גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אברכהן: "אוריד מותג שיעלה מחירים באופן לא מוצדק"

כך אמר הערב מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן, בוועידת MAD של "גלובס" ● בפאנל השתתפו גם מנכ"ל קסטרו, גבי רוטר, ומנכ"ל אל-על גונן אוסישקין ● אברכהן: "יש קהל עצום שרוצה לבצע קנייה בלי שיפריעו לו בקופה. יש קהל שלם שרוצה לעשות קנייה באפליקציה"

נעמה סיקולר, איציק אברכהן, גונן איסישקין, גבי רוטר / צילום: איל יצהר
נעמה סיקולר, איציק אברכהן, גונן איסישקין, גבי רוטר / צילום: איל יצהר

"רכישת הודיס היא למעשה השלמה של מסמך אסטרטגי שיצרנו ב-2010 כשחזרנו מגרמניה" - כך אמר היום (ב') גבי רוטר, מנכ"ל ובעלים משותף ברשת קסטרו, בפאנל הפתיחה של ועידת MAD של "גלובס". "התחלנו ב'ילדים של קסטרו', שזכה להצלחה אדירה, ואחר-כך אמרנו שאם נעשה רכישות ומיזוגים, נעשה את זה עם חברה מצליחה עם תחומים משלימים לנו ותחת האופנה והלייף סטייל. הרבה עסקאות עברו תחת השולחן שלנו, אבל הקבוצה שמרכיבה את הודיס בראשות גביזון התאימה לנו, כי אנחנו משלימים אחד את השני".

הדברים התייחסו לעסקת הענק שביצעה קסטרו אשר מיזגה לתוכה את רשת הודיס, על כל המותגים שלה. "בצוק העתים היום, כשאתה מתמודד עם שוק לא קל בכלל, זה גם נותן לנו לעשות סינרגיה וגם לבזר סיכונים", אמר רוטר.

עורכת "גלובס", נעמה סיקולר: "האם יכול להיות שהבנתם שאתם בעולם משתנה שבו המותג קסטרו לא יכול לסחוב את העגלה לבד?"

רוטר: "אני לא משוכנע שזה המניע. היה לנו קצב גידול שנתי טוב, והבנו שכדי להמשיך בקצב הגידול הזה, אנחנו צריכים להגיע למחזורים של 2-2.5 מיליארד שקל ורק המותג קסטרו לא היה מגיע לזה. אז עושים מיזוגים. יש לנו פרוטופוליו של מחזר של למעלה מ-1.8 מיליארד שקל לכל הקבוצה ויש לנו בקבוצה חברות שכל אחת טובה במה שהיא עושה. לכל דבר צריך מקצוענות. אם היית אומרת לי מחר תעשה מותג בתחום המשקפיים אני בטוח שלא הייתי עושה את זה טוב כמו שעשה יוסי בקרולינה למקה, אבל בתחום שלנו אנחנו מובילים".

בפאנל השתתף גם גונן אוסישקין, מנכ"ל אל-על, אשר נשאל על הפער בין האהבה שהקהל הישראלי מפגין כלפי החברה, שתמיד זוכה בתוארה חברה המועדפת על הישראלים, אל מול האהבה "לשנוא" את החברה, בין היתר על רקע התגובות לפרשות ואירועים הסובבים את החברה (בהם פרשת הזזת הנשים לטובת הושבת נוסעים חרדים -אשר עוררה סערה).

"הדיסוננס הזה נובע מתחושת הבעלות שהרבה מאוד מהלקוחות שלנו, אזרחי מדינת ישראל, חשים על אל-על למרות שהם לא בעלים. יש משהו במגן דוד הזה שתלוי על הזנב שלנו. יש משהו בדיילת שמקבלת את פניך אחרי שבועיים של נסיעת עסקים קשה. זו תחושה ייחודית ש-6-7 מיליון אנשים מרגישים שהם בעלים ואז רף הציפיות שלהם מאוד גבוה. זה מה שמייצר את הדיסוננס". עוד הוסיף: "אני אישית אוהב את זה כי זה מאתגר אותנו להשתפר. יש לי 10-15 פניות ביום של אנשים שמדברים איתי כמו בעלים על איך לשפר את החברה".

לשאלת המנחה המשותפת, כתבת "גלובס" שני מוזס, האם החברה תתנהל אחרת אם תתעורר שוב דרישה להזיז נשים ממקום הישיבה שלהן לאור חוסר נוחות של מגזר מסוים, השיב: "קודם כל מבחינת העובדות צריך לדייק בנוגע לאירוע הזה - דווח בתקשורת שהטיסה נדחתה בשעתיים עקב מרד צרכני. בסופו של דבר הטיסה המריאה ב-18 דקות איחור. והדבר החשוב יותר הוא שנהלי החברה מאוד ברורים, מי שיסרב לשבת בכיסאו יורד מהמטוס. חברת אל-על לא מפלה על רקע דת או כל רקע אחר. חברת אל-על היא חברה ליברלית. כמו שהחברה הישראלית היא חברה ליברלית. כל אנשי השירות , הפרונט ליין, מתודרכים ומקבלים גיבוי מלא מההנהלה והאירוע הזה יצא מהפרופרוציות הנכונות בעיניי". 

לאחר אוסישיקין דיבר בפאנל איציק אברכהן, מנכ"ל שופרסל, רשת הקמעונאות הגדולה בישראל, שגם רכשה בשנה האחרונה את ניו פארם. אברכהן דיבר על הרכישה והסביר, כי "בגדול שופרסל מחפשת צמיחה. מחפשת להרחיב את בסיס העסקים שלה. אנחנו חושבים שלהיכנס לתחום הפארם זו החלטה נכונה. זה ערוץ שנשלט על-ידי שופרסל בישראל ללא תחרות ולנו יש את כל הכלים, לרבות שרשרת האספקה, להתמודד עם התחרות הזאת. אתם לא תעברו בתחום ותגידו מי-טו. אנחנו ניתן מוצר שונה".

לשאלה האם באמירה "שוק שנשלט על-ידי מונופול" התכוון לסופר-פארם, השיב אברכהן בהתחמקות אלגנטית ואמר: "לא לא. אני מעריך את סופרפארם. אני רק מדגיש את היכולות שלנו. אנחנו נביא את הערכים שלנו, עם היכולות שלנו ונייצר משהו שונה ונביא לצרכן שהורגל דפוס מסוים לחושב אולי כדאי לשנות את זה. למדנו מהשיעור שקיבלנו בקיץ 2011, למדנו איפה אנחנו צריכים להשתנות ואיפה לשפר את עצמנו הציבור צריך להניע את הקנייה. יש חוויה בלעדית כרגע לצרכן, הוא לא מכיר משהו אחר, אבל אנחנו נביא אפשרות לחוויה אחרת, נוספת ושונה".

"אני לא יודע מה יהיה בראש השנה, אבל אני לא מזהה עלויות רוחביות של 4% או 6% במחיר", הוסיף אברהן. "כרגע העלייה היא 0.6%, מול זה יש לנו עלויות אדירות, של שכירויות ועוד, אבל המחירים לא יעלו דרמטית. אנחנו גם נוריד מהמדפים ספקים שלא יעמדו ברף שלנו. לא נהסס להוריד מהמדפים ספקים שירצו להעלות מחירים. הודענו גם לאחד הספקים שאם הוא יעלה את המחיר הוא מוזמן שלא לשלוח את הסחורה".

אברכהן נשאל כיצד יצליח להתבדל בשוק שבו שולי רווח נמוכים, והשיב שלא מרגיש שיש קושי. "מה זה לבדל? אתה רוצה למכור בשקל תמכור בשקל. אני חושב שהצרכן מחפש חבילה כוללת, שהיא שונה מהמחיר הכי זול בשוק. למשל תגיעי למגוונים שונים עם חדשנות - למשל הקופות העצמאיות בשופרסל. יש קהל עצום שרוצה לבצע קנייה בלי שיפריעו לו בקופה. יש קהל שלם שרוצה לעשות קנייה באפליקציה. כשאתה מציע לקהל הצרכנים שירותים שהוא רוצה, הקהל מייצר בעצמו את האמון אליך".

לא במקרה ישבו רוטר, אוסישקין ואברכהן יחד על אותה במה. מדובר בשלושת המותגים הזוכים במדד המותגים 2018. את הפאנל שפתח את ועידת מאד הנחו, כאמור, נעמה סיקולר, עורכת גלובס ושני מוזס, כתבת שיווק וקמעונאות בגלובס, אשר הפנו בהמשך לשלוש המנכ"לים את השאלה כיצד בכוונתם להתמודד עם השפעות הדיגיטל, הרכישות המקוונות ההולכות וגוברות כל העת, וכניסתן של ענקיות כמו אמזון לישראל.

רוטר פתח בכך שהוא מברך על כניסת אמזון לשוק - "אני רואה באמזון ערוץ מכירות אדיר ואני אשמח למכור שם", אמר, והבהיר כי לא זו הבעיה שרשתות הקמעונאות צריכים להתמודד איתה. לדבריו, הבעיה האמיתית היא חוסר השוויון שבו המדינה נוקטת ביחס לענקיות הבינלאומיות אל מול החברות הישראליות.

"הבעיה שלנו היא המע"מ שהמדינה מאלצת אותנו לגבות מהלקוחות בעוד שעל ייבוא מוצרים מחו"ל יש פטור ממע"מ על רכישה עד 75 דולר. זה חוסר שוויון ואפליה. הוגש בג"ץ בנושא הזה ואני מקווה שמישהו ישנה את זה. שם הבעיה שלנו. זה עיוות", אמר. "הבעיה היא לא עם אמזון. אני אשמח אם נוכל למכור את הקולקציה של קסטרו והמותגים הנהדרים שלנו באמזון".

רוטר המשיך ותקף את נושא הפטור ממע"מ על רכישות מחו"ל עד 75 דולר, ואמר כי "הפטור מהמע"מ לא פותר את הבעיה של השכבות הנמוכות, כי הם לא אלה שרוכשים באינטרנט". לדבריו, יש לבטל את הפטור או להשוות את מצב הקמעונאים בישראל.

באשר לשאלה מדוע הרגולטור לא מבצע זאת, השיב: " לצערי הרגולטור הוא פוליטיקאי. אנחנו נמצאים במצב שאנחנו נוסעים בנגמ"ש ויש אש על כוחותיו".

אברבוך הסכים והוסיף על כך: "אמזון מייצרת אתגר והזדמנויות. שופרסל מובילה בתחום המכירות באונליין. 14% מהמכירות של שופרסל זה באונליין, קרוב ל-1.5 מיליארד כרגע זה באונליין ואנחנו מתקרבים ל-2 מיליארד. אנחנו מעריכים שהנתח הזה יגדל מאוד. ולא סתם השקענו בהקמת מרכזים אוטומטיים. אבל אי-אפשר לשחק במשחק אחד לשחקן חיצוני ומשחק אחר לשחקן פנימי. אני מניח שנוכל להתמודד עם כל איום בתחום המכירות באונליין בתחום המזון, אבל אין ספק שיש בעיה עם המע"מ שמוטל רק עלינו, ואני מקווה שיימצא לכך פתרון".

לשאלה מדוע אי השוויון לא מטופל הגם שהדברים ידועים, השיב מנכ"ל אל-על: "הרגולטור פוליטיקאי. משרת אינטרסים מפלגתיים ואחרים. אנחנו צריכים כאנשי עסקים לדעת להתמודד ולהתחרות. אל-על תוכל להתמודד עם כל תחרות, אבל בתנאי תחרות שווים".

עוד כתבות

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

עדויות מהשבי: "חיילים עוברים עינויים, מורעבים בכלובים"

פיגוע ירי בבקעת הירדן: מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני • תושבים בצפת מדווחים על יירוט, לא נשמעה אזעקה • ירי רקטי לעבר גורן, גרנות הגליל וראש הנקרה • דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה ובמקביל פועל באיו"ש • עדכונים שוטפים

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

שר האנרגיה אלי כהן (משמאל) בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין ג'ורג' פפנסטאסיו / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

מתעלמת מטורקיה: ישראל מקדמת את חיבור רשת החשמל עם קפריסין ויוון

בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו, דן שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן בנוגע לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה ● השניים סיכמו כי פרויקט הכבל החשמלי התת-ימי שיחבר את רשת החשמל של ישראל לקפריסין וממנה ליוון, ואל רשת החשמל האירופית, יקודם בעדיפות גבוהה

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים