מקדישמן ועד תג'ר: מוכרים לאחים הוניגמן את יצירות האמנות

"גלובס" חושף את אוסף יצירות האמנות שבבעלות משפחת הוניגמן, שחלקן יעמדו למכירה פומבית במסגרת פשיטת הרגל • האוסף כולל 21 יצירות ובהן ציורים של אמנים ישראלים מוכרים, ביניהם מאנה כץ, מנחם שמי, ציונה תג'ר, מנשה קדישמן, יחזקאל שטרייכמן ונפתלי בזם • במקביל הגיעו האחים הוניגמן להסדר דיוני עם ביטוח הראל

האחים הוניגמן / צילום: שלומי יוסף
האחים הוניגמן / צילום: שלומי יוסף

הליך פשיטת הרגל של האחים יעקב ומיכה הוניגמן, לשעבר הבעלים של רשת האופנה הוניגמן - מתקדם. לאחר שהוצא צו כינוס לנכסיהם, ומונה להם כמנהל מיוחד לניהול נכסיהם, עו"ד נדב לב, הגיעו האחים להסדר דיוני עם הראל חברה לביטוח ועם המנהל המיוחד, בקשר למימוש חלקי של קופות הגמל שלהם המנוהלות אצל הראל. זאת, כדי לפרוע חוב של האחים כלפי הראל בהיקף של כ-1.3 מיליון שקל. ההסדר כפוף להסכמת בית המשפט.

בנוסף, נודע ל"גלובס" כי הערכת אוסף האמנות של האחים הוניגמן שביצע בית המכירות "תירוש", שעליה פורסם לראשונה ב"גלובס", הועברה לאחרונה לעיון המנהל המיוחד. בשבועות הקרובים יתברר אם היצירות - ששווים נע בין כמה מאות דולרים ועד אלפים בודדים של דולרים - יימכרו במסגרת מכירה פומבית או יירכשו על-ידי נשותיהם של האחים, המחזיקות במחצית הבעלות ביצירות. לפי גורמים המעורים בתיק, נראה כי חלק מהתמונות יירכשו "בחזרה" על-ידי נשותיהם של האחים, וחלקן יימכרו במסגרת מכירה פומבית שתעשיר את קופת הכינוס.

פירעון הלוואות על-ידי קופות הגמל

בצל קריסת רשת האופנה הוניגמן ונוכח היקף חובותיהם העצום (כ-240 מיליון שקל), ולאחר שהאחים, כמו גם נשותיהם, דבורה וענת הוניגמן, הפנימו כי ייאלצו להיפרד מהווילות המפוארות בהרצליה פיתוח, כעת מגיע שלב מימוש (חלקי) של קופות הגמל של האחים. בבקשה להסדר דיוני שהוגשה לבית המשפט בשבוע שעבר, הודיעו האחים הוניגמן כי הגיעו להסדר דיוני עם הראל ועם המנהל המיוחד בדבר מימוש קופת הגמל שלהם ופירעון חובם כלפי הראל. הבקשה להסדר הדיוני הועברה בהחלטת שופט המחוזי, חגי ברנר, לתגובת כונס הנכסים הרשמי (הכנ"ר), ולאחריה יחליט בית המשפט אם לאשר את ההסדר. 

עניינו של ההסדר הדיוני הוא 4 הלוואות שנטלו האחים בנובמבר 2016 מחברת הראל, כ-15 חודשים לפני קריסת רשת האופנה שהייתה בבעלותם. ההסדר הדיוני הושג בתום דין ודברים שהתקיים בין האחים, המנהל המיוחד וחברת הראל, מחוץ לכותלי בית המשפט, שלאחריו הגיעו הצדדים להסכמת ביניים. לפי ההסכמה, יתרת ההלוואה שנטלו האחים מהראל בהיקף של כ-1.3 מיליון שקל תיפרע, בדרך של קיזוזה מקופות הגמל של האחים המנוהלות בהראל, לפי החלוקה הבאה: כמיליון שקל יקוזזו מקופת הגמל של יעקב הונגימן והיתרה - מקופת הגמל של מיכה הוניגמן. 

במקביל, לפי ההסדר, נשמרו טענות הצדדים בכל הנוגע לסכום שיוותר בשלב זה בקופות הגמל של האחים ולא יעבור לקופת הכינוס. לאחר הקיזוז יוותרו בקופות הגמל של האחים היתרות הבאות: כ-260 אלף שקל בקופתו של יעקב הוניגמן; וכ-800 אלף שקל בקופתו של מיכה הוניגמן. יתרות אלה יוותרו בידיה של הראל וימשיכו לצבור רווחים בהתאם לתנאי הפוליסה. המנהל המיוחד ביקש צו איסור דיספוזיציה לגבי יתרות אלה, שיאסור על העברתן לאחים או לגורם מטעמם. זאת, עד למתן החלטה אחרת בעניין. 

יצירות אומנות בולטות
 יצירות אומנות בולטות

כץ, קדישמן, תג'ר ושמי

"גלובס" חושף לראשונה את רשימת יצירות האמנות הנמצאת בבעלותם של משפחת הוניגמן המורחבת (הכוללת מלבד מיכה ויעקב גם את רעיותיהם) ושצפויות (לפחות חלקן) להימכר במכירה פומבית, כאשר התמורה תועבר לקופת פשיטת הרגל. מהמידע שהגיע ל"גלובס" עולה כי אוסף יצירות האמנות של המשפחה כולל 21 יצירות אמנות, ובהן ציורים של אמנים ישראלים מוכרים, בהם מאנה כץ, מנחם שמי, ציונה תג'ר, מנשה קדישמן, יחזקאל שטרייכמן, נפתלי בזם ועוד.

לפי הערכת השווי שביצע בית המכירות הפומביות "תירוש", שווים של יצירות האמנות משתנה ונע בין מאות דולרים ועד אלפים בודדים של דולרים, כאשר היצירות היקרות ביותר מוערכות בין 4,000-8,000 דולר ליצירה. בהתאם לרשימה שהגיעה ל"גלובס", נראה כי הפוטנציאל הקיים במכירת חפצי האמנות, בין אם במכירה פומבית ובין אם ברכישתם על-ידי משפחת הוניגמן, אינו גבוה עד כדי כך, ולא יהיה בו להשפיע באופן משמעותי על החזר החובות לנושי האחים.

לאחר קריסת רשת הוניגמן מונו לה כמפרקים נאמני הרשת, רו"ח בועז גזית ועורכי הדין קרן רייכבך-סגל ופיני יניב. המפרקים הביאו למכירת חלקים מרשת האופנה, ובהם המותגים TNT והוניגמן קידס, שנמכרו, בעבור סכום לא גבוה במיוחד בלשון המעטה, לקבוצת רוכשים ולרשת האופנה קיווי, בהתאמה.