החברות שגילו את הפוטנציאל של הטיפולים בסרטן הערמונית

הטיפול בסרטן ערמונית מתקדם עולה היום למערכת הבריאות העולמית כ-25 מיליארד דולר בשנה • אבחון לא מדויק ושאלות לא פתורות בנוגע לטיפול הנכון בסרטן הזה ובגידולים שפירים באזור הם הזדמנות לחברות ביומד להיכנס לשוק שמגלגל היום עשרות מיליארדי דולרים בשנה • "גלובס" ממפה את חברות הביומד שפועלות בישראל ושואפות לנגוס נתח מהשוק הזה

מנכ"ל אופקו, פיליפ פרוסט / צילום: תמר מצפי
מנכ"ל אופקו, פיליפ פרוסט / צילום: תמר מצפי

לפני כמה שבועות דווח בעיתונות הבינלאומית על השקה של בדיקת רוק לאבחון סרטן הערמונית אצל גברים. הבדיקה הזאת היא מעניינת במיוחד, משום שהיא אינה מגלה אם יש לנבדק סרטן אלא מנבאת את הסיכון שלו לחלות מהיום והלאה. המטרה שלה היא להביא גברים בסיכון גבוה אל המרפאות לצורך בדיקה תקופתית, שהיום רבים מדי מזניחים.

מבחינת חברות העוסקות באבחון של סרטן הערמונית, בטיפול בו ובאבחון וטיפול בערמונית מוגדלת שפירה, מדובר בפוטנציאל שוק אדיר.

לפי נתוני משרד הבריאות, סרטן הערמונית הוא הסרטן השכיח ביותר בגברים בישראל, בדומה למדינות OECD (עיקר התחלואה היא בבני 65 ומעלה) והוא גורם המוות הרביעי בשכיחותו מסרטן. הטיפול בסרטן ערמונית מתקדם עולה למערכת הבריאות העולמית כמעט 25 מיליארד דולר בשנה, מהם 18 מיליארד בטיפולים ניתוחיים, הקרנות, הקרנות מקומיות וניתוחים זעיר פולשניים, וכ-7 מיליארד דולר בתרופות בשנה. שוק התרופות גדל מאוד בעקבות כניסתן של תרופות חדשות (בהן Zytiga שפותחה במקור בחברת Cougar של פרופ' אריה בלדגרין, האקזיט השני שלו לפני קייט פארמה, והיום נמכרת על ידי ג'ונסון אנד ג'ונסון. התרופה הזאת לבדה נמכרה ב-1.2 מיליארד דולר ב-2017.

שוק בדיקות הסקר והאבחון מגלגל כ-800 מיליון דולר בשנה, בעיקר משום שהבדיקות הקיימות הן גנריות וזולות. שוק הביופסיות מגלגל קרוב ל-2 מיליארד דולר בשנה, ומדובר בעיקר בביופסיות החדשות, המונחות על ידי אולטרסאונד או אפילו MRI. בדיקות הסקר החדשות שמנסות להיכנס לשוק הן יקרות, אך עשויות להפחית את מספר הביופסיות הדרושה. טיפולים בשלבים מוקדמים עשויים למנוע את הצורך בטיפול בשלבים מאוחרים.

הבדיקה המקובלת היום לאבחון סרטן הערמונית היא PSA, בדיקת דם שנחשבת לא מדויקת, וגם לאחר האבחון יש דילמה גדולה לגבי אופן הטיפול. סרטן הערמונית נוטה להופיע בגיל מאוחר יחסית ולהתפתח לאט, ולכן נוהגים לומר שרוב החולים ימותו עם הסרטן ולא מהסרטן. במצב כזה, האם כדאי לסכן אותם בטיפול הסרה שעלול לגרום תופעות לוואי? ומצד אחר, אם לא עושים זאת, אצל חלק קטן מהחולים הסרטן עלול להפוך אלים ולהרוג אותם.

גם בערמונית מוגדלת שפירה הטיפול הוא מורכב כיום. במקרה הזה, לא מדובר בגידול סרטני וגם לא קדם סרטני, אלא בתהליך שקורה לערמונית בגלל שינויים הורמונליים שמתרחשים עם הגיל. הערמונית המוגדלת מקשה על מתן שתן, ולכן לעתים קרובות פועלים להסיר את רובה או את חלקה, אך זה תהליך לא פשוט. החדשות הטובות לבעלי הערמונית המוגדלת היא שלרוב היא בקורלציה הפוכה לסיכון לחלות בסרטן הערמונית.

לאור הנתונים האלה, לא מפליא שגם חברות ישראליות רוצות להשתתף במשחק ולנגוס נתח מהשוק. 

אופקו

שנת הקמה: 2005

תחום פעילות: חברת ביומד רב-תחומית.

המוצר בערמונית: בדיקה לניבוי רמת האלימות של הסרטן

מנכ"ל: פיליפ פרוסט

שלב בפעילות: מכירות

בעלי מניות עיקריים: ד"ר פיליפ פרוסט וקבוצת משקיעים פרטיים המזוהה איתו

גיוסי הון עד היום: כ-200 מיליון דולר

אופקו אמנם אינה חברה ישראלית, אך היא נסחרת בבורסה בתל-אביב והמשקיעים הישראלים מכירים אותה היטב. אחד המוצרים המובילים שלה הוא בדיקת 4kscore המאבחנת את מידת האגרסיביות של סרטן הערמונית. להערכת אופקו, הבדיקה תוכל לחסוך 40%-50% מעלות הטיפול בגברים שתוצאת בדיקת ה- PSA (בדיקת דם) שלהם חיובית, מאחר שהם לא יצטרכו לבצע ביופסיה ומבדקי MRI. אבל כדי שזה יקרה, החברה תצטרך לשכנע תחילה את השוק שהבדיקה שלה מדויקת מספיק. באופקו אומרים כי 18 המחקרים שכבר פרסמה בכתבי עת מדעיים מראים זאת.

לכל מי שמכיר את שוק המוצרים לסרטן ערמונית ברור שאם הבדיקה של אופקו תצליח להבחין באופן חד-משמעי בין מי שלקה בסרטן אלים המחייב הסרת הגידול לבין מי שיכול לחיות (ולמות) עם המחלה, הרי שהיא חיונית בשוק. בינתיים, חברה המייעצת למבטח הבריאות הממשלתי האמריקאי Medicare החליטה שלא לתת לה כיסוי ביטוחי, בטענה שהבדיקה אינה משפרת את האבחון באופן המצדיק את העלויות שלה. אופקו הבטיחה לערער על ההחלטה. 

הנתון של אופקו: רק 1.7% מהגברים עם סרטן הערמונית שערכי הבדיקה שלהם היו נמוכים יפתחו גרסה אלימה של הסרטן בטווח של עשר שנים

Steba Biotech

שנת הקמה: 1996

המוצר בערמונית: טיפול להסרת גידולים סרטניים בשלב מוקדם, באמצעות שילוב של תרופה והקרנת אור

מנכ"ל: פבריס הררי

שלב בפעילות: מכירות

בעלי מניות עיקריים: משפחת הררי

השקעות בחברה עד היום: מאות מיליוני דולרים

מה היה קורה אלמלא היה חשוב כל כך לדעת אם הסרטן עומד להפוך לאגרסיבי כי ממילא היה ניתן להסיר כל גידול בקלות, עם מעט מאוד תופעות לוואי? זו הגישה של Steba Biotech, שפיתחה שיטה חדשנית המשלבת תרופה ומכשור רפואי להסרת גידולים באופן מדויק.

המוצר משלב בין תרופה שהחולה נוטל ונאגרת רק באזור הגידול הסרטני לבין הקרנה על האזור באור מיוחד, הגורמת להרס הרקמה שבה הצטברה התרופה בלבד. העובדה שתאים נהרסים רק באזור שבו נפגשים התרופה והאור מאפשרת חיסול ממוקד של הגידול, בלי לסכן תאים אחרים בגוף שהתרופה עלולה להידבק אליהם ואינם באזור הערמונית, ובלי להרוס תאי ערמונית בריאים.

החברה הוקמה ומנוהלת על ידי משפחת הררי (רפאל הררי ובנו פבריס) החיים בשווייץ, על בסיס פיתוח של פרופ' אביגדור שרץ ופרופסור יורם סולומון ז"ל ממכון ויצמן. הפיתוח של המוצר נעשה בארץ, במעבדה ברחובות המעסיקה 30 עובדים. בסוף 2017 אושר המוצר לשיווק באירופה.

המוצר הושק בהשקה רכה ב-2018, אולם נתקל בבעיות דומות לאלה של אופקו: ארגון NICE הבריטי, שהוא גם המבטח וגם ספק השירותים הרפואיים בבריטניה, החליט שהיחס בין העלות לתועלת אינו מצדיק שיפוי ביטוחי. עם זאת, NICE היא רשות הנמצאת בקשיים תקציביים בימים אלה ולכן החלטות הביטוח שלה שמרניות יחסית. ייתכן שמדינות אחרות באירופה יקבלו החלטה אחרת. 

הנתון של Steba: 27% מהגברים בקבוצת ה"לחכות ולראות" יגלו בסופו של דבר שהסרטן שלהם אלים ויצטרכו לעבור טיפול פולשני.

Bio Protect

מוצר בערמונית: בלון מושתל להרחקת רקמות רגישות מהערמונית בעת טיפול

מנכ"ל: ישראל בירנבאום

שלב בפעילות: מכירות

בעלי מניות עיקריים: קסניה, תבל איינג'לס, VLSI, רפי גדרון, יגאל אהובי

גיוסי הון: 6 מיליון דולר

אם כבר הוחלט לפעול להסרת הגידול הסרטני, יש כמה דרכים לעשות זאת: ניתוח, הקרנות, "ברכיתרפיה" (השתלת מוקדי קרינה זעירים כמו גרגרי אורז בתוך הערמונית) וקריואבלציה (טיפול בהקפאה) במקרים חמורים, מוסיפים לעתים טיפול כימותרפי או טיפול הורמונלי.

המוצר של Bio Protect נועד להפחית את תופעות הלוואי אצל חולים שעוברים טיפולי הקרנה. תופעות הלוואי הללו יכולות להיות פגיעה ברקטום באופן שגורם שלשולים או כאבים בעת מתן צואה (תופעה שחולפת לרוב אחרי תקופה מסוימת, אך לא תמיד), פגיעה במערכת השתן או פגיעה בתפקוד המיני.

המוצר הוא מעין בלון מסיליקון שמחדירים במצבו הלא-מנופח בין הערמונית לרקטום. לאחר שמנפחים אותו, הוא מרחיק את הרקטום מהערמונית ומפחית את הפגיעה בעת ההקרנה. באפריל פרסמה החברה תוצאות ניסוי המראות שההקרנה לאזור הרקטום אכן פחותה כאשר משתמשים בבלון.

החברה נמצאת זה כמה שנים בשלב המכירות באירופה, אך מכירותיה לא נסקו, כנראה משום חסמי השיפוי שנתקלה בהם. לאחרונה, היא גייסה 3.5 מיליון דולר לפי שווי חברה של 20 מיליון דולר ועשתה שינויים ארגוניים: ההנהלה התחדשה, הוקמה חברה בת בגרמניה, והחל ניסוי קליני לקראת כניסה לשוק האמריקאי. החברה מתכננת גם פעילות בשווקים נוספים מלבד שוק הערמונית. 

הנתון של Bio Protect :800 אלף איש בכל שנה עוברים הקרנה לערמונית.

CDx

שנת הקמה: 2013

מוצר בערמונית: בדיקת סקר חדשה לסרטן הערמונית

מנכ"ל: ד"ר ארנון חייט

שלב בפעילות: ניסויים קליניים

בעלי מניות עיקריים: קליבלנד קליניק, מרחביה

גיוסי הון עד היום: 2 מיליון דולר

(CDx (Cleveland Diagnostics הוקמה בארה"ב על ידי הישראלי תושב ארה"ב ד"ר ארנון חייט, והיא שייכת לפורטפוליו של חברת ההשקעות הבורסאית הישראלית מרחביה (8%). שותפה נוספת בחברה היא קליבלנד קליניק, אחד המכונים הרפואיים המובילים בארה"ב. המכון גם מאפשר לחברה לבצע אצלו ניסויים קליניים.

כמו אופקו, גם CDx פיתחה בדיקת דם לאבחון סרטן הערמונית, אך היא נכנסת לפעולה בשלב אחר בשרשרת הטיפול. המוצר לא נועד לקבוע אם הסרטן יהיה אלים, אלא לשפר את רמת הדיוק של בדיקת הסקר מסוג PSA, שנחשבת היום לא מדויקת כלל. הבדיקה מפנה רבים שאינם חולים לביופסיות מיותרות. ב-CDx מקווים שבעתיד תוכל הבדיקה שלה להחליף לגמרי את ה- PSA ולהיות בדיקת הסקר המקובלת. אולם בשלב הראשון ייתכן שהיא תוצע רק למי שהבדיקה הראשונה הראתה שהוא חשוד כחולה.

בחברה אומרים שהבדיקה שלה מאבחנת סרטן טוב יותר, משום שהיא יודעת להבדיל בין חלבון PSA שכנראה הגיע מסרטן הערמונית לבין חלבון PSA שהגיע ממקורות אחרים, באמצעות בדיקת צורתו. לפיכך, ניתן לשלב בין הבדיקה של CDx, המאבחנת את קיומו של הסרטן, עם הבדיקה של אופקו, המנבאת עד כמה הסרטן יהיה אלים.

CDx חתמה על הסכם שיווק עם חברת Genomic Health המובילה בתחום האבחון, וסיימה לאחרונה ניסוי קליני מוצלח, אך המוצר שלה עדיין אינו בשוק. 

הנתון של CDx : 75% מהגברים שעוברים ביופסיה בעקבות בדיקת PSA אינם חולים בסרטן.

גליל מדיקל

שנת הקמה: 1997

תחום פעילות: חיסון בהקפאה של גידולים סרטניים

מנכ"ל: החברה הרוכשת, BTG, מנוהלת על ידי ד"ר לואיז מקין

שלב בפעילות: מכירות

בעלי מניות עיקריים: כיום החברה בבעלות BTG הבריטית

גיוסי הון עד המכירה: 90 מיליון דולר

חברת גליל מדיקל הישראלית הייתה חלוצת תחום הקריואבלציה, חיסול גידולים באמצעות קור. גליל נוסדה על ידי RDC, חברת מסחור הטכנולוגיות של רפא"ל, רשות פיתוח אמצעי לחימה, שהוקמה בשותפות של רפא"ל ואלרון. הפיתוח היה הסבה של טכנולוגיה צבאית.

הרעיון הוא כזה: מחדירים מחט ארוכה מבודדת טמפרטורה לתוך הגידול, ומזרימים לתוכה גז המתעבה לנוזל וקופא בקצה המחט, שנמצא בתוך הגידול. הגז הקפוא הופך את הגידול לכדור קרח במרכז הערמונית. הטיפול מתאים לגידולים עגולים מאוד, כלומר לשלבים יחסית מוקדמים של מחלת הסרטן. בשלבים האלה, המוצר יעיל יחסית בהסרת הגידול ללא נזק לסביבתו. גליל בחרה להתמקד בטיפול בערמונית, אולם בדיוק באותה עת התבססה הגישה של אי-טיפול בגידולים שעשויים להיות לא אלימים. לכן החברה מצאה את עצמה עם פוטנציאל שוק נמוך מכפי שקיוותה לו.

ב-2003 נמכרה החברה למתחרה אמרשם הבריטית. באותה תקופה הניבו מכירות החברה הממוזגת בתחום ההקפאה 7.6 מיליון דולר בשנה. אולם אמרשם עצמה נמכרה והפסיקה את הפעילות. בעלי המניות הקודמים של גליל רכשו את החברה מחדש בכ-20 מיליון דולר, ולאחר עוד מהלך כושל של מיזוג עם מתחרה שלבסוף נקנתה בעצמה, נמכרה גליל מדיקל ב-110 מיליון דולר לחברה בריטית בשם BTG. החברה ממשיכה לפעול מיקנעם. טיפול בערמונית הוא היום רק חלק מהפעילות שלה, והוא מיועד בעיקר למי שזוהה אצלנו סרטן ראשוני, אך אלים, שחזר לאחר טיפול קו ראשון כמו ברכיתרפיה או הקרנה. כמו כן החברה עוסקת בטיפול בהקפאה בגידולים נוספים, כמו גידולים בכבד, ריאות וכליות, וכן בהקפאת רקמות לשם טיפול בכאבים. 

הנתון של גליל מדיקל: 75%-80% מהמטופלים בקריואבלציה לגידולים המתאימים לכך, לא יצטרכו טיפול נוסף.

בפיתוח: המוצרים של חברות בשלבים מוקדמים

מיקרומדיק

מפתחת בדיקה לאבחון סרטן הערמונית, כתחליף ל-PSA

הנתון של מיקרומדיק: יותר מ-30 מיליון בדיקות PSA שנתיות מתבצעות כיום בארה"ב בלבד

מדיטייט ו-Proarc

שתי החברות פיתחו כל אחת מכשיר להשתלה שנועד לשיפור התסמינים של גידול שפיר בערמונית, על ידי הרחקת רקמת הערמונית מצינור השופכה. המכשיר נועד להחליף טיפול ניתוחי, תרופתי או הקרנות.

הנתון של מדיטייט: 115 מיליון גברים בארה"ב לבדה סובלים מהגדלה שפירה של הערמונית

UC Care

החברה מפתחת מערכת ניווט תוך-גופי על בסיס הדמיית תלת-ממד, להנחיית נטילת ביופסיה בפרוסטטה, כדי להפחית את תופעות הלוואי שלהן ולוודא שאכן נוטלים ביופסיה מכל המקומות הרלוונטיים. ביופסיה מוצלחת ומדויקת היא חיונית אם מעוניינים לנקוט את שיטת "המעקב הזהיר", לא לטפל בגידול קטן שנראה לא אלים ובכל זאת למנוע התפתחות של סרטן אלים יותר.

החברה כבר משווקת את מוצריה באירופה ובארה"ב. 

קולאז' מדיקל

החברה נוקטת גישה חדשה לאבחון סרטן הערמונית באמצעות מצלמה אינפרה-אדומה זעירה המושתלת על גבי מחט הביופסיה. באמצעות כמה תמונות יחד משחזרים תמונה מלאה של הערמונית. לצילום אינפרה-אדום יש יתרון בכך שהוא מאפשר להבחין בין רקמה סרטנית לבריאה טוב יותר משיטות הדמיה אחרות. אחד ממייסדי החברה הוא גבי עידן, בעבר מנכ"ל גיוון אימג'ינג.

הנתון של קולאז' ושל UC Care: ביופסיות לא מונחות מפספסות את הסרטן ב-20% מהמקרים.

UriFer

החברה פיתחה תרופה לסרטן מסוגים שונים, ובהם סרטן הערמונית, המבוססת על דיכוי הביטוי של חומר בשם FER החיוני לצמיחת התאים. החברה הוקמה על בסיס מחקרים של פרופ' אורי ניר מאוניברסיטת בר אילן ונתמכת על ידי המשקיע משה מזרחי. ב-2017 הודיע פרופ' ניר כי יחל בניסויים במוצר שפיתח עד תחילת 2019.

הנתון של UriFer: סיכויי ההישרדות בגילוי מאוחר של סרטן הערמונית, לאחר שהוא התפשט מעבר לערמונית וסביבתה, הם 30% בלבד, לעומת 100% כמעט בגילוי מוקדם.