אייל מרקוס: "מידברן - אתנחתא אנושית בעולם הטכנולוגי"

אייל מרקוס, מנכ"ל ספלאש וממייסדי מידברן, אמר את הדברים אתמול במסגרת ועידת MAD של "גלובס" • "אם תבנו את זה, הם יבואו; ואם הם יבנו את זה, הם יישארו"

אייל מרקוס בוועידת MAD / צילום: תמר מצפי
אייל מרקוס בוועידת MAD / צילום: תמר מצפי

"הרוח האנושית של מידברן היא הסיבה שאני פה. המידברן הוא האתנחתא האנושית בעולם הטכנולוגיה" - כך פתח את דבריו אמש (ב') אייל מרקוס, מנכ"ל ספלאש וממייסדי פסטיבל המידברן, בוועידת MAD של "גלובס". 

"תהיתי למה כולם משקיעים כל-כך הרבה זמן, ולמה זה כל-כך מצליח", אמר מרקוס. "אחד היסודות של הפסטיבל הוא עיקרון אי-ההסחרה - אין חברות מסחריות, אין לוגואים. מידברן הישראלי הוא חלק מההצלחה הגלובלית. יש 63 אירועים בעולם, והאירוע בישראל הוא השני הכי גדול בעולם מחוץ לארה"ב, אחרי דרום אפריקה".

מידברן: המקום שבו מוצאים מחדש את האנושות

"אז למה אנשים עושים את זה? האם זו התרמית הכי גדולה בהיסטוריה?", שאל מרקוס בצחוק. לדבריו, "בהפקה בישראל עובדים 6 אנשים במשרה, לעומת 2,906 מתנדבים. בסך-הכול היו 9,000 איש שהתנדבו במחנות נושא ומיצבי אמנות, אז למה כל-כך הרבה אנשים עובדים במשך כמה חודשים בלי שהם מרוויחים כסף?", שאל מרקוס את הנוכחים וסיפק את התשובה: "ראשית, יש מקום לכל אחד להשקיע 10 דקות או חודשים; שנית, אפקט איקאה - אנשים מעריכים יותר ככל שהם מזיעים יותר; ושלישית, מה שמכונה 'דבק אנושי' - אני מרגיש שהאירוע שייך לי, ושכל מה שקורה לי הוא שלי".

את כל התובנות הללו, אומר מרקוס, אפשר לקחת לשיווק לעסקים. לא להעתיק, כי בכל זאת מדובר בעמותה, אבל כן אפשר לקחת השראה. אנשים רוצים להרגיש שייכים באמת. "אם תבנו את זה, הם יבואו; ואם הם יבנו את זה, הם יישארו", סיכם מרקוס.