סלינגר מסדירה את הנסיעות השיתופיות: אין צורך בביטוח ייעודי

הכוונה היא לנסיעות "קארפול", שבהן הנוסעים מתחלקים בהוצאות הנסיעה - ולא לשירות בתשלום כגון אובר • טיוטת נייר העמדה של סלינגר מעוררת ביקורת בענף הביטוח: מגבירה את הסיכון לתביעות

דורית סלינגר, הממונה על שוק ההון והביטוח / צלם: איל יצהר
דורית סלינגר, הממונה על שוק ההון והביטוח / צלם: איל יצהר

זמן קצר לפני שהיא עוזבת את תפקידה, הממונה על שוק ההון והביטוח, דורית סלינגר, מפרסמת טיוטת נייר עמדה שמכלילה את הנסיעות השיתופיות בביטוחים התקניים לרכב, עבור תשלום שלא יעלה על חלקו היחסי של כל אחד מהנוסעים בהוצאות הישירות של הנסיעה, וקובעת כי זה ייעשה ללא שינויי תמחור בפוליסות. בטיוטת נייר עמדה שפרסמה היום (ב') קובעת סלינגר כי "הסעה שיתופית, העומדת בתנאים המנויים בתקנות התעבורה, מכוסה במסגרת פוליסות ביטוח רכב חובה ורכב רכוש (ביטוח מקיף וצד ג', ר"ש), בהתאם לפוליסות התקניות, ואינה מחייבת רכישת פוליסות ייעודיות".

לפי שעה, נסיעות כאמור לא ילוו בשינוי בתמחור הפוליסות וייכללו באופן אוטומטי בתעריפים הקיימים. הצעד של סלינגר עורר ביקורת מצד ענף הביטוח, וגורם בשוק הביטוח אמר "כי שימוש שכזה ברכבים מגביר את הסיכון בביטוח, כמו במונית". בענף רואים בכך פרשנות מאוד מרחיבה ומקילה של הרשות. מנגד, ברשות שוק ההון ובמשרד האוצר רואים במהלך ככזה שפותר צורך ושלא יוסיף נסיעות חדשות לכבישים, ושיקל על ביצוע קארפול, בעיקר באמצעות שימוש באפליקציות שמפגישות נוסעים לנסיעות שיתופיות לעבודה או ללימודים, למשל - אך אינו נוגע לאובר, שהינו שירות בתשלום, ולדומיו.

העמדה של הפיקוח מגיעה לאחר ששר התחבורה חתם בדצמבר האחרון על תקנות שמאפשרות ביצוע הסעה שיתופית ברכב פרטי, "קארפול", "בה הנהג והנוסעים מתחלקים בעלויות הנסיעה", שבה הסכום המקסימלי יעמוד על 2 שקלים לק"מ לנוסע, כשמותר להסיע עד 4 נוסעים לנסיעה (נוסף על הנהג), וזאת רק בשתי הסעות שיתופיות ביום. זאת, בתקווה "לעודד ולקדם את השימוש בתחבורה שיתופית שלא למטרות רווח, כך שהתפוסה הממוצעת ברכב העומדת היום על 1.2 אנשים תגדל, ותסייע בהפחתת הגודש בכבישים".

מהאוצר, בראשות השר משה כחלון, נמסר היום כי "עם אישור התקנות התקבלו במשרד האוצר, ברשות שוק ההון ובמשרד התחבורה פניות רבות מגורמים בשוק, אשר ביקשו לדעת האם הסעה שיתופית, שעומדת בהוראות התקנות, מכוסה במסגרת פוליסות ביטוח לרכב (חובה ורכוש), או שנדרש לרכוש פוליסות ביטוח רכב ייעודיות לנסיעה שיתופית".

"למנוע עסק של הסעות"

נייר העמדה הוא כלי חריג, שהשימוש בו נעשה במידה מועטה יחסית. בטיוטת נייר העמדה הנוכחית מסתמך הרגולטור על כך שלא מדובר בהסעה עסקית כי אם בתשלום להחזר הוצאות הנהג, ותו לא, מה שהופך את ההסעה לשיתופית, וקובע כי זה רלבנטי למקרים בהם מדובר "בעסק של הסעת נוסעים... כדי למנוע מצב בו הנסיעה עולה לכדי פעילות עסקית עצמאית למסיע במסגרת עסק של הסעות". בנייר העמדה מציינת סלינגר כי "שימוש ברכב פרטי לטובת נסיעות שיתופיות אינו מעלה את הסיכון בשימוש ברכב באופן משמעותי, בעיקר נוכח ההיקף המוגבל של מספר ההסעות ומספר הנוסעים המותר, ולכאורה לא מתקיים בו אותו 'סיכון מוגבר' הקיים בנסיעה שהיא למטרה עסקית, המצדיק החרגת שימוש זה מהפוליסה התקנית הרגילה וחיוב ברכישת פוליסה ייעודית עבורו".