מנליס: "הרבה תהליכים מתרחשים ברשת. זה עולם פראי"

כך אמר דובר צה"ל, תת-אלוף רונן מנליס, בוועידת MAD של "גלובס" בנושא "המערכה החדשה: צה"ל בדיגיטל" • "חמאס לא הצליח להביא עד כה מאות אלפים כפי שרצה להביא אל ההפגנות בגדר, ולא השיג את האפקט שרצה"

דובר צה"ל, תת-אלוף רונן מנליס, בוועידת MAD / צילום: איל יצהר
דובר צה"ל, תת-אלוף רונן מנליס, בוועידת MAD / צילום: איל יצהר

"גייסנו 6 יו-טיוברים שהם לוחמים ביחידות קרביות של צה"ל, והם ממש הוכשרו לתפקיד הזה. הם משדרים מתוך טנק, מסוללת תותחים, וחילקנו להם מצלמות שבאמצעותן הם מתעדים את מה שעובר עליהם במהלך השבוע ומעלים את זה. המטרה היא שמועמדים לשירות צבאי יראו כיצד התפקידים השונים נראים באמת" - כך סיפר הערב (ב') דובר צה"ל, תת-אלוף רונן מנליס, בשיחה עם עורכת "גלובס", נעמה סיקולר, במהלך ועידת MAD בתל-אביב.

לדברי מנליס, "30% מהמתגייסים שהתגייסו בימים האחרונים לשריון הסבירו שהם בחרו את השירות הזה בעקבות אותו פרויקט. אנחנו מבינים שהנוער לא יעבור רק מתוך שיעמום על פלטפורמה שעליה חתום צה"ל, ולכן אנחנו צריכים להגיע אליו עם חומרים רכים ולדבר אליו בשפה שמוכרת לו".

מנליס הוסיף והתייחס למאמץ התודעתי שמשקיעה חטיבת דובר צה"ל בכלי תקשורת בארץ וברחבי העולם אודות פעולותיו, וזאת על רקע הטענות על מוסריותו: "העולם השתנה", אמר דובר צה"ל. "אני לא עוסק כבר בתמונת הניצחון אלא במיליון פיקסלים של תודעה: העולם נהיה רשת, ומה שקובע היום, זה לא השער של 'לה-מונד' או של 'לה-פיגארו', אלא הרבה מאוד תהליכים שמתרחשים ברשת, וזה עולם פראי".

בנוגע לטרור עפיפונים ובלוני התבערה בגבול ישראל-עזה וגל שריפות בשדות חקלאיים ביישובי העוטף, אמר מנליס כי "במהלך השבועות האחרונים עשינו מגוון של פעולות ברשות, שאליהן נחשפו כ-60 מיליון איש ברחבי העולם. זה גרם לכך שחמאס לא הצליח להביא עד כה מאות אלפים כפי שרצה להביא אל ההפגנות בגדר, ולא השיג את האפקט שרצה. חמאס בעצמו הודה בכך. המאמץ התודעתי שלנו מונע זאת ממנו".

במענה על השאלה של עורכת "גלובס" כיצד צה"ל לא מצליח לסכל את טרור העפיפונים, וזאת תוך התפארות ביכולות מבצעיות נרחבות בחזיתות רבות תוך התבססות על טכנולוגיות פורצות דרך, ענה מנליס כי "אנו פועלים בנושא הזה בהיבט הטכנולוגי, ובשל כך יש ירידה חדה במספר האירועים. בהיבט ההגנתי, אנו מאתרים במהירות את השריפות ומכבים אותן, כמו גם נוקטים עוד פעולות שעליהן אנו לא מדברים כעת".