הסתיים הדיון הראשון בעתירה שהוגשה נגד עסקת הדולפינריום

חבר השופטים הביע ביקורת על העסקה של רמ"י וחברת שער לישראל • "גם אם נקזז מזה את היטל ההשבחה ודמי ההיתר למינהל, ואת עלויות הבנייה, היזם נשאר עם רווחים עצומים וחסרי פרופורציה"

הריסת הדולפינריום / צילום: גיא נרדי
הריסת הדולפינריום / צילום: גיא נרדי

היום (ד') בצהרים הסתיים דיון ראשון בבג"ץ בעתירת התנועה לאיכות השלטון, שהוגשה בחודש דצמבר 2016, בעניין עסקת הדולפינריום. במהלך הדיון הביע חבר השופטים, בראשותה של השופטת דפנה ברק ארז, ביקורת על העסקה. בתום הדיון נדרשו היזמים (חברת שער לישראל) לקבל החלטה, בתוך שבוע, באם הם מושכים את העירעור שלהם על החלטת השמאי הממשלתי שנוגע לשווי הקרקע.

עו"ד איתמר שחר מהתנועה לאיכות השלטון, מסביר שהטענה המרכזית של העתירה שהגישו קבעה שהתמורה ליזם היתה לא פרופורציונלית: "שומת השמאי הממשלתי משנת 2016 קובעת שהקרקע של הדולפינריום שווה כ-60 מיליון ש"ח, ואילו הפרויקט שבוכמן קיבל לבנות ממול (מלון ומגורי יוקרה) שווה כ-2 מיליארד ש"ח (וזה כשהשווי עדיין על הנייר - לאחר הבנייה השווי מן הסתם גדל בכ-20-30%; כלומר יום אחרי גמר הבנייה החברה תוכל למכור בכ-2.5 מיליארד ש"ח). גם אם נקזז מזה את היטל ההשבחה ודמי ההיתר למינהל, ואת עלויות הבנייה, היזם נשאר עם רווחים עצומים וחסרי פרופורציה".

עו"ד שחר מדגיש שמה שמטריד את התנועה לאיכות השלטון הוא לא שהיזם ירוויח, אלא שהתמורה חסרת פרופורציה והעובדה שכל העסקה נעשתה ע"י רמ"י ללא מכרז.