דירה להשכיר תקדם פיילוט למכרז בפרויקט דיור מוגן

ישיבת קבינט הדיור קבע כי החברה הממשלתית תציג מודל כלכלי למכרזים בתחום הדיור המוגן • המטרה: להביא לפתרון העלייה במחירי המגורים בדיור מוגן ויצירת בסיס להקמת פתרונות לאוכלוסייה המבוגרת בישראל

עוזי לוי / צילום: שלומי יוסף
עוזי לוי / צילום: שלומי יוסף

החברה הממשלתית דירה להשכיר תתכנן ותציג מודל כלכלי למכרזים בתחום הדיור המוגן ואף הונחתה להוציא מכרז לדוגמא של פרויקט דיור מוגן. כך נקבע אתמול (ג') בישיבת קבינט הדיור. הרקע להחלטה זו הוא צוות בין משרדי שהוקם לפני מספר חודשים ובחן את הנושא. עוד נזכיר כי הקמת הצוות ובחינת הנושא נחשפה ב"גלובס" בנובמבר האחרון. את המכרז, כך נקבע בקבינט הדיור, תצטרך דירה להשכיר להוציא לשיווק עד סוף שנת 2018.

הצוות שהציג את מסקנותיו לקבינט הדיור לאחרונה בחן חלופות שונות לקידום פתרונות דיור מוגן לאזרחים ותיקים, זאת בין היתר על מנת להביא לפתרון העלייה במחירי המגורים בדיור מוגן ויצירת בסיס להקמת פתרונות לאוכלוסייה המבוגרת בישראל, עם דגש על כלל הציבור ולא רק למי שידו משגת לממן הזדקנות בבתי דיור מוגן יוקרתיים.

על פי מסקנות הצוות, כיום כ-0.5% מכלל הקשישים בישראל מתגוררים במרכזים של דיור מוגן ואחת הנקודות שעלו במסגרת דיוני הצוות היא כי ההיצע לפרויקטים עתידיים בתחום זה, נמוך מידי. הצוות שהורכב מנציגים ממשרד האוצר, רשות מקרקעי ישראל, משרד הבינוי והשיכון, נציגי דירה להשכיר, משרד הרווחה והמשרד לשוויון חברתי הציג לקבינט הדיור את מסקנותיו הקבינט אישר את ההמלצות פה אחד ובמסגרתן המלצה אופרטיבית המטילה על דירה להשכיר, בשיתוף עם רמ"י, לקדם מכרז פיילוט של מגורים בדיור מוגן. מדירה להשכיר נמסר כי המטרה היא "להציע לציבור הקשישים, אלטרנטיבה מפוקחת זולה ויעילה יותר מאלה הקיימות בשוק כעת".

מדירה להשכיר נמסר כי "אנו עוסקים כעת בגיבוש המודל הכלכלי, ובאיתור הקרקע המתאימה, על מנת שנוכל להוציא מכרז מתאים לשיווק בהתאם להנחיות קבינט הדיור ושר האוצר". נציין כי גורמים המעורים בנושא הוסיפו כי המכרז שעתיד להתפרסם עד סוף השנה יהיה ככל הנראה באזור ביקוש ומן הסתם על קרקע שהתב"ע מייעדת לדיור מוגן.

נזכיר כי החברה הממשלתית דירה להשכיר בראשה עומד עוזי לוי החלה את דרכה עוד בימי הממשלה הקודמת כחברה שתפקידה הוא לקדם את תחום הדיור להשכרה בישראל. החברה פרסמה מאז מספר מכרזים לבנייה להשכרה, חלקם כבר מאוכלסים ואחרים בשלבי תכנון, בנייה או מכרזים שטרם נסגרו. בהמשך הדרך הוסמכה החברה גם לעסוק בתכנון קרקע במקביל לרשות מקרקעי ישראל, קידום תב"עות וגם פעילות מול הותמ"ל. כעת, קיבלה החברה מנדט נוסף לפעילות גם בתחום הדיור המוגן.