עיריית ראשל"צ: הפסיקו את השימוש באוהל במכון הפתולוגי

בעקבות הפרסום ב"גלובס", גם מבקר המדינה בודק את פרשת נתיחות הפגרים במכון הפתולוגי של משרד החקלאות • הווטרינר העירוני: "האופן בו פועל המתקן כיום שערורייתי" • ביהמ"ש לעניינים מקומיים הורה לקיים דיון דחוף

עיריית ראשון לציון / צילום: אמיר גוטפריד
עיריית ראשון לציון / צילום: אמיר גוטפריד

בעקבות החשיפה ב"גלובס" של התנאים הסניטריים הבעייתיים באוהל זמני במתחם המכון הפתולוגי במשרד החקלאות בראשון לציון, בו מתבצעות נתיחות של בעלי חיים שמתו ממחלות מידבקות שחלקן מסוכנות גם לאדם, פנתה בתחילת השבוע הוועדה המקומית של עיריית ראשון לציון לבית המשפט לעניינים מקומיים בעיר בדרישה להוציא צו הפסקה שיפוטי, לפיו על משרד החקלאות להפסיק את השימוש באוהל. במקביל, כך נודע ל"גלובס", מבקר המדינה בודק את הפרשה.

לדברי העירייה, בעקבות הפרסום ב"גלובס" נודע לה על הקמת האוהל מבלי שניתן לו היתר. העירייה טוענת, שמדובר בשימוש אסור, מכיוון ששימוש כזה טעון היתר, וכי ההימנעות מבקשת היתר "מנעה מגורמי המקצוע, האמונים על שלום הציבור, בריאותו וביטחונו, לתת חוות דעת המשקפת את האינטרס הציבורי".

בעקבות פנייתה בעניין של חברת המועצה יפעת מאירוביץ יפת, מסר הווטרינר העירוני של ראשל"צ , ד"ר יהונתן אבן צור, דוח ביקורת ולפיו בעלי חיים יכולים להיכנס לאוהל וכך גם ציפורים וחרקים. לדבריו הטיפול בתשטיפים לקוי ביותר וחלקם נספגים באדמה, וכי "התשטיפים המגיעים למערכת הביוב אינם עוברים כלל טיפול".

לדברי הווטרינר העירוני, "קיימת ללא ספק סכנה של זליגת גורמי מחלות מידבקות לבני אדם ולבעלי חיים הנמצאים מחוץ לשטח האוהל... האופן בו פועל המתקן כיום הנו לא פחות משערורייתי ומסכן במיוחד ובאופן מיידי את העובדים בו". הווטרינר המליץ להפסיק את הפעילות באוהל, "עד להסדרת כל הליקויים הקיימים המסכנים את הציבור".

בעקבות פנייתה של שרת הבריאות לשעבר ח"כ יעל גרמן למשרד הבריאות, התקבלה גם חוות דעת של ד"ר רבקה שפר, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, לפיה "להקמת האוהל ולשימוש בו במתכונתו הנוכחית, נלווים ליקויים רבים".

העירייה טוענת, כי נציגיה ניסו להידבר עם משרד החקלאות, אולם כל פתרון שהוצע נשלל על ידי המשרד בשל שיקולי תקציב. העירייה מבקשת כי בית המשפט יורה למשרד החקלאות "להפסיק לאלתר את השימוש האסור במקרקעין, ולהימנע משימוש עתידי בו עד להוצאת היתר כדין".

בית המשפט לעניינים מקומיים הורה למשרד החקלאות למסור תגובה בדחיפות, כדי לקיים במהירות האפשרית דיון בפרשה. בימים האחרונים נבנתה יריעת הצללה מעל האוהל ונחפרה סביבו תעלת ניקוז.

משרד החקלאות מוסר בתגובה: "המשרד פועל על פי דין ומשולל אינטרסים אישיים. התייחסות המשרד תינתן ככל שיידרש בבית המשפט ולא על גבי חצאי אמיתות במסגרת של כתבות שנכתבו ממניעים שונים".