בקרוב: כל רוכבי האופניים החשמליים יחויבו לחבוש קסדה

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה את הצעת החוק שמחייבת חבישת קסדה בכל גיל ובכל הכבישים • בנוסף, החוק קובע כי מהירות הנסיעה באופניים החשמליים לא תעלה על 25 קמ"ש

אופניים חשמליים בשדרות רוטשילד / צילום: שאטרסטוק
אופניים חשמליים בשדרות רוטשילד / צילום: שאטרסטוק

בקרוב: כל רוכבי האופניים החשמליים יחויבו לחבוש קסדה. ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה את הצעת החוק של שר התחבורה והמודיעין, ישראל כ"ץ, לפיה כל רוכבי האופניים החשמליים יחויבו בחבישת קסדה בכל גיל ובכל הכבישים. הצעת החוק תועבר בימים הקרובים לאישור מליאת הכנסת.

כיום, החוק מחייב את כל רוכבי האופניים לחבוש קסדה בעת רכיבה בכבישים בינעירוניים בלבד. בכבישים עירוניים חלה חובת חבישת הקסדה על רוכבי אופניים עד גיל 18 בלבד. הצעת החוק החדשה נועדה לתקן את הפטור מחבישת קסדה, שניתן בשנת 2011 לרוכבי האופניים בוגרים בדרכים עירוניות.

עוד קובע החוק כיום כי הרכיבה על אופניים חשמליים מותרת מגיל 16 בלבד כאשר על פי התקנות, ניתן לרכב על אופניים חשמליים בעלי הספק מרבי של 250 ואט, אשר מהירות נסיעתם אינה עולה על 25 קמ"ש. עוד נקבע, כי באופניים החשמליים יותקנו אביזרי בטיחות, הכוללים בין השאר צופר או פעמון, פנס קדמי ואחורי ומחזיר אור. האופניים נדרשים לשאת סימון רשמי של המילים "אופניים עם מנוע עזר", שימוקם במקום מרכזי וגלוי לעין. בסימון המיוחד יופיעו גם פרטי היצרן.

הצצה על המתרחש בכבישים חושף כי במקרים רבים לא רק שהרוכבים על אופניים חשמליים הם צעירים מתחת לגיל 16 אלא שגם המהירות שבה הם רוכבים בכבישים ועל המדרכות גבוהה מזו המצוינת כאן.

לפי ההערכות, בישראל כיום יש יותר מ-200 אלף אופניים חשמליים ומספרם הולך וגדל. סמכויות האכיפה הורחבו לפני כשנתיים גם לפקחי הרשויות המקומיות בכל הערים והם מורשים לתת דוחות לעוברים על החוק - מרכיבה שלא על מסלול האופניים במידה והוא קיים בכלל ועד רכיבה ללא קסדה (לבני 16) ואי ירידה מהאופניים בעת חציית מעברי חציה.