גירושים קפקאיים: אם ל-8 תטוס לאוסטרליה לגבות מזונות

נתחיל מהסוף הלכאורה טוב: בעקבות פנייה של הסיוע המשפטי במשרד המשפטים, האוסטרלים איתרו את הגרוש שברח ואת הכסף • מדוע לכאורה? הכסף עדיין לא הגיע לגרושה, מפני שממשלת אוסטרליה אינה מוכנה להעביר כסף לישראל, והיא תיאלץ לטוס לצד השני של העולם כדי לקבלו

בימים אלה מתנהל במחלקה לגביית מזונות בחו"ל של הסיוע המשפטי במשרד המשפטים תיק שחושף עד כמה מורכבת, קשה ועתירת מכשולים הדרך אל קבלת המזונות. "התיק" הוא סיפורה האישי של רביה-טל שבח, אם לשמונה מרחובות שפנתה לסיוע המשפטי בבקשה שיעזרו לה לאתר את הגרוש שלה, שברח לאוסטרליה ב-2009 וסירב לשלם לה מזונות חודשיים בסך כ-9,000 שקל (כ-7,500 שקל בגין מזונות ו-1,500 שקל בבור מגורי הילדים).

ונתחיל דווקא מסוף הסיפור, שהוא לכאורה סוף טוב: בעקבות הפנייה של הסיוע המשפטי - באמצעות עו"ד פז יצחקי-ווינברגר שייצג את רביה-טל - האוסטרלים איתרו את הגרוש והצליחו לשים יד על עשרות אלפי דולרים שאמורים לעבור לידי רביה-טל. אבל הסוף הזה הוא רק "לכאורה" טוב, כיוון שהכסף עדיין לא הגיע לידי רביה-טל ולא משמש עדיין את שמונת ילדיה.

מדוע? כי ממשלת אוסטרליה הודיעה לעו"ד יצחק-ווינברגר כי היא אינה מוכנה להעביר כסף לחשבון בישראל. כעת נאלצת רביה-טל לטוס לאוסטרליה על-מנת לקבל את הכספים המגיעים לה. היא נאלצת להוציא כ-15 אלף שקל על הנסיעה על-מנת לקבל כ-45 אלף דולר שנגבו עבורה על-ידי האוסטרלים. רביה-טל הסכימה לחשוף את סיפורה האישי ב"גלובס" כדי לחזק משפחות אחרות שהגיעו לאותו מצב, ולהעביר להן מסר: אתן לא לבד.

הבריחה והאיתור

נחזור כעת לתחילת הסיפור: רביה-טל הייתה מורה למתמטיקה, בעלת הכנסה לא גבוהה במיוחד. ב-1995 היא נישאה להיי-טקיסט, אשר לקראת פרידתם, ב-2009, עבד במוטורולה ונהנה משכר גבוה. השניים חבד"ניקים. ב-2009, מיד לאחר לידת בנה השמיני, פתחה רביה-טל בהליכי גירושים, חלוקת רכוש ומזונות לילדיהם נגד בעלה, והוצא צו עיכוב יציאה מהארץ נגדו, בשל היותו בעל אזרחות אוסטרלית. הוריו היו אוסטרלים, והוא התגורר באוסטרליה במשך שנים עד שעשה עלייה. לכן היה חשש אמתי שיברח - והחשש אכן התממש. באוקטובר 2009, בעיצומם של ההליכים המשפטיים וחרף צו איסור היציאה מהארץ, הצליח הבעל לברוח לאוסטרליה. לדברי רביה-טל, לימים התברר לה כי הוא זייף דרכון.

בעקבות בריחתו, תבעה רביה-טל את המדינה על רשלנות, מאחר שהיא ראתה במדינה אחראית לכך שגרושה הצליח לצאת מגבולותיה. "תבעתי את מדינת ישראל על הנזק שלי. טענתי שהנזק הוא העובדה שאני לא יכול לגבות ממנו מזונות", היא מספרת.

ואז - היא גילתה על המחלקה לגביית מזונות בחו"ל. "במסגרת הליך גישור המדינה הציעה למנות לי עורך דין מטעם הסיוע המשפטי לאכיפת פסק דין של מדינת ישראל, באוסטרליה, והסכמתי", היא מספרת.

הסיוע המשפטי מינה לבא-כוחה של האישה את עו"ד פז יצחקי-וינברגר המתמחה בתחום אכיפת פסקי חוץ, ושכבר טיפל באותו שלב בכ-30 מקרים דומים מול מדינות שונות בעולם - והוא החל בתהליך המורכב מול הרשויות באוסטרליה. הפנייה אליהם התקיימה לאחר שבישראל כבר נפתח נגד הבעל תיק בהוצאה לפועל, ונכון להיום חובו של הגרוש עומד על כחצי מיליון שקל.

בדומה למקרים אחרים, סרבן התשלומים אותר באוסטרליה, והרשויות המקומיות אף הצליחו לגבות ממנו סכום התחלתי של כ-45 אלף דולר על חוב עבר שלו כלפי האישה בישראל, לאחר שאיימו עליו בסנקציות מקומיות.

התנאי התמוה

אולם בשלב זה חלה תפנית מפתיעה (לרעה) בעלילה: האוסטרלים הודיעו לעו"ד יצחקי-וינברגר כי הם לא מוכנים להעביר את הכסף לחשבון בנק מחוץ לאוסטרליה, לא מוכנים לעשות העברה בנקאית, לא לשלוח צ'קים ולא דואר רשום לישראל. בשורה התחתונה, למרבה האבסורד נאלצת רביה-טל לעזוב את הילדים, לטוס לאוסטרליה, לפתוח שם חשבון בנק ולקבל את הכסף לשם.

כל ניסיונות ההתכתבות, השיחות והפשרות מול ממשלת אוסטרליה לא שינו את המצב. לדברי עו"ד יצחקי-וינברגר מהסיוע המשפטי, "ניסינו למצוא את כל הפתרונות הקיימים, אבל הם לא מוכנים להעביר את הכסף לישראל ולמעשה דורשים מהאישה להגיע לאוסטרליה, לפתוח שם חשבון בנק, ורק אז יעבירו לה את הכספים.

"טיפלתי בכ-30 תיקים במהלך השנים, ומעולם לא נתקלתי במשהו כזה. במאמץ משותף הצלחנו להגיע לתוצאה המיוחלת עבור משפחה מרובת-ילדים, אחרי שאיתרנו את החייב והוא כבר החל לשלם את הכסף, ודווקא באופן קפקאי בישורת האחרונה של העברת התשלום, הכסף יושב ומחכה בקופת האוצר האוסטרלית. זאת, כשמצדם אין שום גמישות שתקל על האישה ותמנע ממנה את המסע הארוך מישראל לאוסטרליה כדי לגבות את המזונות שמגיעים לה".

"קיבלתי גט משליחים"

ובינתיים, בזמן שהתיק מתנהל, קרו כמה דברים: בשנים שבהם התנהל התיק, רביה-טל למדה משפטים, והיא כיום עורכת דין עצמאית ומפרנסת את ילדיה בכבוד וברווחה כלכלית יחסית למצב שבו הייתה נאלצת לפרנס אותם ממשכורת של מורה בלבד. במקביל, ובזכות ההליכים המשפטיים העיקשים שניהלה, הצליחה לקבל "גט בהתכתבות" מהגרוש שלה, שברח לפני שהם התגרשו והותיר אותה עגונה.

הדבר השני הוא שהכסף ממשיך לזרום לידי רשויות אוסטרליה, שממשיכות לגבות את סכום המזונות החודשי עבור רביה-טל. "אחרי שנפרדנו, עזבתי את התחום של ההוראה והלכתי ללמוד משפטים, ויש לי משרד לעורכי דין, ואני מתפרנסת יפה, ברוך השם. את הגט הוא שלח לי משם. אני קיבלתי גט שליחים", אומרת רביה-טל, שמצטיירת כאישה חזקה וחיובית.

בפן הפחות חיובי, חלק מילדיה אינם מכירים כלל את אביהם. "אני מדברת ממקום אופטימי ועוצמתי, אבל קשה לתקן את עוגמת-הנפש של הילדים שלי, שגדלים בלי אבא. יש לי 3 ילדים, שאם הם יישבו לידו באוטובוס, הם לא ידעו שהם הילדים שלו, כי הם לא יזהו אותו".

מעבר לכך, מוסיפה רביה-טל, לא כל אישה הייתה יכולה להשקיע את הכספים שהיא משקיעה כעת כדי לקבל את הכסף. "זה עולה לי כמעט 15 אלף שקל לנסוע לאוסטרליה, הוצאות הנסיעה והשהייה, בלי שופינג ובזבוזים. לא לכל אחד יש את הכסף הזה להוציא. אם הייתי מורה למתמטיקה שמרוויחה 7,000-8,000 שקל, לא יכולתי לנסוע להביא את הכסף. זה היה בגדר חלום. היו לי המון לילות לבנים עד שהגעתי למקום שאני נמצאת בו היום. לדאוג ל-8 ילדים ולחיות בלי מדור, בלי תמיכה 8 שנים, זה לא דבר פשוט. רק עכשיו הגענו לכסף ועוד לא נגעתי בו".

ב-6 באוגוסט תעלה רביה-טל לראשונה בחייה למטוס ("זו הטיסה הראשונה שלי בחיים", היא מספרת. "בחיים לא הייתי עוזבת את הילדים וטסה אם לא הייתי חייבת. זו בהחלט כפייה לא פשוטה בשבילי"), בתקווה לחזור עם חלק מסכום המזונות עבור ילדיה בני ה-9 עד ה-21".