מסתמן: גוגל תקבל קנס של מיליארדי אירו מהאיחוד האירופי

גוגל עשויה להיות אשמה בפגיעה בתחרות בשוק מערכות ההפעלה לטלפונים ואם אכן תימצא כזו - תיקנס במיליארדי אירו על-ידי האיחוד האירופי

מטה גוגל בקליפורניה / צילום: שאטרסטוק
מטה גוגל בקליפורניה / צילום: שאטרסטוק

גוף ההגבלים העסקיים של האיחוד האירופי צפוי למצוא שגוגל אשמה בפגיעה בתחרות בשוק מערכות ההפעלה למובייל. אם אכן תמצא אשמה בניצול הדומיננטיות של מערכת ההפעלה אנדרואיד, גוגל תתמודד עם קנס של מיליארדי אירו ועם הוראה לשנות פרקטיקות עסקיות, כך פורסם בוול סטריט ג'ורנל.

באיחוד טוענים כי גוגל כופה על יצרניות טלפונים להתקין מראש את חיפוש גוגל ואת דפדפן כרום במכשירים שהם מייצרים, ולעתים אף משלמת להם כדי להתקין מראש אך ורק שירותים של גוגל. בנוסף, האיחוד האשים את גוגל בהפרת חוקי התחרות בכך שאסרה על יצרניות טלפונים למכור גרסאות רשמיות של אנדרואיד, אם הן משווקות גם מכשירים שמריצים גרסאות לא רשמיות. גוגל טענה כי יש לה זכות להציב דרישה כזו, ובעבר גוגל אף טענה כי אנדרואיד הגבירה את התחרות בשוק הסמארטפונים וכך הביאה להורדת מחירים שפועלת לטובת הלקוחות.

אם גוגל תימצא אשמה, הקנס בו תחוייב יכול להיות אף גבוה מהקנס של 2.4 מיליארד אירו שהאיחוד האירופי הטיל עליה בשנה שעברה. אז הואשמה ניצול הדומיננטיות שלה בתחום מנועי החיפוש כדי להציג תוצאות חיפוש שיטיבו עם השירותים שלה. בנוסף, מתנהלת גם חקירה שלישית נגד גוגל באיחוד האירופי הנוגעת לשירות החיפוש שלה למפרסמים.

לא ברור מה יהיו הצעדים שגוגל תידרש לעשות כדי לשנות את הפרקטיקות שלה, וייתכן שתידרש לשנות חוזים שהיא חותמת עם חברות שמייצרות טלפונים. לפי אנליסטים, אם גוגל תידרש להפסיק לדרוש מיצרנים להתקין אפליקציות של גוגל בטלפונים מראש, ההכנסות שלה עשויות להיפגע.