עליית השכר מאיימת על רווחי חברות בקמעונאות ובתעשייה

הקצב הגבוה של עליית השכר בארה"ב עלול להעיק על עונת הדוחות שבפתח • מנכ"ל מריוט: "אין מקומות שבהם השכר ועלויות העבודה עולים בקצב האינפלציה. הם עולם בקצב מהיר יותר"

חנות Dollar Tree./ צילום: ריק ויקינג, רויטרס
חנות Dollar Tree./ צילום: ריק ויקינג, רויטרס

עליות השכר מתחילות לכרסם ברווחיות של כמה חברות בארה"ב. עסקים מגוונים, מחנויות הכל בדולר עד רשתות מלונות ומזון מהיר, הזהירו בחודשים האחרונים שעלויות עבודה גבוהות יותר מעיקות על הרווחים שלהם. זוהי רוח נגדית פוטנציאלית לגאות שנמשכת זה תשע שנים בשוק המניות האמריקני, שמחפש מומנטום לפני פתיחת עונת הדוחות הכספיים לרבעון השני של השנה.

השכר הממוצע לשעה עלה ביוני ב-2.7% בהשוואה שנתית, לפי דוח התעסוקה החודשי שפרסם משרד העבודה האמריקני ביום ו' האחרון. זה היה אמנם מתחת ל-2.8% שהכלכלנים צפו, אבל השכר עלה ב-2.5% לפחות ב-16 מ-17 החודשים האחרונים, וזהו קצב מהיר יותר בהשוואה לשנות הצמיחה הכלכלית עד 2016.

עליית השכר כבר מאיימת על כמה חברות אמריקניות שניצבות גם בפני מלחמת הסחר של ממשל טראמפ מול הסינים והאירופים, והיכולת המוגבלת להעלות מחירים כדי לעמוד בקצב של האינפלציה. בפברואר השנה, חששות מעליית השכר שיגרו את המניות לירידה כאשר המשקיעים חששו ששוק העבודה ההדוק מייצר סוף סוף אינפלציה גבוהה יותר.

המגזר התעשייתי - הכי רגיש

כלכלנים בגולדמן זאקס מעריכים שכל עלייה של 1% בשכר העבודה הממוצע לשעה גורמת לירידת רווחי חברות מדד 500 S&P ב-0.8%. בנק זה מעריך שעלויות העבודה מהוות 13% מהכנסות החברות שכלולות במדד. "בסופו של יום, לא שמעתי כבר זמן רב - לפחות עשר שנים, כל כך הרבה מנכ"לים מדברים על מחסור בכוח עבודה מיומן והעלאות שכר כדי לגייס כישרונות", אמר וויל מג'יה, נשיא ומנכ"ל ווסטפילד קפיטל מנג'מנט מבוסטון.

לפי דוח של בנק אוף אמריקה מריל לינץ', 10% מהחברות במדד 500 S&P ציינו את עלויות העבודה העולות כגורם שהעיק על הביצועים שלהן ברבעון הראשון השנה, עלייה מ-8% שציינו זאת ברבעון הרביעי של 2017, ושיא מאז שהבנק החל לעקוב אחרי הנתון הזה בסוף 2015. רווחי חברות במגזר התעשייתי, שכבר נפגע קשה השנה ממתיחויות הסחר ומהתייקרות דברים כמו חומרי גלם, הם הרגישים ביותר לעליות שכר, לפי גולדמן. המגזר השני ברגישות שלו הוא מוצרי הצריכה הלא בסיסיים.

במגזר התעשייתי, עלויות השכר מהוות 21% מההכנסות של החברות, ואנליסטים מעריכים שעלייה של 1% בעלות השכר תגלח 1.5% מרווחי הסקטור הזה. כמה חברות תעשייה מתקשות כבר כעת למצוא עובדים, וזהו סימן לכך שהן יצטרכו להעלות שכר. בשיחת הוועידה על רווחיה ברבעון הראשון, חברת הרכבות יוניון פסיפיק מסרה שהיא מציעה בונוסים ביותר שוקי עבודה תחרותיים.

הכל רווח
 הכל רווח

אמזון מכה את כולם

בנוסף, חברות שמייצרות מוצרי בנייה כמו אלג'יון, פורצ'ן ברנדס הום אנד סקיוריטי וסמית קורפ הזהירו גם הן ממחסור בידיים עובדות. במחזור כלכלי רגיל-מסורתי, חברות כאלה מנסות לגלגל את תוספת עלויות העבודה שלהן על הצרכנים, אבל זה לא מה שקורה בינתיים. סקר של ההתאחדות הארצית לכלכלת עסקים בארה"ב לרבעון הראשון מצא ש-56% מהעסקים שהשיבו לו, דיווחו על עלייה בעלויות העבודה - שיא מאז 1982 - ורק רבע מהעסקים דיווחו על ייקור המוצרים שלהם.

הפער הזה נובע, בין יתר, מכוח התמחור העדיף של אמזון.קום, שמשבש מגזרים מקמעונות עד בידור ובריאות עם המחירים הנמוכים יותר ואופציית המשלוחים בחינם.

"כמה חברות טק מאיימות כעת להיכנס לכל מגזר כלשהו", אמר מט מישקין, אסטרטג השוק של הנקוק אינבסטמנטס. "זוהי רוח נגדית גדולה לדינמיקה של עליית השכר המסורתית שראינו במחזורים כלכליים בעבר" (כלומר לזחילת מחירי המוצרים כלפי מעלה).

התחרות עם הקמעונות המקוונת תקשה במיוחד על רשתות השיווק הפיזיות לקזז את אפקט עליית השכר שלהן, שהוא בקצב מהיר בהרבה בהשוואה למגזרים אחרים. באפריל-יוני השנה, שכר העובד בקמעונות (לא כולל מנהלי מחלקות) עלה ב-3.9% בהשוואה שנתית, העלייה המהירה ביותר מאז 2002, לפי נתוני משרד העבודה.

לפי גולדמן זאקס, עלייה של 1% בשכר עלולה להפחית את הרווחים במגזר הצריכה הלא חיונית ב-1.1%. בנק אוף אמריקה מציין ששולי רווחי התפעול של החברות במגזר הזה החלו להיחלש, ומדובר על חברות עתירות כוח אדם, יותר מכל מגזר אחר במשק.

רשתות חנויות מוזלות (הכל בדולר) כמו ג'נרל דולר ו-Dollar Tree היו בין רשתות השיווק שהצביעו על העלייה בעלויות העבודה שלהן ברבעון הראשון, כאשר רווחיהן היו נמוכים מהתחזית.

"תחרות מוגדלת בקמעונות מונעת מרשתות פיזיות מסוימות להעלות שכר לעובדיהן, כי זה הופך אותן ללא תחרותיות אפילו יותר ביחס לאמזון ודומותיה", אמר מייק דודול, אסטרטג השקעות ב-BMO ניהול נכסים עולמי.

במקביל, חברות בתעשיית הנופש-פנאי, שרבות מהן נכללות במגזר מוצרי הצריכה הלא בסיסיים במדד 500 S&P, חשופות מאוד לעליות בשכר המינימום, אומר גולדמן. רשת מלונות מריוט אינטרנשיונל, לדוגמה, ציינה את התהדקות שוק העבודה ועליות השכר בשיחת הוועידה שהיא קיימה על רווחי הרבעון הראשון שלה, שירדו בצפון אמריקה.

"כשאנחנו מביטים בערים ברחבי המדינה, אין כלל מקומות שבהם השכר ועלויות העבודה עולים ב-2%, כלומר בקצב האינפלציה", אמר מנכ"ל מריוט, ארנה סורנסן, בכנס של גולדמן זאקס בתחילת יוני. "הם עולם בקצב מהיר יותר".