גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ישראל לא חייבת להצטרף לטראמפ בפגיעה בנאט"ו

נשיא ארה"ב שוב השתדל השבוע להעליב ולפגוע בבעלי בריתו ● ישראל לא חייבת ללמוד ממנו, בטח שלא בארגון שדווקא מעריך ישראלים ● פרשנות

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מגיע לכינוס של ראשי נאט"ו / צילום: רויטרס Kevin Lamarque
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מגיע לכינוס של ראשי נאט"ו / צילום: רויטרס Kevin Lamarque

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, השתתף השבוע במפגש השנתי של ראשי ברית נאט"ו בבריסל וההצגה חזרה על עצמה, בדומה להשתלחות שלו בנאט"ו ממש לפני כשנה. מתי העולם, הצופים, הדיפלומטים והמדינות שאמורות להיות בנות ברית טבעיות לארה״ב יתרגלו למופעי האימה שלו? אולי לעולם לא.

ברית נאט"ו אינה משחק כדורגל של 90 דקות שבסופן יש מדינה מנצחת אחת. זו לא תחרות על גביע, וגם לא עניין של רייטינג אלא, קונספט ביטחוני שהחזיק מעמד במשך 70 שנה. זאת ברית של אינטרסים ושיתופי פעולה, שהובלה על ידי ארה״ב ו-28 מדינות, בהן גרמניה, בריטניה, צרפת, קנדה וטורקיה. מי ששלט וניהל את הגוף הזה מאז ומעולם הייתה ארה״ב. למעשה, נאט"ו הייתה הרבה יותר גוף אמריקאי מאשר כל דבר אחר ובכל זאת, טראמפ מתייחס לברית הזו כקרדום לחפור בו.

טענותיו כלפי מדינות אירופה הן במישור סחר החוץ של ארה״ב ולא בעולמות של שיתופי הפעולה הביטחוניים. זו הסיבה שהוא הזכיר אתמול בפגישה את עסקות האנרגיה של גרמניה עם רוסיה, אך התעלם מן המשמעות הביטחונית של ברית ביטחונית אחת בתוך נאט"ו, שבה גרמניה ומדינות אחרות ניצבות לצידה של אמריקה - ואף קפצו ומיהרו להגן עליה לאחר מתקפת הטרור בספטמבר 2001. זו היתה הפעם הראשונה שבה הופעל סעיף 5 של הברית (התקפה על אחת מן המדינות כמוה כהתקפה על כולן).

בישראל ממהרים לאמץ ולחבק כל דבר שטראמפ אומר או עושה, אך שווה לעצור ולהפעיל את הראש, את המחשבה הבהירה. ישראל אינה אמריקה והיא אינה כלולה בברית נאט״ו. בניגוד לגופים רב-לאומיים אחרים (האיחוד האירופי או האו״ם, למשל), בנאט"ו יש לישראל מעמד-צד נוח, מיטיב ומיוחד. נציגי הצבא הישראלי אהודים ומוערכים במסדרונות הארגון.

בשנים האחרונות התקדמו דיפלומטים ישראלים, בין השאר השגריר הישראלי רוני לשנו-יער, עקב בצד אגודל פנימה לתוך הריקמה הפנימית של הארגון. הם פתחו דלתות צרות עבור נציגי תעשיית תוכנות הסייבר הישראליות והחלו לפתח שיתופי פעולה חשובים למדינה. חברות ישראליות הוכרו כספקים רשמיים למדינות החברות בברית נאט״ו ובעבר אף דובר על ברית הגנה ימית (דבר שלא הושלם, אך לא הוסר מסדר היום).

טראמפ מנסה לרסק את שיתוף הפעולה הבינלאומי הזה, כחלק מן האג׳נדה הכוללת שלו, לפיה יש לבדל את ארה״ב, לחזק את הכלכלה הפנימית שלה תוך פירוק מנגנוני סחר חוץ. בשנים האחרונות נאט״ו ממוקדת במהלכי הגנה על אוקראינה, וכמובן יוצאת בחריפות נגד רוסיה. גם את זה טראמפ רוצה כנראה לעצור. כמה זמן עוד יחזיק מזכיר ההגנה של טראמפ, ג׳יימס מאטיס, מי שהיה מפקד בניין הכוח של צבאות ברית נאט״ו - בתפקיד שר ההגנה תחת טראמפ?

אחרי סיבוב ההתקפה הקודם של טראמפ כל נאט״ו, מאטיס נשלח כדי לנקות ולתקן את היחסים עם החברות בברית.

כולם נפגעים במאבקי הפרדת הרשויות

המינוח הוא מעט אקדמי, אך קשה שלא לראות את התגוששויות זרועות השלטון זו בזו בשבועות האחרונים. עיקרון הפרדת רשויות השלטון (אין זו בושה להזכיר את הפילוסוף מונטסקיה ולחזור לחשיבה המלומדת בנושא הזה) הוא נקודת המוצא לשלטון דמוקרטי. הצורך הוא ברור: להבטיח שאף אחת מזרועות השלטון לא תהיה חזקה מדי על חשבון האחרות.

אך לאחרונה, בקיץ שלנו, עקרון זה נראה ככתוב על חול שפת הים ונשטף בקלילות בגלים. וזאת, בעת שהצמרת הפוליטית של המדינה חשודה בפלילים, בעבירות כבדות וכל ערכי הבסיס נשטפים ונמוגים. תעתוע.

הנה קומץ דוגמאות, יש עוד הרבה.

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, ביקש הבוקר (ה') מוועדת הפנים בכנסת, שלא לשמש כזרוע פוליטית הפוגעת ב״טוהר החקירה בתיקים הנוגעים לראש הממשלה״. כל כך הרבה קלקולים. מדוע יו״ר הוועדה, ח״כ יואב קיש מן הליכוד, שאמור לנהל הליכי חקיקה ולפקח על רשויות השלטון, ממהר לקיים דיון ביקורתי בנוגע לידיעה שפורסמה בעיתון "הארץ"? הסיפור הוא פרשת ניצב רוני ריטמן, ראש להב 433 לשעבר, והשאלה שצפה השבוע מחדש היא האם ריטמן הניע את החקירה נגד נתניהו מטעמי נקמה אישית, מכיוון שחשב ששליחי ראש הממשלה טפלו עליו פרשיית הטרדתה המינית של הקצינה צ׳.

קיש מיהר לקבוע את הדיון בוועדה, וזאת על אף בקשות מן היועץ המשפטי לממשלה להימנע מכך. האם ועדה בכנסת, הפכה לזרוע הביצועית של הרשות המבצעת של המדינה, ראש הממשלה? מותר להם לדון ולפקח, אבל אלמנט הבהילות מבהיר שמדובר פה בצורך בכותרות, לא בפיקוח גרידא. (נכון לשעת כתיבת שורות אלה, יתכן שהדיון בוטל, אין לדעת).

בדרך לשם, פסק מנדלבליט, שהוא רשות שלטונית נפרדת, שנציגי הפרקליטות, מח״ש וגם המשטרה - לא יתייצבו לדיון. ממתי ליועץ המשפטי לממשלה יש סמכות ספציפית מן הסוג הזה על מפכ״ל המשטרה ואנשי? לא ברור.

ולא רק זאת. השבוע חצה נשיא המדינה גבול עדין, ופנה לכנסת בבקשה שתפסיק לחוקק חוק גזעני ופוגעני העוסק בהפרדת אוכלוסיות במדינה. זה היה מתבקש מבחינה ערכית, אך מוזר בהקשר של סדרי ממשל תקין. הנשיא לא אמור להתערב בהליך החקיקה.

לפני מספר שבועות התייצבו שופטים עליונים בדימוס בוועדת חוק חוקה ומשפט, והציגו טיעונים כבדים נגד חקיקת חוק היועצים המשפטיים. מותר להם, הם לשעברים, אך בל נשכח שגם נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות לא חששה לאחרונה להטיל את כובד משקלה נגד תיקון לחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו.

מה קורה בישראל? אנדרלמוסיה שלטונית מוחלטת. זרועות נאבקות אלה באלה. ממשל מעוות שאיבד כיוון ומצפון. זו תוצאה ישירה של התמשכות החקירות הפליליות נגד ראש הממשלה. זה נמשך זמן רב מדי. הגלים ישטפו את הכתוב על החול, לקצף אין זוכר.

בוקסית: אמילי מואטי מושכת אש

בערוץ 20 התנפלו השבוע על מתמודדת חדשה בפריימריז של מפלגת העבודה, יועצת התקשורת לשעבר אמילי מואטי. מדוע? מואטי עבדה במהלך מערכת הבחירות של 2015 עם הרשימה המשותפת (חד״ש, בל״ד ורע״ם תע״ל). בכתבה לא צוין שמואטי גם ייצגה את נשיא המדינה, ראובן ריבלין, במערכת הבחירות שלו לנשיאות, מערכה מוצלחת לכל הדעות. היא המשיכה ועבדה עם מועמדים נוספים כמו גם ח״כ עמר בר לב מן העבודה. יו״ר העבודה אבי גבאי התלהב מן ההתמדדות שלה ופרסם תמיכה ״היא חזקה, לוחמת ואומרת את שלה בלי להוריד את העיניים״ הוא כתב. גם בר-לב וראש הממשלה לשעבר אהוד ברק צייצו תמיכה במואטי ולמרות זאת בערוץ 20 קבעו שהיא ״כאב הראש של גבאי״.

השבוע סיפר ל"גלובס" יועץ תקשורת הפועל בזירה הלוהטת של המתמודדים, מפלגותיהם ותוכן עבודתם - שלפני מספר שנים הוא פעל כדי לתווך בין מואטי לבין השר לשעבר, אלי ישי. מדוע? אלי ישי רצה שמואטי תעבוד עבורו. מבחינתו, ייצוג באמצעות אישה, צעירה ומזרחית שתיצור שיח חברתי - אלה אלמנטים חשובים. באותו שלב ישי שקל ללכת על מפלגת ימין מזרחית, אך כאשר צירף את מרזל אליו, המגעים נפסקו. במאמר מוסגר,יצוין שמואטי אף עבדה בעבר עם הגלגול הקודם של ערוץ 20 (כך פרסם העיתונאי נתי טוקר מ"דה-מרקר").

מה המסקנות ? השיח הפוליטי ציבורי הרבה יותר מורכב ועמוק מאשר תיוגים רדודים. מואטי, יועצת תקשורת עד לאחרונה יודעת זאת יותר טוב מכולם.

עוד כתבות

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

איך דחף נתניהו את ביידן אל קצה "הקו האדום" שלו

הפעולה הצבאית ברפיח דחפה את ביידן, ששאף להגיע להפסקת אש של 6 שבועות, לעצור משלוח נשק לישראל ● נשיא ארה"ב חטף ביקורת על ההחלטה מצד אנשי מפלגתו ומצד רפובליקנים ● ובמבט לאחור, נראה שביידן רמז על ההחלטה כבר לפני חודש

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Reuters, Leonhard Foeger

ההופעה הישראלית והמלחמה בעזה השתלטו על סדר היום באירוויזיון השנה

מחווה פרו-פלסטינית במהלך חצי גמר של משתתף שבדי בתחרות, שהציג כאפיה כרוכה על ידו, קריאות בוז שנשמעו במהלך ההופעה של הנציגה הישראלית עדן גולן, ואופי הקבלה של השיר הישראלי השתלטו על הכותרות בנוגע לתחרות הזמר האירופית השנה ● ובין ההפגנות האלימות, התפתחות מפתיעה כשעדן גולן זינקה מהמקום השמיני למקום השני בטבלת ההימורים

קיבוץ בארי אחרי הטבח. ''לתעד כשאנחנו עדיין בתוך האירוע'' / צילום: מיטל שטדלר

"יש ערך לכל חומר שנאסף, גם לעדויות ממצלמות הגוף של מחבלי הנוח'בה"

ד"ר רוני מיקל־אריאלי, היסטוריונית שמתמחה בשואה וברצח עם, הבינה היטב את חשיבות התיעוד מיד לאחר 7 באוקטובר, והביאה להקמת הפורום למובילי יוזמות תיעוד במלחמה ● לדבריה "מכחישים יהיו, לא משנה מה נעשה. התיעוד יאפשר לספר את הסיפור שלנו"

חיילים וחיילות בצבא ברזיל, אפריל 2023 / צילום: ap, Eraldo Peres

בגלל מכתב מחאה? ברזיל משהה עסקה בשווי 145 מיליון דולר עם אלביט

לפי התקשורת המקומית בברזיל, הצבא במדינה החליט על השהיית רכישת 36 תותחי אטמוס מתוצרת אלביט ● המטרה מאחורי הצעד, על פי הדיווחים, היא להצדיק את ההחלטה לבחור באלביט בתור הזוכה במכרז ● סביר להניח כי מכתב מחאה עליו חתמו דמויות ציבוריות ברזילאיות, אמנים ופעילי זכויות אדם, תרם לעיכוב בעסקה

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

רינת אפרימה, מנכ''לית קימברלי קלארק ישראל / צילום: נירי גתמון

אחרי 7 חודשים עם מ"מ: זו המנכ"לית החדשה של קימברלי קלארק ישראל

אפרימה תחליף את דורון רוזנפלד, סמנכ''ל הכספים, שכיהן כמ"מ מנכ"ל קימברלי קלארק ישראל מאז סוף ספטמבר 2023, לאחר שטל רבן הודיע על פרישה

אלכס קארפ, מנכ''ל פלנטיר / צילום: ap, Thibault Camus

ענקית ה-AI הייתה אחת מהמניות האהודות בוול סטריט. ואז היא פרסמה דוחות

פלנטיר, אחת החברות הגדולות בתחומי ה־AI, נסקה בשנה האחרונה ביותר מ־175% והפכה לאחת המניות היקרות בוול סטריט ● עד שהגיעו הדוחות שהביאו לצניחה של 15% במניה

בית דיזנגוף, השבוע. ריק ועזוב / צילום: ניר וייס ודררו

על מצבו העגום של הבניין שבו הוכרזה עצמאות ישראל

כל מי שעובר בשדרות רוטשילד בתל אביב יכול לראות מה עלה בגורלו של הבניין האייקוני בו דוד בן גוריון הכריז על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל ● ההזנחה הפושעת של הבניין כמו מטאפורה למצב המדינה

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

הדאו ננעל בעליות בשבוע הטוב ביותר מתחילת השנה

נעילה חיובית באירופה ● מדד הניקיי ננעל בעליות של 0.5%, בורסת שנחאי ננעלה ללא שינוי ממשי, ומדד שנזן ננעל בירידה של 0.6% ● מניית שירות אחסון הענן דרופבוקס עולה לאחר שאמש פרסמה דוחות שעלו על התחזיות ● אחרי שני רבעונים של צמיחה שלילית, התמ"ג הבריטי עלה

עידן עופר, בעלי או.פי.סי אנרגיה / צילומים: סיון פרג', shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוב מפסיד ברכב החשמלי: עידן עופר מחק עשרות מיליוני שקלים במיזם עמדות טעינה

כעשור לאחר קריסת מיזם הרכב החשמלי בטר פלייס שהוביל עופר, הפחיתה או.פי.סי אנרגיה שבשליטתו כ־44 מיליון שקל מהשקעה שביצעה במניות חברת טעינת הרכב ג'ינרג'י ● זאת לאחר שניסיון להפריד כוחות עם יזם החברה נכשל

מטוס הריגול הבריטי ''Shadow R1'' / צילום: צילום מאתר חיל האוויר הבריטי

דיווח: מטוסי ריגול בריטיים אספו 1,000 שעות של צילום ברצועת עזה

לפי הפרסום באתר Declassified UK, במהלך גיחות האיסוף של חיל האוויר נאספו עד 1,000 שעות של צילומים מאז חודש דצמבר, ואלו נמשכות גם בימים האחרונים ● בין 132 החטופים שנמצאים בשבי חמאס מאז ה־7 יש שני אזרחים בריטים, והמשימות נובעות גם מהצורך לאתר אותם

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ / צילום: חיים צח-לע''מ

הגירעון זינק ל-7% וחצה את היעד השנתי כבר בארבעת החודשים הראשונים

הגירעון התקציבי עלה באפריל, והגיע לרמה שנתית של 7%, מעל היעד של 2024 כולה ● החשב הכללי אמר כי הוא צופה "שמגמת הגידול בגירעון תמשיך בחודשים הקרובים"

מרפסות מלון מפונים בקיבוץ גינוסר. ''שבר את המבנה הקהילתי'' / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

המחקר שמגלה את עומק הפגיעה במפוני הצפון

סקר של הטכניון, שנערך בקרב 340 תושבים מגבול הצפון, משרטט תמונה עגומה בתחומי התעסוקה והחינוך וגם בפן הנפשי והמשפחתי של מי שפוזרו במאות נקודות ברחבי הארץ ● "המציאות שנוצרה סימנה להם - הממשלה לא מכירה בסיפור שלכם, אפשר בלעדיכם", אומרת פרופ' מירב אהרון–גוטמן

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP(Kin Cheung), Shutterstock

רדיקלים מוסלמיים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה ופוטין מתקרב אל פטר הגדול

מוסלמים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה עם דגלים פלסטיניים ועם כרזות לטובת עזה ● אדאני (מנמל חיפה) הופך לכדור משחק בבחירות בהודו ● פוטין, תקופת כהונה חמישית, משתווה לסטאלין ● חדשות משפטיות טובות לטראמפ ● אורנגאוטן חובש את הפצע

ערן כהן, מנכ''ל אלסטום ישראל / צילום: אלסטום

מנכ"ל אלסטום בישראל לא חושב שצפויה בריחת משקיעים: "הפן הכלכלי קובע"

ערן כהן, מנכ"ל אלסטום ישראל, תאגיד התשתיות הצרפתי, מסביר כי פעילות החברות הזרות לא נפגעה, למרות המלחמה: "מה שמוביל זה האינטרס העסקי" ● בראיון לגלובס הוא מתייחס לראשונה לטענות על עיכוב בקו האדום ולעזיבת החברה הספרדית שבנתה את הרכבת הקלה בירושלים

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בורסת ת"א סוגרת שבוע ירוק: המדדים המובילים זינקו ביותר מ-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.9% ● הבורסה פרסמה את סיכום המסחר השבוע: מדדי הטכנולוגיה הובילו את העליות ● עליות שערים אפיינו גם את מדדי איגרות החוב המקומיות, בדומה לאגרות בארה"ב ● מניות קמטק, טאואר ונובה זינקו היום בעקבות הדוחות

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

רגע לפני שבת: עימות פומבי בין שרי האוצר והביטחון על התקציב ורכש מטוסי F-15

שר האוצר פנה למזכיר הממשלה בבקשה להביא לישיבת הממשלה הקרובה החלטה שתקים באופן מיידי את הוועדה הציבורית לבחינת צרכי בניין הכח ותקציב הביטחון שמתעכבת מזה חודשים ● "העיכוב בהקמת הוועדה מביא לעיכוב ברכש חשוב להתעצמות צה״ל" ● גלנט: קיימת תפיסה ישראלי שגוייה לפיה ניתן לספק יותר ביטחון בפחות כסף כנגד צרכים הולכים וגוברים

וולבו EX30 TWIN MOTOR / צילום: יח''צ

החל מ-234 אלף שקל: הרכב שמצליח לעורר סערה

רכב הפנאי החשמלי הקומפקטי של וולבו מצליח לשלב ביצועים רציניים מאוד עם טווח נסיעה שימושי ושלדה אירופית ● יש כמה מוזרויות בתא הנוסעים, אך החבילה הכוללת מרשימה מאוד

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Associated Press, Martin Meissner

יותר מנועה קירל ונטע ברזילי: עדן גולן שוברת שיאי רייטינג עבור תאגיד השידור הציבורי

עדן גולן לא רק הצליחה לתת מופע מרשים - אלא גם לשבור שיאי רייטינג לתאגיד השידור הציבורי ● משדר חצי גמר אירוויזיון אמש רשם לתאגיד השידור הציבורי 25.9 נקודות רייטינג - יותר מהמשדרים של 2023 ו-2018, אז התחרו נטע ברזילי ונועה קירל ● האם התאגיד יצליח לשמר את הצופים החדשים?

מכונית הסופר–מיני ההיברידית MG3 / צילום: יח''צ

חסכונית וזולה: המכונית שעשויה לטלטל את השוק תגיע בקרוב לישראל

מכונית הסופר־מיני ההיברידית MG3 של קבוצת SAIC הסינית, שנחשבת ההיברידית "המלאה" הזולה באירופה, צפויה להגיע לישראל במחצית השנייה של השנה ● דלק מוטורס השיקה השבוע קרוס־אובר חשמלי חדש של NIO ● וגם: יצרנית הרכב הסינית GAC חוזרת לישראל ● השבוע בענף הרכב