מל"ט הדגל של אלביט יטוס גם במרחבים אוויריים - אזרחיים

היכולות החדשות של הרמס 900 מאפשרות לו לטוס לצד מטוסים אזרחיים מבלי להפר את תקנות הבטיחות • הפיתוח קיבל אישור מחיל האוויר של שווייץ ושווי העסקה הוערך בכ-200 מיליון דולר

אלביט מערכות חשפה היום (ה') פיתוח חדש שמאפשר למטוסים ללא טייס (מל"טים) מסוג הרמס 900 לטוס במרחבים אוויריים אזרחיים לצד מטוסים אזרחיים מאוישים ובהם גם מטוסי נוסעים. זאת, כך מסרה אלביט, בלי להפר את תקנות הבטיחות הנוקשות בתעבורה האווירית, שמונהגות במדינות רבות בעולם המערבי.

הפיתוח של יישומים אלה נעשה בעקבות הזמנה שאלביט מערכות קיבלה מחיל האוויר של שוויץ למטוסים בלתי מאוישים מתקדמים, אותם ניתן להפעיל גם במרחבים אוויריים שאינם מוגדרים לטיסות צבאיות בלבד. העסקה נחתמה כבר ב 2015 והיקפה הוערך בכ-200 מיליון דולר.

המל"ט הרמס 900 נחשב למטוס הדגל של אלביט מערכות: בשנים האחרונות הוא נמכר לכמה חילות אוויר בעולם ובהם גם לחיל האוויר הישראלי, שבו הוא קיבל את הכינוי המבצעי "כוכב". מדובר במל"ט גדול, בעל כושר נשיאה של כמה מטענים ייעודיים בו זמנית, וטווח הפעילות שלו ארוך יותר מזה של המל"ט הרמס 450, שגם הוא משמש את חיל האוויר הישראלי במסגרת פעילותו השוטפת בזירות השונות.

פיתוחים חדשים שהותקנו בגרסת המל"ט שאלביט חשפה היום, מאפשרים את הפעלתו במרחב האווירי האזרחי של מדינות רבות במערב וזאת, בין השאר בזכות מכ"ם חדיש שמאתר כלי טייס אחרים, בהם גם גלשנים, ומונע התנגשות ביניהם. בנוסף, המל"ט של אלביט נושא מערכות ייעודיות מתקדמות שמאפשרות לו לפעול בתנאי מזג אוויר קיצוניים, ועמידות מפגיעות ישירות של ברקים.

המל"ט שאלביט הציגה היום נקרא הרמס 900 "סטאר ליינר" ובחברה אומרים כי פיתוח המערכות שמותקנות בו ארך מספר שנים, והיה כרוך בהשקעות כספיות משמעותיות. פיתוח זה נעשה בשל הדרישות של חיל האוויר השוויצרי, שמפעיל כיום מערכות מיושנות של כלי טייס בלתי מאוישים שמתוצרת התעשייה האווירית. גורם בחברה אמר כי בניסיון להתמודד עם הרגולציה הנהוגה בשוויץ, שמגבילה טיסה של מל"טים במרחבים אזרחיים, כל טיסה כזאת של מל"ט באזורים כאלה מלווה במטוס מאויש שלמעשה משגיח על הכלי הבלתי מאוייש.

באלביט אמרו היום כי הדרישה של חיל האוויר השוויצרי הובילה את החברה למאמץ מו"פ ארוך שנים שהתמקד בתכנון וביצור של מערכת שמותאמת לדרישות הרגולציה בתעבורה האווירית האזרחית שמונהגת באירופה, תוך עמידה מלאה בתקינה של נאט"ו: "תהליך הפיתוח בנושא הזה החל לפני 4 שנים- בעקבות ניתוח של צרכי השוק, הדרישות שעולות ממנו והצורך לעמוד בכללי רגולציה נוקשים בנושא זה", אמר בשיחה עם גלובס האלוף (במיל') חגי טופולנסקי, המשמש בתפקיד ראש תחום המל"טים בחטיבת המודיעין של אלביט.

נוסף על מערכות שמונעות התנגשות בין כלי טייס, במערכת המל"ט שהחברה הציגה היום הותקנו גם אמצעים המתריעים את מפעילי המטוס על קרבתו לקרקע ומערכת המאפשרת למטוס להמריא ולנחות אוטומטית בתנאים של אל ראות.

תהליך היצור וההרכבה של המל"טים החדשים שישמשו את שוויץ החל, והם יימסרו לחיל האוויר שלה במהלך השנה הבאה. עד אז, אלביט עורכת בישראל, מעל מצדה וים המלח, טיסות ניסוי במערכות שיותקנו במל"טים אלה בתיאום עם רשות התעופה האזרחית וזאת במסגרת התהליך לקבלת רישיון להפעלת המל"ט במרחבים אזרחיים באירופה.

יש לציין כי לפני כ-4 שנים התעשייה האווירית חשפה גרסה משודרגת למל"ט הרון שהיא מפתחת ומייצרת. הגרסה שהוצגה היא המל"ט "סופר הרון", וגורמים בחברות מתחרות הטיחו בתע"א כי מדובר ב"גימיק שיווקי", בניסיון להגדיל את היקף המכירות של מטוסים אלה. היום, עם השקת ההתאמות החדשות להרמס 900 של אלביט, הבהיר טופלנסקי כי "לא מדובר בגימיק שיווקי- אלא במענה על צורך אמיתי שעולה מהשוק, והרצון שלנו להישאר רלוונטיים".