טליט חשופה לתביעה בעקבות קריסת חברה איטלקית

מנהלי BAMES האיטלקית פועלים להגיש תביעה אזרחית נגד טליט, לאחר שב-2007 השקיעה החברה 16 מיליון אירו בחברה-בת של טליט • טליט לבורסה: "מעריכה שאין כל עילה לתביעה, והחברה מתכננת להגן על עצמה בתוקף"

יוסי פייט, מנכ"ל טליט / צילום: תמר מצפי
יוסי פייט, מנכ"ל טליט / צילום: תמר מצפי

העבר האיטלקי של חברת הטכנולוגיה הישראלית טליט ממשיך לרדוף אותה: היום (ג') ירדה מניית טליט  בשעות הצהריים בבורסה בלונדון ב-2.4%, לאחר שהחברה דיווחה על תביעה אזרחית שצפויה נגדה בגין קריסת חברת האלקטרוניקה האיטלקית BAMES, שהייתה שותפה עסקית של טליט, בשנת 2013.

קריסת החברה נחקרת החל מ-2016, ובין היתר מתקיימת חקירה פלילית נגד מספר גורמים בגין מה שהוגדר "פשיטת רגל במרמה" של החברה מאיטליה. אחד הגורמים שנחקרים הוא המנכ"ל לשעבר של טליט, עוזי כץ, שנאלץ לפרוש בשנה שעברה מהתפקיד, לאחר שהתגלה שהסתיר כתב אישום שהוגש נגדו בעבר בארה"ב.

לפי הדיווח של טליט מהיום, "טליט לא הייתה ואינה מעורבת רשמית בהליכים הפליליים, אך עוקבת מקרוב אחר ההתפתחויות בהם". טליט דיווחה עוד כי בחברה התקבלה הודעה שבעקבות שימוע בבית המשפט באיטליה שנערך אמש (ב'), מנהלי BAMES נוקטים צעדים לתבוע את טליט בתביעה אזרחית בגין מעורבותה ב-BAMES. "טליט מעריכה, לאחר שקיבלה חוות-דעת משפטית, שאין כל עילה לתביעה. טליט מתכננת להגן על עצמה בתוקף", נכתב בדיווח שהעבירה טליט היום לבורסה.

עוד הוסיפה החברה כי בשלב המוקדם בו נמצא ההליך, היא לא יכולה להעריך את ההשפעה האפשרית עליה.

קצר בתקשורת בין איטליה לסין

טליט מפתחת ומייצרת מוצרים לתקשורת בין מכשירים אלקטרוניים (M2M), כולל יישומי האינטרנט של הדברים (IoT). החברה מנוהלת על-ידי יוסי פייט ונסחרת בבורסת המשנה של לונדון (AIM) לפי שווי של 211 מיליון פאונד (כמיליארד שקל), לאחר ירידה של 45% במחיר המניה בשנה האחרונה.

יחסיה של טליט עם BAMES התחילו בשנת 2007, בתקופת כץ כמנכ"ל טליט. באותה עת BAMES השקיעה 16 מיליון אירו בתמורה ל-10% בחברת TWS - חברה-בת של טליט, שעסקה בתחום פתרונות תקשורת אלחוטית. בזמן ההשקעה נסחרה טליט עצמה בשווי של 17 מיליון אירו בלבד, ובתגובה להשקעה בחברה-הבת שלה, מנייתה זינקה בעשרות אחוזים בתוך ימים ספורים.

ב-2009, כשנתיים וחצי לאחר כניסת BAMES להשקעה, טליט החליטה לעבור לייצור בסין וביטלה הסכם בלעדיות בינה לבין SEM מקבוצת BAMES, שנתיים וחצי לפני תום מועד ההסכם ביניהן. טליט הסכימה אז לפצות את SEM בכ-3 מיליון אירו. ב-2010, טליט רכשה בחזרה את החזקותיה של BAMES ב-TWS תמורת כ-1.5 מיליון אירו.