"תוכנית תמ"א 38 לא נותנת מענה לרעידות אדמה"

מנכ"ל פורום 15 הערים הגדולות איתן אטיה וראשי הערים נפגשו עם יו"ר מטה הדיור, זאב בילסקי • "ברמת המאקרו תמ"א 38 זה קצת לעבוד על הציבור בעיניים. זה נכון שאנשים מרוויחים מזה, אבל בשורה התחתונה זו איוולת ברמה הציבורית האורבנית"

נציגי פורום 15 הערים הגדולות, ראשי הערים ומנכ"ל ה-15 איתן אטיה, נפגשו עם יו"ר מטה הדיור זאב בילסקי והציגו לו עמדה על פיה יש לבחון את המשך יישום תמ"א 38 ברחבי הארץ. מדובר בישיבת עבודה במסגרתה עלה גם נושא רעידות האדמה האחרונות שהתרחשו בשבוע האחרון בצפון הארץ, אך עמדת הפורום בנושא התגבשה עוד קודם להן.

"אמרנו ליו"ר מטה הדיור שהממשלה חייבת לעצור רגע, להקפיא את התוכנית ולעשות חושבים מחדש", סיפר איתן אטיה, מנכ"ל פורום ה-15 ל"גלובס". "צריך לעצור ולחשוב איך נכון באמת לעשות את זה, ואיך באמת מחזקים מבנים נגד רעידות אדמה כי היום זה לא ממש קורה. חייבים לעצור ולעשות חשיבה מחדש על איזה כלים חסרים היום כדי להתמודד עם הצורך בחיזוק, וכדי לעשות התחדשות עירונית אמתית. כי תמ"א 38 בשורה התחתונה היא לא התחדשות עירונית", הוסיף אטיה.

פורום ה-15 מייצג את עמדת 15 הערים הגדולות, ועמדתו בנוגע לתמ"א 38 כבר ידועה מזה זמן, כאשר לא פעם התנגד הפורום, יחד עם מרכז השלטון המקומי, לסוגיות שונות הנוגעות לתוכנית. בין היתר מדובר בהתנגדות להיעדר היטלי השבחה בפרויקטים בגלל הפטור שהתמ"א מאפשרת, והעובדה שלרשויות המקומיות אין דרך לממן את תוספת התשתיות הנדרשות. עם זאת, כעת נראה שעמדת הפורום הקשיחה.

"ברמת המאקרו תמ"א 38 זה קצת לעבוד על הציבור בעניים. זה נכון שאנשים מרוויחים מזה, אבל בשורה התחתונה זו איוולת ברמה הציבורית האורבנית. בנוסף, התוכנית הזו בכלל לא נותנת מענה ליישובים שנמצאים בסיכון על קו השבר. יש קצת בחיפה ובבאר שבע למשל, ואז צריך מכפלות ענקיות של 12 קומות ברחובות צרים וזה הזוי. באזור המרכז, הסיכון להרס בערי החוף מפגיעת צונמי גדול יותר מהסיכון של רעידת אדמה קשה. אז יצא שהממשלה המציאה את זה כדי להראות שממגנים מפני רעידות אדמה אבל בפועל לא מחזקים את מי שצריך לחזק. המדינה כמעט לא עושה כלום לחיזוק בפועל, למעט מספר צעדים נקודתיים, וגם זה בקצב איטי שלא מתקרב למה שצריך".

עוד מציין אטיה כי בעבר נעשה פיילוט שהתמקד באפשרות חיזוק ללא תוספת דירות אך הדבר מעולם לא התקדם. "אנשים לא יודעים שיש מחקרים שעשו בנושא ופיילוט על בניין בירושלים. שבודקים כמה עולה לעשות חיזוק על חשבונך יוצא שחיזוק דירה ממוצעת עולה בין 50 ל-70 אלף שקל בלבד. זה יכול להיות הרבה כסף לאנשים, אני לא מזלזל. אבל בתמ"א 38 זה עולה מיליונים. אם הממשלה באמת רוצה לחזק, יש לזה פתרונות. לאפשר הלוואות שהמדינה תישא בריבית או במקומות חלשים לממן את החיזוק הזה או את חלקו. במקביל, יכול להיות שצריך גם לקבוע חובת חיזוק. חיזוק הוא לא רק תמ"א 38. זה הכי פשוט אולי מחשבתית, אבל זו ממש לא הדרך היחידה".