בעלי השליטה בקרדן אן.וי מטפטפים את מניותיהם במחירי שפל

בחודש האחרון הם מכרו כ-4.3% ממניות קרדן אן.וי תמורת כ-3 מיליון שקל • איתן רכטר, אבנר (אבי) שנור ויוסף גרינפלד נותרו עם 33.2% ממניות החברה בשווי של כ-20 מיליון שקל

יוסף גרינפלד / צלם: איל יצהר
יוסף גרינפלד / צלם: איל יצהר

האם איתן רכטר, אבנר (אבי) שנור, ויוסף גרינפלד איבדו עניין בחברת קרדן אן.וי שבשליטתם? בחודש האחרון מוכרים השלושה כמעט מדי יום מניות של החברה בבורסה, ונכון להיום כבר דיווחו על מכירה כוללת של כ-4.3% ממניות קרדן אן.וי תמורת כ-3 מיליון שקל. עם זאת, בידי השלושה נותרו עדיין 33.2% ממניות החברה בשווי של כ-20 מיליון שקל. כך שאם יבחרו השלושה לחסל את החזקותיהם בקצב זה, עשוי התהליך להימשך עוד זמן רב.

בדיקת נתוני המכירות בחודש האחרון מגלה כי רכטר, שהחל את התהליך, כבר מכר 1.94% ממניות קרדן אן.וי ב-1.4 מיליון שקל. שנור מצדו החל במכירה לאחריו, אבל הספיק למכור כמות גדולה יותר של 2.08% ממניות החברה ב-1.4 מיליון שקל, ואילו גרינפלד החל בכך רק בשבוע האחרון עם מכירה של 0.3% מהחברה תמורת 184 אלף שקל. בהשפעת מכירות אלו, איבדה קרדן אן.וי  כ-22% מערכה בחודש האחרון והיא נסחרת לפי שווי של כ-60 מיליון שקל.

יש לציין כי קיימת אפשרות לפיה לבעלי השליטה יש אינטרסים שונים וכי אינם פועלים כמקשה אחת. כך למשל, אמור גרינפלד לאבד את המניות שבידיו במסגרת הסדר חוב אישי עם נושיו, בעוד ששנור פרש כבר לפני ארבעה חודשים מדירקטוריון החברה. השלושה שותפים עדיין לשליטה בחברת קרדן ישראל, אולם לאחר שיושלם הסדר החוב האישי של גרינפלד, עשוי גרעין השליטה להשתנות גם בחברה זו. מטעם בעלי השליטה בקרדן אן.וי לא נמסרה תגובה.

מספרי ההחזקות והמימושים של בעלי קרדן אן.וי
 מספרי ההחזקות והמימושים של בעלי קרדן אן.וי

ימי תהילה קצרים במזרח אירופה

קרדן אן.וי הייתה בעבר חברת החזקות ענפה שריכזה את פעילות ההשקעות הבינלאומית של גרינפלד, שנור ורכטר. לפני קצת יותר מ-10 שנים, כשהיא רכובה על גל ההצלחה של החברה הבת GTC, שפעלה בשוקי הנדל"ן הפופולריים דאז של מזרח אירופה, נסק שווי השוק של קרדן אן.וי ליותר מ-6 מיליארד שקל. אלא שימי התהילה היו קצרים. המשבר של 2008 היכה בשווקים, וגם מניית קרדן אן.וי, מוטת הפעילות במזרח אירופה (נדל"ן ופיננסים), לא נמלטה מהמפולת.

לפני כשש שנים נקלעה החברה למשבר פיננסי קשה, ומאז פועלת הנהלתה למימוש נכסים לצורך פירעון חובותיה למחזיקי האג"ח. לפני כשלוש שנים השלימה החברה הסדר חוב ראשון, במסגרתו קיבלו מחזיקי האג"ח העלאה בתשלומי הריבית והקצאה של 10% ממניות החברה, ובתמורה הסכימו לדחייה בתשלומי קרן האג"ח.

בדרך להסדר חוב נוסח אלון?

מאז פעלה החברה למימוש נכסים, אולם בינואר השנה כשלה בפירעון תשלום הקרן והריבית למחזיקי אג"ח א' ו-ב', ומאז היא מנהלת מגעים מול מחזיקי אג"ח ב' להסדר חוב שני. הסיבה לכשל בפירעון החוב היתה אי הצלחתה של קרדן אן.וי למכור את החברה הבת (98.43%) תהל גרופ, לקרן פורטיסימו תמורת כ-120 מיליון דולר. המכירה בוטלה בדקה התשעים בידי הרוכשת והותירה את קרדן אן.וי בתחילת 2018 עם קופה של 7.1 מיליון אירו בלבד, שלא אפשרה את פירעון החוב.

בעקבות כישלון המכירה החלה קרדן אן.וי במשא ומתן להסדר חוב עם מחזיקי האג"ח מסדרה ב'. בתחילה הציעה החברה למחזיקים הקצאה של כשליש ממניותיה, בתמורה לדחייה במועדי פירעון החוב, אולם הצעה זו נדחתה בטענה כי החברה חדלת פירעון ולכן כל עוד לא תגייס הון חדש, הרי שמלוא מניותיה שייכות למחזיקים.

בינתיים נמשכים המגעים כשעל הפרק עומדת אפשרות אחרת, לפיה יעניקו המחזיקים לחברה תקופה של כשנה למכירת תהל, לפני שיחלו בפעילות אקטיבית להשתלטות עליה. מדובר במתווה המזכיר במקצת את הסדר החוב אליו הגיעו אשתקד מחזיקי האג"ח עם קבוצת אלון. אז העניקו המחזיקים לקבוצת אלון תקופה של חמישה חודשים לנסות ולגייס הון חדש בהיקף של 120 מיליון שקל, ומשלא גויס סכום זה עברה הבעלות לידיהם.

יש לציין כי לקרדן אן.וי התחייבות לפרוע למחזיקי האג"ח שלה תשלומי קרן וריבית בסכום כולל של 1.35 מיליארד שקל עד תום חיי האג"ח. כך שבכל מצב קיימת אי בהירות ביחס לערך שייוותר בידי בעלי המניות לאחר פירעון החוב או במקרה של הסדר חוב. בינתיים, נסחרת אג"ח א' שלה במחיר המשקף רק 29% מערך הפארי שלה, בשעה שאג"ח ב' נסחרת ב-47% מערך הפארי.

לאחר כישלון המכירה לפורטיסימו, ממשיכה כיום קרדן אן.וי במגעים למכירתה של תהל לידי משקיעים סיניים. את המגעים מובילים מנכ"ל קרדן אן.וי אריאל חסון, מנכ"ל תהל סער ברכה וכן איתן רכטר.

בדוח לסיכום הרבעון הראשון של 2018, שהתפרסם בסוף מאי האחרון, כתב המנכ"ל חסון כי "בינואר 2018 התחלנו במשא ומתן עם מחזיקי אגרות החוב שלנו על מנת להגיע להסדר חוב חדש. נכון להיום, משא ומתן זה עדיין מתנהל ולמרות שאין כל ודאות לגבי תוצאות המשא ומתן, אנו מחויבים לחלוטין להגיע להסדר מוסכם שייטיב עם כל בעלי העניין. במקביל, נמשיך לקדם את מימוש הנכסים באופן שיאפשר לנו למקסם את התקבולים על מנת לאפשר לחברה לעמוד בהתחייבויותיה ולשפר את ההון העצמי".

רוצה אקזיט באוקראינה

מלבד השליטה בתהל, שפועלת בתחום הנדסת תשתיות המים והחקלאות, מחזיקה קרדן אן.וי גם בפעילות נדל"ן בסין ושולטת (66%) בחברת אוויס אוקראינה. בדוח הרבעון הראשון כתב עוד המנכ"ל חסון כי "פעילויותינו בתחום הנדל"ן ובתחום תשתיות המים המשיכו להציג תוצאות תפעוליות חיוביות במהלך הרבעון הראשון של 2018. פעילות הנדל"ן בסין, באמצעות חברת הבת KLC, הציגה תוצאות טובות במיוחד במכירת יחידות דיור. פעילות תשתיות המים, באמצעות החברה הבת תהל, זכתה שוב בפרויקטים חדשים והרחיבה בכך את פעילותה ברוסיה ובהודו".

בפעילות הנדל"ן נרשמו ברבעון הראשון הכנסות גבוהות של 61.8 מיליון אירו בעקבות מסירת דירות בפרויקט יורופארק דליאן. עם זאת, בשורה התחתונה רשמה פעילות זו הפסד של 3.2 מיליון שקל ברבעון הראשון וזאת עקב הוצאות מימון גבוהות שכללו בעיקר את הריבית על ההלוואה למימון הקניון בפרויקט יורופארק דליאן.

הכנסות פעילות המים נשארו יציבות ברבעון הראשון והסתכמו ב-31.6 מיליון אירו, אולם גידול יחסי בהפרשה לחובות מסופקים והוצאה חד פעמית בגין הכרה בהוצאות מכרז, העבירו את תהל להפסד של 300 אלף אירו. בנוגע לאוויס אוקראינה, נכתב בדוחות כי היא "המשיכה להציג ביצועים טובים ובהתאם תרמה תוצאות טובות של חצי מיליון אירו ברבעון הראשון.

יש לציין כי גם ההחזקה באוויס אוקראינה אמורה להימכר עד סוף 2019 ולהניב תמורה מוערכת של כ-39 מיליון אירו, לפי דוח התזרים החזוי שהציגה קרדן אן.וי בסוף מאי. ביתרת מניות אוויס אוקראינה מחזיקה חברת המזרח, שמחזיקה בבעלות על אוויס ישראל ומייבאת לישראל מכוניות מתוצרת ג'נרל מוטורס ואיסוזו. כך שקיימת אפשרות שחברת המזרח היא שתקנה לבסוף את מניות השליטה באוויס אוקראינה, או שלחילופין תבקש להצטרף ולמכור גם היא את החזקתה בחברת השכרת הרכב האוקראינית.