התועלת של חוק אוויר נקי מוערכת בכ-115 מיליארד שקל

עשור לחוק אוויר נקי, המשרד להגנת הסביבה מדווח על ירידה בפליטות בעקבות השקעות של מיליארדים • התעשיינים מרוצים פחות: "חוק קיצוני"

השר להגנת הסביבה, זאב אלקין / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
השר להגנת הסביבה, זאב אלקין / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

התועלת הצפויה למשק בעקבות חוק אוויר נקי מוערכת בכ-115 מיליארד שקל, כ-100 מיליארד שקל מהם בעקבות הפחתת מזהמים מתחנות הכוח הפחמיות של חברת החשמל - כך מסר היום (ה') המשרד להגנת הסביבה במלאת עשור לחוק אוויר נקי.

המשרד מבסס את הערכתו על מחקר שביצע ביחד עם חברת DHVMED, שבמסגרתו נבחנה אסדרת פליטות המזהמים מ 175 מפעלים ותחנות כוח ברחבי הארץ. שם אמרו עוד כי הליכים אלה כללו השקעה של חברות וגופים במשק בסך כולל של 38 מיליארד שקל על הפחתת הפליטות של מזהמים.

בהודעה משותפת שהפיצו המשרד להגנת הסביבה, התאחדות התעשיינים, השדולה החברתית סביבתית בכנסת והארגון אדם טבע ודין נמסר כי "תרומתו של החוק לציבור, לאיכות החיים של אזרחי המדינה ולמשק בישראל עולה לאין שיעור על ההשקעה הנדרשת ליישומו של החוק".

במסגרת החוק, נקבעו תקנות מחמירות לריכוזים מרביים בסביבה של מזהמי אוויר, ובהם תחמוצות גופרין וחנקן; תרכובות אורגניות נדיפות כמו בנזן וחלקיקים. במשרד להגנת הסביבה אמרו כי "המחקר שנעשה בנושא מראה כי על כל שקל שמושקע ביישום חוק אוויר נקי נחסכים לציבור ולמדינה 3 שקלים".

"ההשקעה בצמצום זיהום האוויר באמצעות חוק אוויר נקי הייתה כדאית מכל הבחינות", אמר היום השר להגנת הסביבה, זאב אלקין. "מדינת ישראל עשתה קפיצת מדרגה בהגנה על הסביבה בזכות אימוץ עקרונות של מדיניות סביבתית כמקובל באיחוד האירופי, הקצאת משאבים וכוח-אדם, שקיפות ושיתוף הציבור - שהתבטאה בצמצום משמעותי בפליטות זיהום האוויר באזורים עירוניים ולהפחתה של פליטות מתחנות הכוח הפחמיות".

מנכ"ל המשרד, ישראל דנציגר, מסר כי "זאת רק ההתחלה: מכאן, נרחיב את השימוש בחוק להפחתת זיהומי אוויר מתחבורה ולהפחתת זיהום מיצור אנרגיה ומשריפות".

התאחדות התעשיינים, מצדה, המשיכה גם היום להביע את הסתייגותה מהחוק: "הפחתת הפליטות המשמעותית היא תוצאה של השקעת משאבים עצומה מצד התעשייה. מדובר בהשקעות עודפות משמעותיות, בשל הדרישות המחמירות ביחס למקובל בעולם המפותח", אמר מנהל איגוד הכימיה, הפרמצבטיקה ואיכות הסביבה בהתאחדות, ניר קנטור. לדבריו, "נדרשים תיקונים בחוק ובאופן יישומו למניעת המשך הפגיעה בתעשייה ובתדמיתה".

לטענת חבר בהנהלת איגוד הכימיה של ההתאחדות, גבי ביטון, "חוק אוויר נקי כולל פגמים משמעותיים, קיצוני ומחמיר ביחס למדינות בעולם ובמקרים רבים כלל אינו ישים".