע את המחיר הנמוך ביותר), מה ששוק קפיטליסטי - שבו פועלים יותר מאלף שחקנים - יודע מזמן לעשות בעצמו, לטובת כל הצדדים .  

זה מוכרח להיות מאוד פשוט :  ודאות מקסימלית, שקיפות מלאה, פתיחת חסמים ויצירת תנאי שוק הוגנים (ודאי בענף שבו כמעט ואין חסמי כניסה כדי להפוך ל"יזם") יודעים בהכרח לייצר את המוצר הנכון במחיר הנכון, ללא תורים וללא הגרלות. תשאלו את גורבצ'וב .