מי צריך מונדיאל כשאליפות העולם בלקרוס מתקיימת בארץ

המונדיאל עוד רגע נגמר? לא נורא • אליפות העולם בלקרוס נפתחה בחמישי האחרון בישראל - לראשונה במדינה שאינה דוברת אנגלית • ושלא כמו במונדיאל, בלקרוס יש לישראל נבחרת בטורניר, ואפילו סיכוי להעפיל לגמר

נבחרת ישראל בפעולה / צילום: אלן שיבר
נבחרת ישראל בפעולה / צילום: אלן שיבר

כשנפלה ההחלטה לקיים את אליפות העולם בלקרוס (Lacrosse) בישראל, היא התקבלה בארץ בסיפוק רב. זו הפעם הראשונה שהאליפות מתקיימת במדינה שאינה דוברת אנגלית, והעובדה שתחרות כה חשובה מתקיימת דווקא בישראל, תורמת למיצובה ומיתוגה כזירה ספורטיבית ואכסניה לענפי ספורט שונים, כמו הג'ירו שנחת כאן וזכה לאהבה ואהדה. התקווה היא שגם אליפות העולם בלקרוס תתקבל בחום ותרחיב את שער הכניסה גם לענפים נוספים.

האליפות תהיה הגדולה ביותר בענף עד כה. צפויות להגיע נבחרות מ-46 מדינות עם כאלפיים ספורטאים ועוד אלפי מלווים ומבקרים. מלבד תרומה לספורט, יש כאן גם תרומה כלכלית ישירה לתיירות ולאירוח, כך שהמדינה בסופו של יום מרוויחה פרסטיז'ה, גאווה וגם עוד קצת כסף.

נבחרת ישראל בפעולה / צילום: אילן ספירא
 נבחרת ישראל בפעולה / צילום: אילן ספירא

עוד סיבות לגאווה? בבקשה: מתברר שכיום נבחרת ישראל ממוקמת שביעית בעולם (מתוך כ-50 נבחרות) ואף זכתה באליפות אירופה, אבל יש לה שאיפות: "אנחנו רוצים להשתפר השנה, ויש לנו ציפיות גבוהות להגיע לאחד משלושת המקומות הראשונים", אומר ג'ייק סילברליכט, קפטן נבחרת ישראל.

ואתם מוכנים לאליפות?

"אני מאמין ומקווה שכן. יש לנו יתרון שאנחנו יכולים להתאמן במזג האוויר האמיתי, כי במדינות אחרות לא מכירים את החום של יולי בישראל".

איך מתנהלת התחרות?

"יש בתים ואנחנו מתחרים מול רוסיה וג'מייקה. יש שלושה משחקים בכל בית וממשיכים להתקדם. כדי להגיע לגמר, יש שמונה משחקים בעשרה ימים, אז זה קשוח. אבל אני לא דואג, אנחנו נצליח".

קצת כדורגל, קצת הוקי

כששואלים את סילברליכט מהו בעצם הספורט הזה, לקרוס, הוא מספר על מקורות המשחק: "לקרוס הוא ספורט מאוד עתיק, האינדיאנים האמריקאים המציאו אותו והוא הפך למשחק מסורתי כמו משחק מלחמה בין קהילות, שהתנהל על מגרשי ענק באורך קילומטרים ועם כאלף שחקנים בכל קבוצה. עם השנים השתנה המשחק, וכיום משתתפים בו תשעה שחקנים ושוער.

איך משחקים לקרוס / איור: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב
 איך משחקים לקרוס / איור: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב

"המטרה היא אותה מטרה כמו בכדורגל - להבקיע לשער ולהיערך להגנה ולהתקפה, אבל את הכדור מעבירים רק עם מקל שבקצה שלו יש רשת וכמו בכדורגל, חל איסור לגעת בידיים" (ראו למעלה, לתרשים על-אודות חוקי המשחק).

סילברליכט עלה לארץ לפני חמש שנים מארצות הברית, שם הלקרוס הוא משחק פופולרי. הוא עצמו החל לשחק בילדותו והמשיך בקולג'. לפני כחמש שנים קטע את הרצף והגיע ארצה, כדי להצטרף לנבחרת ישראל לאליפות העולם של שנת 2014, מתוך הבנה שמדובר באפיזודה חולפת שאחריה ישוב הביתה. אבל איכשהו, התוכניות השתנו.

"בסוף התחברתי למדינה, הבנתי את התרבות ואת האנשים, אהבתי את האוכל ואת הנופים וכמעט את הכול, ונשארתי. הייתי צריך להתגייס לשירות צבאי קצר, אבל החלטתי לעשות שירות מלא יותר ומשמעותי כי חשבתי שזו תהיה חוויה".

ומאז הוא כאן, ממשיך לשחק לקרוס בנבחרת, מאמן ילדים ומנהל את הקבוצות באזור הדרום.

הלקרוס מתפשט לפריפריה

הנבחרת הישראלית מונה 23 שחקנים, רובם עולים חדשים מארצות הברית, כאשר כל אחד במקביל מאמן ילדים בקבוצות לקרוס ברחבי הארץ. "המטרה היא שהצברים ישחקו במקומנו בעתיד. אחד מהם הוא צעיר בן 19 מאוד מוכשר, שהוא כבר חלק מהנבחרת והוא אפילו כבר מאמן", מתגאה סילברליכט.

איך משחקים לקרוס / איור: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב
 איך משחקים לקרוס / איור: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב

בכלל, טיפוח דור העתיד הוא מטרה חשובה של איגוד הלקרוס בישראל, שנתמך על-ידי אילת - התאחדות ישראלית לספורט תחרותי לא אולימפי - ואט-אט צובר תאוצה. כאלף ילדים ובני נוער בגילאים 8 עד 18 מבאר שבע בדרום עד נתניה בצפון (כתריסר קבוצות) מתאמנים פעמיים בשבוע.

האם זה תחום יקר? "לא", משיב סילברליכט, "אנחנו מנסים לפתח את התחום בפריפריה כדי להפוך את זה לספורט נגיש. הילדים משלמים 100 שקלים בחודש, וכל הציוד שהוא מאוד יקר מגיע מתרומות של שחקנים יהודים מארצות הברית, וככה אפשר לעזור לילדים לקנות אותו במחיר מסובסד. עבור הילדים זו פשוט הזדמנות ללמוד משהו חדש ולעשות משהו חדש".

ואיך הוא תורם לכושר?

"זה ספורט קשוח, אנחנו מתאמנים המון ומתרגלים כושר כי צריך לרוץ הרבה. המקל הוא כמו יד נוספת, ולכן זה טיפה יותר מורכב וצריך קואורדינציה".

לצד העובדה שמערך המשחק מזכיר את זה של הכדורגל, עם שלושה שחקני התקפה, שלושה בהגנה ושלושה בקישור, הרי ששיטות ההגנה וההתקפה דומות יותר לכדורסל עם אפשרות לחסימות, הגנה ועזרה לשחקנים ועוד.

איך משחקים לקרוס / איור: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב
 איך משחקים לקרוס / איור: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב

את השילוש הקדוש חותם המקל - שהושאל מהוקי, אלא שבלקרוס הכדור עף באוויר ולא מתגלגל על המגרש. "כדורגל הוא המלך בספורט בארץ, אבל יש ילדים שמחפשים משהו אחר ולקרוס זה אחלה ספורט", הוא מסכם. "זה אקטיבי, אבל צריך עדינות וזה ספורט מיוחד יותר".

אליפות העולם בלקרוס תתקיים בין ה-12 ל-21 ביולי במכון וינגייט בנתניה.

ספורט בצד: מתחם כושר חכם

לראשונה בישראל, מתחמי כושר חכמים במרחב הציבורי, ומותאמים לכל הגילאים ואף לכיסאות גלגלים. המתחם החכם שיפתח בקרוב בגני יהושע (ספורטק) בתל אביב ישתרע על שטח של 2.5 דונמים, מבוסס על אפליקציה הבונה תוכנית אימון אישית למתאמן בהתאם ליכולות ולרמת הכושר. בלוח וירטואלי מוצגות תמונות המסבירות את סוגי התרגילים, והלוח מאפשר סריקה של המתקן עם הטלפון הסלולרי. השירות חינמי.