גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

התייקרות החלב הגולמי: דיון חריג בתנובה על הרווחיות

ל"גלובס" נודע כי חברי דירקטוריון בקבוצת תנובה עודכנו בפגיעה הצפויה בתוצאות הכספיות המוערכת בכ-8-6 מיליון שקל בחודש, מתוך 10 מיליון שקל בכלל המחלבות • במקביל, נתוני סטורנקסט חושפים כי המחלבות מסכמות מחצית חזקה עם עלייה של 151 מיליון שקל במכירות

מקררי חלב בסופרמרקט / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
מקררי חלב בסופרמרקט / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

בצל הירידה בנתחי השוק והמאבק הקשה ועד כה עקר מול שר האוצר משה כחלון על המחירים המפוקחים, צמרת תנובה התכנסה השבוע לדיון חירום שעסק בפעילות הקבוצה בתחום החלב. תנובה, ענקית החלב שהיא גם יצרנית המזון הגדולה בישראל, נמצאת בשליטת ברייט פוד אינטרנשיונל הסינית, והיא חווה בשנים האחרונות ירידה מתמדת וניכרת בנתח השוק שלה. עם זאת, מדובר עדיין בחברה הגדולה ביותר בתחום המזון בכלל והחלב בפרט בישראל, וראשיה מחפשים את הנוסחה שתשנה את הכיוון השלילי ותבסס את מעמדה כאמור.

ל"גלובס" נודע כי מוקדם יותר השבוע נפגשו חברי דירקטוריון בקבוצה מטעם בעלת השליטה ומטעם הקיבוצים, למפגש "מאוד לא שגרתי" שבו דנו בסטטוס של הסיטואציה הפיננסית שבה החברה נמצאת לאור עליית מחיר המטרה הצפויה, ההשלכות על החברה והפגיעה הצפויה בתוצאות הכספיות שלה לאור התייקרות מחיר החלב הגולמי. לפי הערכות בשוק, היקף הפגיעה עבור תנובה, כפי שהוצג בפגישה, מוערך בכ-8-6 מיליון שקל בחודש, וזאת מתוך פגיעה כוללת של כ-10 מיליון שקל בכל המחלבות.

זאת, בין היתר, בגלל התייקרות חומר גלם מרכזי של הקבוצה שהוא החלב הגולמי שאותו היא רוכשת מהרפתות, למול חוסר היכולת להתאים מחירים של מוצרי חלב בסיסיים שנמצאים תחת פיקוח ושתנובה היא שחקנית דומיננטית בהם (כ-60% מהשוק).

בתקופה האחרונה מובילה תנובה, כמו גם המתחרה טרה, מהלך משפטי שנועד לגרום לשר האוצר לאפשר את ייקור המוצרים המפוקחים. למרות ששר החקלאות, אורי אריאל, תומך בשינוי האמור, השר כחלון מחויב שלא לייקר את מחירי המוצרים המפוקחים. כמו כן, כאמור, תנובה חווה תחרות עזה מצד מתחרותיה, בעיקר שטראוס וטרה, וגם מצד היבוא. כך, למרות שהמכירות הכספיות של החברה גדלות, הן גדלות בשיעור נמוך משיעור הגידול בשוק - מה שמוביל לירידה בנתח היחסי שלה מהשוק.

נתח שוק באחוזים

גידול של כ-4.5% בשוק במחצית

בתוך כך, למרות המשבר בענף החלב, מנתוני סטורנקסט שהגיעו לידי "גלובס" עולה כי 3 המחלבות הגדולות בישראל מסכמות מחצית ורבעון חזקים בשוק מוצרי החלב ותחליפיו עם עלייה כוללת של 4.4% שמשמעותה תוספת של 151 מיליון שקל במכירות הכספיות. מדובר ברבעון שמושפע מחג השבועות שהוא יום חגן של המחלבות שמשקיעות בו תקציבים גבוהים בשיווק ובמבצעי עומק שאמנם מגדילים את המכירות, אך במקרים מסוימים גם שוחקים את הרווחיות שלהן.

ומי הובילה את הצמיחה בשוק מבין המחלבות הגדולות? שטראוס, המחלבה השנייה בגודלה, רשמה את שיעור הגידול הגבוה ביותר שעמד על 5.3% במכירות שהתבטא בעלייה של 43 מיליון שקל. אחריה, עם שיעור צמיחה נמוך יותר, ניצבות תנובה עם גידול של 3.6%, שבמכירות כספיות משמעותו 63 מיליון שקל. גם טרה, המחלבה השלישית בגודלה, רשמה גידול דומה בשיעורו, אך נמוך משמעותית בהיקפו הכספי - 6 מיליון שקל - זאת בהתאם לגודלה. דווקא השחקניות הקטנות בשוק החלב, קטגוריית ה'אחר' שאותה מובילה גד, רשמה גידול של כ-7% שמסתכם בתוספת של 29 מיליון שקל.

למרות שכלל השוק גדל, קטגוריית המעדנים נמצאת במגמת יציבות עם ירידה קלה, כשמדובר בקטגוריה שמורכבת ממותגים שרובם עתירי סוכר. רוב הירידה התרחשה אצל תנובה בשיעור של כמעט 9% עם ירידה כספית של 6 מיליון שקל, וזאת למרות שהחברה השיקה טעמים חדשים של יולו לצד מאמצים שיווקיים. המותג יולו רשם גם הוא ירידה קלה בנתח השוק של 0.1% נקודות; וכך גם המותג קרלו רשם ירידה בנתח השוק עם ירידה בנקודות של 1.1%.

לעומתם נרשמה התחזקות במותגים של שטראוס: מילקי מוביל את הקטגוריה עם קרוב ל-43% (עם גידול בנקודות של 3.6%), זאת בין היתר בעקבות השקות של טעמים מיוחדים בחודשים האחרונים. גם המותג הוותיק דניאלה עולה ב-2.5% נקודות ועומד על נתח שוק של קרוב ל-15%. מנגד, מותג אחר וקטן הרבה יותר של שטראוס נמצא במגמת ירידה: ספלנדיד שירד מכ-6% ל-2.5% בלבד.

משבר בענף החלב

שמות יותר דגש על חדשנות

כמו כן, אחרי כמעט שנתיים ששטראוס פעלה כמעט לבד בזירת החדשנות, בשנה החולפת כל תעשיית החלב שמה דגש על החדשנות כמנוע הצמיחה שלה - מה שמעודד את הקטגוריות לצמוח. כך, למשל, קטגוריית היוגורט עלתה בכמעט 7% המבטאים גידול אצל כל השחקניות. בדומה למעדנים, הקטגוריה נשלטת על-ידי שטראוס שהציגה שיעור צמיחה של 8.8% המבטא גידול של 21 מיליון שקל. גם תנובה צמחה בקטגוריה הזו בשיעור משמעותי של 5.3% המבטא גידול של 9 מיליון שקל; וכך גם טרה שרשמה גידול של 5 מיליון שקל, עלייה של כ-6%.

מדובר בקטגוריה שלשחקניות יש אינטרס להצמיח, שכן היא גם בריאה יחסית עם מוצרים שיש בהם פחות סוכר וגם מאפשרת לקחת פרמיה גבוהה מהצרכן.

קטגוריית משקאות החלב מציגה תמונה טובה עבור שטראוס אך טובה פחות עבור השחקניות האחרות: החברה גדלה ב-5% עם צמיחה של 5 מיליון שקל, בזמן שתנובה ירדה בכ-9.5% (ירידה של 6 מיליון שקל), וטרה ביותר מ-13% (ירידה כספית של 2 מיליון שקל).

כמו כן, מהנתונים עולה כי קטגוריית החלב נמצאת במגמת עלייה של קרוב ל-2% במכירות הכספיות. עיקר העלייה מגיע מצמיחה של שטראוס עם גידול כספי של 13 מיליון שקל המשקף גידול של כמעט 16%. בקטגוריה זו שטראוס משחקת באמצעות המוצרים של מחלבות יטבתה, כשעיקר הגידול מגיע ממכירות חלב מועשר שאינו מפוקח. גם טרה צמחה בקטגוריה עם עלייה של כ-2.5% וגידול כספי של 4 מיליון שקל. מי שירדה במכירות החלב הטרי היא דווקא המחלבה הגדולה ביותר, תנובה, שאיבדה 8 מיליון שקל במכירות - ירידה של כ-2%.

ומה קורה במוצרים הבסיסיים? ירידה של 3 מיליון שקל נרשמה בקטגוריית הגבינות הלבנות. תנובה, שהאסטרטגיה שלה בשנה האחרונה התמקדה בצמיחה משמעותית בקטגוריות הפרימיום לצד צמיחה מתונה בקטגוריות הבסיסיות, יורדת במכירות גם בגזרה הזו, אך במידה פחותה יותר עם אובדן של כ-2 מיליון שקל. לעומתה, שטראוס וטרה נשארות יציבות. 

לעומת זאת בקוטג', שבו השקיעה תנובה במהלכים שיווקיים כמו השקת "קוטג' בקטנה" (המוצר המוקטן והיקר יותר ל-100 גרם), החברה דווקא צומחת וגדלה ב-6 מיליון שקל (צמיחה של 3.1%). באופן מפתיע, גם שטראוס רשמה גידול של 6 מיליון שקל המבטא צמיחה של כמעט 13%. לעומתן, טרה יורדת ומאבדת מכירות של כ-4 מיליון שקל עם ירידה בשיעור של מעל ל-11%.

ומה הצפי למחצית הבאה? ברבעון הבא השחקניות יידרשו להמשיך ולהסתכל פנימה על עצמן ולבחון היכן הן יכולות להתייעל והיכן הן יכולות להביא ערך מוסף במוצרים שלהן ולשפר את הרווחיות. כלומר, מוצרים שנותנים ערך לצרכנים ושהם יהיו מוכנים לשלם עליהם יותר. ייתכן שהן גם ידרשו לצמצם תקציבי שיווק, וזאת לאור התייקרות החלב הגולמי שמגביל את מרחב התמרון שלהן, זאת במקביל לפתרון רוחבי למשבר במשק החלב.

עוד כתבות

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

המפקח על הביטוח עושה סדר וקובע כללים ברורים לבעלי שליטה לקבלת היתר אחזקה

עמית גל, ממלא מקום הממונה על שוק ההון, מציג מתווה שיאפשר לקרנות הזרות ששולטות בחברת הביטוח הפניקס למכור את השליטה בה בחלקים ● הקרנות סנטרברידג וגלאטין רכשו את אחזקותיהן בחברה ב-2019, ומאז הוכפל שווי הקבוצה

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

ג'רמי סוארד (משמאל) ועידו גונן, מייסדים משותפים Exodigo / צילום: Exodigo

עשרות יוצאי מודיעין ויחידות הנדסה התקבצו לסטארט-אפ אחד, כדי לפצח את הסוד

שירות מיפוי תת הקרקע של הסטארט-אפ הישראלי יכול לעלות מאות אלפי דולרים, אך הלקוחות מפחדים יותר מהלא נודע: "תמיד יש הפתעות באדמה" • אחרי שגלגלה מיליוני דולרים מהרנטגן התת קרקעי, אקסודיגו חולמת גם על התרחבות למיפוי אסטרואידים וירחים • וגם: איך מתפקדים כש-75% מעובדי החברה מגויסים למילואים, ולמה מדובר בעצם בשוק בלתי מוגבל? ● הסטארט-אפים המבטיחים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

אילוסטרציה: Shutterstock

יותר מחצי מהתשואה נמחקה: הסיבות לירידות החדות בוול סטריט, ומה קרה לאנבידיה?

מדד הפחד מתקרב לשיא, S&P 500 נמצא ברצף הירידות הארוך ביותר מאז 2022, והשבוע האחרון היה הגרוע ביותר של הנאסד"ק מאז 2022 ● מה עומד מאחורי המגמה? האינפלציה, המצב הגיאו-פוליטי המורכב וגם הפסימיות בנוגע לענף השבבים

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

בג"ץ הגיוס: היועמ"שית אישרה ייצוג נפרד לממשלה בשל פערי העמדות

הממשלה תקבל ייצוג נפרד בבג"ץ הגיוס שיתקיים ביוני בהרכב מורחב של תשעה שופטים ● הסיבה: הפערים הגדולים בין עמדת הממשלה לבין עמדת היועמ"שית בהרב-מיארה ● הממשלה צפויה לשכור עו"ד פרטי 

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

גילון בק, ריצ'רד פרנסיס, אייל פסו / צילום: תמר מצפי, אלעד מלכה, Gauzy

בדרך לנאסד"ק: הישראלית שמאמינה שהשוק הזה יגיע ל-124 מיליארד דולר ב-2028

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● גאוזי, יצרנית הזכוכית החכמה מתל אביב בדרך לנאסד"ק ● טבע משנה את אופן דיווח התוצאות שלה על בסיס גיאוגרפי ● וסנסטאר, חברת הפורטפוליו של קרן פימי הציגה תוצאות חלשות לרבעון

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלו נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו