טראמפ תוקף את תרזה מיי: "הסכם הסחר איתנו בסכנה"

בראיון ל"סאן" הבריטי אמר טראמפ כי ראשת ממשלת בריטניה התעלמה לחלוטין מהעצות שהוא נתן לה בנוגע להיפרדות מהאיחוד האירופי וכנראה "הלכה בדרך ההפוכה"

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, בפגישת מועצת נאט"ו בבריסל / צילום: Francois Lenoir, רויטרס
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, בפגישת מועצת נאט"ו בבריסל / צילום: Francois Lenoir, רויטרס

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ תוקף את מדיניות ה"ברקזיט" של ראשת ממשלת בריטניה, תרזה מיי. בראיון ל"סאן" הבריטי אמר טראמפ כי מיי התעלמה לחלוטין מהעצות שהוא נתן לה בנוגע להיפרדות מהאיחוד האירופי וכנראה "הלכה בדרך ההפוכה", מה שעלול לפגוע בסחר בין ארה"ב ובריטניה ולמעשה לבטל לחלוטין את הסכם הסחר בין שתי המדינות. "הסכם הסחר ביננו בסכנה", הוא אמר. 

דבריו של טראמפ הגיעו לאחר שבתחילת השבוע, זמן קצר לאחר שהשר האחראי על פרישת בריטניה מהאיחוד האירופי ("ברקזיט") דיויד דיויס התפטר מתפקידו במחאה על עמדת ראשת הממשלה תרזה מיי בנוגע לתהליך, הודיע גם שר החוץ בוריס ג'ונסון על פרישה מפתיעה מתפקידו.

גל העזיבות מאיים כעת על ממשלתה של מיי, על רקע חילוקי הדעות בנוגע לעתיד בריטניה מחוץ לאיחוד האירופי ורצונה של מיי להוביל לכיוון "פרישה חלקית" שעדיין תותיר חלקים גדולים מהכלכלה בבריטניה קשורים באופן הדוק לכלכלת האיחוד.

ג'ונסון, ראש העיר לונדון לשעבר, שנחשב לאחד הקולות הציבוריים הבולטים בממלכה שעודדו את הציבור להצביע בעד הפרישה מהאיחוד האירופי לפני כשנתיים, הודיע כי אינו עומד יותר מאחורי מדיניות הממשלה בנושא ה"ברקזיט". הוא עשה זאת לאחר שהקבינט הבריטי גיבש ביום שישי האחרון עמדה שתוביל ל"ברקזיט רך", שכולל אימוץ חלקים גדולים מהחוקים האירופיים בנוגע לסחר על ידי בריטניה, כולל חוקי המכס, ושנועדה למנוע זעזוע כלכלי בממלכה כתוצאה מהפרישה.

חלק מכלי התקשורת בבריטניה העריכו כי התפטרות שר החוץ מסמלת היערכות להצבעת אי אמון קרובה במיי ולמאבק על השלטון במפלגה השמרנית. ג'ונסון נחשב למי שעשוי להתמודד על תפקיד ראש הממשלה מטעם המפלגה.

עוד אמר טראמפ כי בוריס ג'ונסון עשוי "להיות ראש ממשלה נהדר". "הייתי מאוד עצוב כששמעתי על התפטרותו מהממשלה בבריטניה", אמר טראמפ.