הקבינט הביטחוני צפוי לאשר תוכנית למיגון יישובי הצפון

התוכנית תכלול גם יישובים בקרבת רצועת עזרה שטרם מוגנו וככל הנראה גם את אשקלון • במסגרת התוכנית ייבנו בשנים הקרובות ממ"דים באלפי יחידות דיור

הקבינט הביטחוני צפוי לאשר באמצע השבוע הבא את התוכנית למיגון יישובי הצפון וכן יישובים בקרבת רצועת עזה שטרם מוגנו ובהם ככל הנראה גם העיר אשקלון. במסגרת התוכנית ייבנו בשנים הקרובות ממ"דים באלפי יחידות דיור, בהשתתפות מלאה או חלקית של הממשלה, בהתאם למרחק של הבתים מהגבול ולפרמטרים סוציו-אקונומיים.

באוצר מסרבים למסור פרטים על עלות התוכנית אך מדובר בתוכנית המבוססת על תוכניות מיגון של פיקוד העורף שעלותן נעה בין 2 ל-4 מיליארד שקל, בהתאם לרמת המיגון הנדרשת. גם המקורות התקציביים לתוכנית עדיין לא ברורים. 

את פרטי התוכנית גיבשו בשבועות האחרונים מפקד פיקוד העורף האלוף תמיר ידעי והיא תואמה עם אגף התקציבים באוצר. לאחר קבלת אור ירוק משר האוצר משה כחלון ושר הביטחון אביגדור ליברמן הוצגה התוכנית השבוע לראש הממשלה והקבינט הבטחוני אמור לדון בה בשלישי או ברביעי בשבוע הבא.

שר האוצר משה כחלון וקציני פיקוד העורף / צילום: דובר צה"ל
 שר האוצר משה כחלון וקציני פיקוד העורף / צילום: דובר צה"ל

העלות המרכזית בתוכנית היא בניית הממ"דים, שלפי פיקוד העורף אמורים לספק לא רק מיגון אלא גם חיזוק מפני רעידות אדמה. עלות בנייה של כל ממ"ד מגיעה לכ-120 אלף שקל. על-פי נתוני פיקוד העורף במרחק עד 4 קילומטרים מגבול הצפון ישנם 4,250 בתים הזקוקים למיגון; במרחק של 4 עד 9 קילומטרים ישנם 12,160 בתים נוספים ובמרחק של 9 עד 20 קילומטרים ישנם עוד 36 אלף בתים. כשההנחה היא שביישובים הנמצאים במרחק של עד קילומטרים ספורים מהגבול תעניק המדינה מימון מלא, וביישובים מרוחקים יותר מימון מדורג של 50% ו-20% והיתר יינתנו כהלוואה בתנאים נוחים. התקציבים לבניית הממ"דים יועברו לרשויות המקומיות.

נציין כי לא מן הנמנע שהתוכנית שגובשה במקור כפתרון למיגון בפני איומים ביטחוניים בעיקר תקבל כעת תפנית ותוצג גם כתוכנית שייעודה חיזוק מבנים בפני רעידות אדמה. חשוב להבין שמדובר בשני מהלכים נפרדים שכל אחד מהם גורר עלות בלתי מבוטלת. נזכיר כי עד כה המענה העיקרי לחיזוק מבנים בפני רעידות אדמה ניתן על יד תוכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה (תמ"א 38) וכי תוכנית זו תלויה בשוק החופשי ולא זוכה לסבסוד ממשלתי. מסיבה זו, ביישובים שנמצאים בפריפריה וערכי הקרקע או מחירי הדירות בהם אינם מאפשרים היתכנות כלכלית לפרויקטים הללו, המבנים הישנים אינם מחוזקים. רבות דובר על הצורך בתקציב ייעודי לחיזוק מבנים שאינו קשור לתמ"א 38 ביישובים אלו אולם עד כה, למעט מקרים נקודתיים, לא נעשה כל מהלך שכזה. אם התוכנית האמורה תכלול גם חיזוק מבנים ולא רק פתרונות מיגון מדובר בבשורה משמעותית לבעלי הדירות הישנות באזורי הסיכון, אולם העלות התקציבית של חיזוק כל המבנים הדורשים חיזוק עשויה גם להגדיל את התקציב הנדרש שמקורו עדיין לא ברור. 

בתוך כך, ליברמן סייר היום (ג') ברמת הגולן והתייחס לסוגיית המיגון ביישובי הצפון. לדברי ליברמן "גיבשנו תוכנית מגן לצפון שנותנת מענה לנושא רעידת אדמה וגם להיערכות העורף של מלחמה. מאז, זה מונח במועצה לביטחון לאומי ולפני כשבועיים היה אמור להתקיים דיון על הנושא בקבינט והוא נדחה ברגע האחרון. אני מחכה שהקבינט יתכנס ונדון באותה תוכנית רב-שנתית שתיפרס על כ-5 שנים ואמורה לתת את התשובה הכי טובה שאפשר לחשוב עליה בהיבטים של רעידות אדמה ומצב חירום".

בהתייחס לפערי המיגון שעולים מדוח מבקר המדינה שהתפרסם אתמול, ולכך של כ-2 מיליון מאזרחי המדינה אין פתרונות מיגון, אמר ליברמן כי "אכן המצב לא משביע רצון ואני לא רוצה להגיד שהוא עוד יותר חמור ממה שכתוב בדוח המבקר. גם מה שמופיע בדוח מחייב מענה".