"הרובוטים לא יוכלו להחליף כותבים אנושיים בזמן הקרוב"

כך אמר דורון טל, מייסד ומנכ"ל ארטיקולו ריסרץ', בוועידת MAD של "גלובס" בפאנל "מילה של רובוט זו מילה?" • בפאנל השתתפה גם הסופרת סיגל אביטן: "אני מקווה שלא נגיע למצב שכל הכתבות הן אותו דבר כי רובוט ניסח אותן"

דורון טל / צילום: שלומי יוסף
דורון טל / צילום: שלומי יוסף

"אם אי-פעם רצית, אתה בטח יודע איך זה. אתה בוהה בעמוד ריק כמה דקות שמרגישות כמו שעות. אחרי שקמת והתרעננת, אתה בטוח שהמילים יזרמו, אבל אז אתה בודק את הפייסבוק" - את הפתיחה הבאה כתב אלגוריתם בינה מלאכותית של הסטארט-אפ ארטיקולו ריסרץ', כשהתבקש לכתוב מאמר בנושא "How to write a book".

דורון טל, מייסד ומנכ"ל ארטיקולו ריסרץ', ביקש מהאלגוריתם לכתוב את המאמר לכבוד הפאנל "מילה של רובוט זו מילה?" שנערך אמש (ב') בוועידת MAD של "גלובס". בפאנל השתתפה גם סיגל אביטן, מחברת רב-המכר "חשומה", והנחתה אותו מיכל רז חיימוביץ', כתבת צרכנות ב"גלובס".

"המכונה שלנו יודעת את נפש הכותב", אמר טל על ארטיקולו, אך אביטן התנגדה וטענה כי "בחרת מאמר שמתאים לדיון שלנו באופן יוצא מהכלל, אבל זה בגלל שאתה בן אדם ויש לך אינטואיציה". היא הסבירה כי "אחרי שמתחילים לכתוב, הטקסט יכול ללכת למקום אחר לגמרי, בכל פעם שניגשים אליו. אבל הרובוט תמיד חוזר לאותו מקום".

כשטל נשאל אם רובוט יכול לכתוב טקסט בו המשמעות נמצאת מעבר למילים הוא השיב כי "המטרה שלנו לא הייתה להחליף את הכותב האנושי. אני לא חושב שיהיה רובוט שיכול לעשות את זה בזמן הקרוב. לאף אלגוריתם לא תהיה לו אינטואיציה או חוש הומור משל עצמו. אבל בזכות הכלי שפיתחנו אפשר לחסוך לכותבים הרבה זמן. בכתיבה מאמרית ולא פרוזאית הרבה מהכתיבה היא טכנית. מכונה יכולה לעשות איסוף, סיכום והצגה מחדש אבל תמיד נצטרך כותב שיוסיף את נקודת המבט שלו או בדיחה".

טל ציין כי רבים מהלקוחות של ארטיקולו הם עיתונאים, ואילו אביטן טענה כי "עיתונות בעיניי זה מקצוע נורא רומנטי. כשאני ניגשת לקרוא כתבה שכתב עיתונאי שאני מעריכה, אוהבת את תפיסת העולם והכתיבה שלו, אני קוראת את זה מזווית אחרת. אני מקווה שלא נגיע למצב שכל הכתבות הן אותו דבר כי רובוט ניסח אותן". טל השיב כי "אנחנו רחוקים משם אבל יגיע היום שנוכל ללמד מכונה גם לכתוב בסגנון מסוים. המסר שלי לכותבים הוא שבזמן הקרוב אלגוריתמים לא יחליפו אתכם אבל יהיו מוצרים שיעזרו לכם לעשות את זה בצורה יותר מהירה ויעילה".

בנוסף, טל אמר כי "דווקא מהמקום שאני בא ממנו של מוצר תוכנה שמבוסס על בינה מלאכותית אני מאמין שיש זילות של המושג הזה. אין כיום סטארט אפ שלא משלב רכיב AI כלשהו וזו הזניה של המותג. לפי כמות הסטארטאפים - כבר בתחילת שנות ה-80 יכולתי להגיד שקנו לי בינה מלאכותית, כי היה לי מחשבון שידע לעשות 4+4".

אביטן ענתה כי "זה קופירייטינג כי בינה יש רק לבני אדם, אבל זה אחלה קופירייטינג בעיניי".