גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מחצית 2018: שני אקזיטים ענקיים - אבל האקזיט הממוצע קטן

כך עולה מדוח האקזיטים של IVC-Meitar ● בתקופה המדוברת נערכו 58 עסקאות כששתיים מהן בשווי הגבוה מ-1 מיליארד דולר

היקף האקזיטים בהייטק הישראלי במחצית הראשונה של 2018 הגיע ל-6.22 מיליארד דולר - כך עולה מדוח האקזיטים של IVC-Meitar. בסך הכל נערכו בתקופה זו 58 עסקאות, שתיים מהן בהיקף העולה על מיליארד דולר כל אחת: אורבוטק, שנרכשה על ידי KLA-Tencor ב-3.4 מיליארד דולר ו-NDS שנרכשה על ידי Permira ב-1 מיליארד דולר. שתי עסקאות אלה העלו את סכום האקזיט הממוצע בתקופה זו ל-107 מיליון דולר, גידול של יותר מ-300% בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2017.

נתוני שתי עסקאות הענק מטשטשים את תמונת המצב, לפיה חלה ירידה כוללת במספר האקזיטים ובסכומים בהם נמכרו החברות הישראליות. היקף 56 עסקאות האקזיט ללא שתי עסקאות הענק הגיע ל-1.82 מיליארד דולר בלבד, כשהאקזיט הממוצע הוא בגובה 32.5 מיליון דולר. הנתון משקף ירידה חדה של 50% בהשוואה לממוצע האקזיט במחצית הראשונה של 2015 ו-2016 ושמירה על תמונת המצב במחצית הראשונה של 2017. במחצית הראשונה של 2018 נרשמה ירידה בשיעור של 20% במספר עסקאות האקזיט, מגמה שנמשכת בהתמדה מאז התסטארט אפקופה המקבילה ב-2015, אז נרשמו 72 עסקאות.

על-פי נתוני חברת המחקר IVC, סך סכומי העסקאות בטווח שבין 100 מיליון דולר ל-1 מיליארד דולר הגיע ל-1.1 מיליארד דולר, וירד לשיעור של 30% - 35% מסכומי עסקאות האקזיט בטווח הזה במחציות הראשונות של 2014 עד 2016. בתקופה הנסקרת נערכו שלוש הנפקות בלבד של חברות הייטק ישראליות, זאת בהשוואה לשמונה הנפקות במחצית הראשונה של 2017. סך ההון שגויס בהנפקות אלה הגיע ל-115 מיליון דולר בהשוואה ל- 247 מיליון דולר בתקופה המקבילה ב-2017.

אקזיטים (כולל עסקאות מעל מיליארד דולר), H1/2014 - H1/2018

רוב עסקאות האקזיט בהייטק הישראלי היו תמיד עסקאות מיזוג ורכישה (M&A) ותופעה זו ממשיכה גם במחצית הראשונה של 2018, בה הושלמו 53 עסקאות כאלה (ללא שתי עסקאות הענק) בסכום כולל של 1.7 מיליארד דולר. בבחינה נפרדת של עסקאות המיזוג והרכישה עולה שנערכו מעט עסקאות כאלה בטווח של 100-500 מיליון דולר, מה שגרם לירידה הכללית בהיקף העסקאות. במחצית הראשונה של 2018 הושלמו רק שש עסקאות כאלה בהשוואה ל-13 עסקאות בטווח זה במחצית 2015.

"בדרך כלל, המחצית השנייה של השנה חלשה יותר בהשוואה לראשונה. עם סיכום פעילות האקזיטים בחציון הראשון נראה כי שנת 2018 תהיה שנת אקזיטים צנועה יותר בהשוואה לשנים קודמות", אומרת מריאנה שפירא, מנהלת מחקר ב- IVC Research Center. "עם זה, למרות הביצועים החלשים בחציון הראשון של השנה, ניתן יהיה להדביק את הפער אם פעילות האקזיטים תגבר במחצית השנייה של השנה".

אלון סהר, שותף בפירמת מיתר ליקוורניק גבע לשם טל ושות', מדגיש את הקשר שבין גיוסי ההון לבין עסקות המיזוג והרכישה וההנפקות הציבוריות. לדבריו בשנים האחרונות הולך וגדל מספר החברות, המגייסות הון בהיקף משמעותי ועל פי שווי גבוה. בשנת 2016 27 חברות גייסו הון בהיקף של 30 מיליון דולר ויותר, בשנת 2017 המספר עלה ל-41 חברות ובמחצית הראשונה של 2018 עלה המספר ל-26 חברות, שגייסו סכומים העולים על 30 מיליון דולר. מנגד, יש ירידה במספר עסקות המיזוג והרכישה וירידה במספר החברות אשר יוזמות הנפקת מניות בנאסד"ק.

"כדי להצדיק את ההשקעה וכדי לעמוד בהחזרים סבירים למשקיעים, התעשייה תהיה חייבת לייצר מספר גדול בהרבה של עסקות מכירה או הנפקה בטווח מחירים של מאות מיליוני דולרים," אומר סהר, "הפער בין מחיר החברות לצורך גיוס הון, לבין מספר ושווי ה- exit events, יכול לשמש כהסבר לירידה במספר עסקות המיזוג והרכישה בשנים האחרונות. יותר ויותר חברות רוצות להיבנות כחברות משמעותיות, מה שמרחיק את מועד האקזיט ומקטין את מספר העסקות". לדבריו, בחלק מהמקרים נוצר פער בין מחירי הגיוס למחירי האקזיט שעלול להפוך לבעיה קשה, ולחייב ביצוע עסקות במחירים נמוכים ממחירי הגיוס.

דן שמגר, שותף בפירמת מיתר, מציין כי קיימים מקרים בהם חברות ישראליות מתחרות זו בזו באותם שווקים ועל אותם 'טאלנטים', טכנולוגיות ולקוחות. "התחרות חשובה, אך לעיתים היא מונעת מחברות בינוניות להפוך לגדולות. לא פעם, העיסוק בתחרות על הפעילות בהווה, לא מאפשרת לחברות המקומיות שאינן גדולות מספיק לתכנן ולהמציא את עצמן לטובת המחר. אם כתעשייה נרצה לבנות חברות גדולות יותר נהיה חייבים לראות יותר ויותר עסקות מקומיות ויותר שיתוף פעולה מקומי מול האתגרים שמחוץ לישראל", אמר שמגר.

תרשים 2: מספר עסקאות אקזיט לפי היקף העסקה, H1/2014 - H1/2018

במחצית הראשונה של 2018 ירד מכפיל עסקת אקזיט ממוצעת, כלומר ההחזר על סך ההון שגויס בידי החברות שהשלימו עסקת אקזיט בתקופה זו, והגיע ל-3.06 בהשוואה ל-5.4 בתקופה המקבילה ב-2014. הנתונים אינם כוללים את שתי עסקאות הענק. ההשוואה בין סכומי עסקאות האקזיט והסכום שהחברות הנרכשות גייסו מצביע כי העלייה הנמשכת בהיקפי סבבי ההשקעות בין השנים 2013-2016 לא בא לידי ביטוי בפעילות האקזיטים עד כה. החל משנת 2014 נצפתה ירידה במכפיל האקזיט הממוצע. ירידה חדה יותר נצפתה במכפיל האקזיט של עסקאות שהתבצעו בחברות שאינן מגובות הון סיכון.

במחצית הראשונה של 2018 רוב עסקאות האקזיט היו של חברות בתחומי מדעי החיים והתוכנה. חלקן של העסקאות מתחום מדעי החיים טיפס ל-21% מכלל העסקאות בהשוואה ל-6% בתקופה הדומה ב-2014. שלוש עסקאות האקזיט הגדולות בתקופה זו הן של חברות מהתחום, וכמו כן שלושת ההנפקות שהושלמו בתקופה הזו התרחשו בידי חברות בתחום זה: Sol-Gel, Entera Bio ו- Motus GI Medical.

הוורטיקלים הטכנולוגיים הבולטים בהם התרחשו עסקאות בששת החודשים הראשונים של השנה הם הסייבר, אדטק, בינה מלאכותית, ופארמה-טק, מה שתואם למגמות שאפיינו את התעשייה בחמש השנים האחרונות. חברות AI בלטו במיוחד עם תשע עסקאות אקזיט בסך של 500 מיליון דולר.

בתוך כך התפרסם גם דו"ח של פאהן קנה יועצים, ממנו עולה כי ממוצע כמות עסקאות ה-M&A שנעשו בשוק ההייטק הישראלי מגיע ל-200 עסקאות בשנה. הנתונים משקפים זינוק של 100% ביחס לממוצע של כ-100 עסקאות מיזוג ורכישה בהייטק בשלוש השנים שלפניהן. בשנים האחרונות שיעור כמות עסקאות ה-A&M בתחום ההייטק עמד על כ-90% מסך העסקאות המיזוגים ורכישות בשוק הישראלי.
חברות בסקטור הטכנולוגי מיישמות יותר ויותר מיזוגים ורכישות במחירים נמוכים ביחס לשנים האחרונות. סכום העסקה החציוני עמד במחצית הראשונה של שנת 2018 על כ-22 מיליון דולר בלבד, סכום עסקה ממוצע הנמוך ביותר שידע שוק ההייטק הישראלי לאורך העשור האחרון. 93% מהעסקאות בהייטק בשוק הישראלי נעשו במחירים שמתחת ל- 50 מיליון דולר.

רו"ח שלומי ברטוב, מנכ"ל פאהן קנה יועצים, אומר: "יישום אסטרטגיית צמיחה באמצעות סדרת מיזוגים ורכישות מאפשר צמיחה, שמתאפיינת ברמת סיכון ועלות נמוכים יותר וכן צמיחה גבוהה מאוד בשווי שוק. חברות למדות כי צמיחה אורגנית, למרות שמאופיינת ברמת סיכון נמוכה יותר, מוגבלת בדרך כלל לקצב צמיחת הענף מכיוון שהיא מגיבה באיטיות לשינויים תכופים בטכנולוגיות ובמבנה התחרות בענף".

מניתוח שערכה החברה עולה כי לאורך העשור האחרון, יישום אסטרטגיית צמיחה באמצעות סדרת מיזוגים ורכישות בסקטור הטכנולוגי השתלם כך שהושגה צמיחה גבוהה מאוד בשווי שוק. במרבית החברות שביצעו מעל שלוש רכישות לאורך העשור האחרון הושגה צמיחה שנתית דו ספרתית. הסיבות הן שבעסקאות קטנות מסמנים מטרה ספציפית לרכישה והדבר מקל על מציאת חברת המטרה "המתאימה" וכמו כן הגיוון בעסקאות קטנות שאינן מחייבות ביצוע רכישה מלאה. "אם בעבר היינו מדברים על רכישת מניות או פעילות, היום מדברים על סוגים נוספים של רכישות כדוגמת Acqui-Hire או Carve-Out," אומר ברטוב.

עוד כתבות

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה ירדה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק