מדיסייף חתמה על הסכם שירות עם גיליאד ישראל

מדיסייף, אפליקציה מובילה לשיפור היענות של חולים למשטרי מתן תרופות, חתמה על הסכם שירות ראשון עם חברת הבת של גיליאד • החברות ישתפו פעולה בעידוד התמדה בנטילת תרופות אצל נשאי HIV בישראל

תרופות / צילום: רויטרס
תרופות / צילום: רויטרס

מדיסייף, אפליקציה מובילה לשיפור היענות (Compliance) של חולים למשטרי מתן תרופות, חתמה על הסכם שירות ראשון עם חברת הבת הישראלית של חברת התרופות גיליאד סיינסז. החברות יפעלו יחד לעודד התמדה בנטילת תרופות אצל נשאי HIV בישראל.

האפליקציה, שהותאמה במיוחד על-ידי שתי החברות לתמיכה בנשאי HIV, תינתן על-ידי הוועד למלחמה באיידס או ישירות מחנות ה-app store, לכל מי שנוטל תרופה לאיידס, ולא רק ללקוחות של גיליאד.

"עבור נשאי HIV, התמדה בנטילת תרופות לפי התוכנית היא קריטית להמשך קיום אורך חיים בריא,״ אומר עומרי שור, מנכ"ל ואחד ממייסדי מדיסייף. לפי מחקר מ2013, נשאי HIV שלא מתמידים במשטר נטילת התרופות שלהם נמצאים בסיכון גבוה פי ארבעה לתמותה מהמחלה.

"מחקר שנערך על-ידי גורם חיצוני לנו הראה כי 79% נשאי HIV שלא התמידו מספיק בנטילת התרופות, שיפרו את שיעור ההתמדה שלהם בלפחות 20% באמצעות שימוש במדיסייף. הראנו שמדיסייף משפרת את שיעור ההתמדה גם עבור אותם נשאים שהציגו את אחוזי ההתמדה הנמוכים ביותר", אומר שור.

חברות התרופות מוטרדות מאוד מן העובדה שהמטופלים לא עומדים בפרוטוקולי מתן התרופות כאשר הנטילה היא מורכבת או לזמן ארוך. הסיבות הן מגוונות, ומדיסייף זיהתה כמעט מאה סיבות. חלקן הן: תופעות לוואי, המטופלים לא באמת מבינים את חשיבות הטיפול, הוצאה כספית, שכחה, מבוכה ליטול תרופה בסיטואציה חברתית, קושי לשמור את תרופה בקירור בדרכים ועוד.

התרופות שלא ניטלות כהלכה הן לא רק תרופות למחלות קלות אלא דווקא גם למחלות קשות, כמו HIV -איידס, ואפילו סרטן. לעתים אנשים מתרשלים בנטילת תרופות לטיפול במחלות קשות, עד שהתרופות הללו שהיו יכולות להאריך מאוד את חייהן, כבר הופכות לא יעילות. "ישנן מעל 100 סיבות אישיות שבגללן אנשים אינם נוטלים תרופות על-פי התוכנית", אומר עומרי שור, מנכ"ל החברה.

מדיסייף פיתחה אפליקציה שהשירות הבסיסי שלה הוא טיימר למניעת שכחת תרופות. על גבי היישום הזה, הוסיפה החברה שירותים נוספים: הודעה לבן משפחה כאשר התרופה לא נלקחה, התראה על התנגשויות אפשריות בין תרופות - גורם מוות מוביל בחברות מערביות, זיהוי נקודות כשל שבהן המטופל נוטה לשכוח את התרופה והצעות לשיפור, מידע על חשיבות התרופה ועל האופן בו מומלץ להשתמש בה (למשל במקרה בו יש לערבב שתי אמפולות או להזריק בצורה מסויימת, והמטופל לא בטוח כיצד בדיוק לעשות זאת).

כמו כן, אם משלבים לתוך המערכת את הנתונים הרפואיים של המטופל, אפשר לקבל גם נתונים על המתאם בין נטילת התרופות לבין השיפור במדדים - מידע שנותן מוטיבציה רבה להמשיך בטיפול.

במקביל, האפליקציה אוספת מידע עבור המבטח או חברת התרופות. המידע הוא סטטיסטי על כל המטופלים ולא אישי, אך הוא יכול להראות לחברות את נקודות הכשל העיקריות של החולים שלהן בנטילת התרופות. למשל, אם יש קושי לרכוש את המוצר באזור גיאוגרפי מסויים, או שהחולים לא נוטלים את התרופה בשעות העבודה (ואז ניתן לשער ולבדוק מדוע - אולי השמירה על סטריליות המוצר במשרד היא מסובכת? ואז ניתן לפתח פתרון שיקל על כך. אולי ישנה מבוכה ליטול את התרופה בציבור ויש לפתח מוצר דיסקרטי יותר). במידה והחסם עבור מטופל מסויים הוא מחיר גבוה, חברות התרופות או חברות הביטוח יכולה להציע דרך האפליקציה, קופונים להוזלת התרופה.

המידע מבוסס גם על נתונים מתוך הטלפון כמו - מעבר בין רשתות WiFi שונות, ניתוק הטלפון בשל סיום זמן הסוללה ועוד. "למשל, אנחנו יכולים לראות שהמטופל יוצא לעבודה לעתים קרובות בלי ליטול את התרופה, ויכולים לומר לו - אולי תגדיר את מועד הנטילה מוקדם יותר?".

למרות שהיא פועלת בשוק תחרותי מאוד, מול מעל 400 חברות המוגדרות כפועלות באותו התחום, מדיסייף מובילה את הקטגוריה עם כ-30% מכלל המשתמשים בעולם, 4.5 מיליון משתמשים רשומים, מהם אלפים רבים של משתמשי פרימיום.

בנוסף יש למדיסייף שת"פ עם חברת אפל. "מדובר למעשה בשירות של אפל, המאפשר להוריד את התיק הרפואי של המטופל מהרשומה של הרופא אל הטלפון הנייד, ולשתף אותו עם אפליקציות שונות. האפליקציה אותה הם בחרו להזכיר כאפשרות לשת"פ הייתה מדיסייף.

מודל שיתוף הפעולה והתאמת האפליקציה יחד עם חברת תרופות, כמו זה שבו נקטה החברה עם גיליאד, הוא אחד המודלים המועדפים עליה. כמו כן היא פועלת בשותפות עם חברות ביטוח, ובקרוב מתכננת לצאת גם לשת"פ עם בתי מרקחת.

מדיסייף - תעודת זהות

שנת הקמה: 2012

תחום פעילות: אפליקציה לשיפור היענות לטיפול תרופתי

מייסדים: עומרי ורותם שור

מנכ"ל: עומרי שור

שלב בפעילות: הכנסות

עובדים: 50 איש בחיפה, בוסטון ולונדון

גיוסי הון עד היום: 21 מיליון דולר מהקרנות: לול וונצ'רס, טריוונצ'רס, פיטנגו, קוואלקום וונצ'רס, אוקטופס וונצ'רס, M ventures , EG capital advisors ,7 wire ventures .