הרפורמה ברישוי עסקים יוצאת לדרך: "תסדיר את הכאוס"

מאות אלפי עסקים בישראל יכולים לנשום לרווחה לאחר שהרפורמה ברישוי עסקים אושרה בוועדת הפנים של הכנסת • ההליכים למתן רישיונות עסק עומדים להתקצר ל-21 יום בלבד

אריה דרעי / צילום: תמר מצפי
אריה דרעי / צילום: תמר מצפי

בשורה למאות אלפי בתי עסק בישראל: הרפורמה ברישוי עסקים שהוביל בחודשים האחרונים משרד הפנים יוצאת לדרך, לאחר שהיום (ב') היא אושרה בוועדת הפנים של הכנסת. מגבשי הרפורמה במשרד הפנים העריכו כי כבר במהלך השעות הקרובות היא תובא לאישור מליאת הכנסת.

הרפורמה בתחום, שנחשב לאחת הבירוקרטיות המעיקות ביותר על המגזר העסקי, צפויה לצמצם משמעותית את שרשרת האישורים ולהקל על הפיקוח והבקרה מצד רשויות המדינה על המגזר העסקי- וזאת תוך שמירה על האינטרס הציבורי. במשרד הפנים אמרו כי "הסדרת הכאוס שבו שרוי תחום רישוי העסקים עתידה להזניק את העסקים ואת הכלכלה בישראל ולהביא להורדת יוקר המחיה".

במסגרת הרפורמה, רישיונות עסק יינתנו בידי הרשויות באופן דיפרנציאלי ובהתאם למידת המסוכנות שהם מהווים לבריאות ולשלום הציבור; ההליכים למתן רישיונות עסק יהיו קצרים במיוחד; הדרישות שיעמידו הרגולטורים לבתי עסק יתאפיינו באחידות והרשויות יתבססו על תצהירים של בעלי העסקים- במקום בביקורות פיזיות בשטח. במקביל, יוקם מערך אכיפה ייעודי במשרד הפנים וברשויות המקומיות שיתבסס על פקחים שלהם תינתן הסמכות להטיל קנסות וצווים לבעלי עסקים שייתפסו מפרים את רישיונות העסק.

במשרד הפנים אמרו היום כי במסגרת הרפורמה, התהליך לקבלת רישיונות עסק יתקצר מכ-10 חודשים ל-21 יום בלבד- מה שיהווה חיסכון של 67 אלף חודשי עבודה בשנה שיורדים לטמיון בשל המתנה ממושכת של בעלי עסקים לרישיונות העסק המיוחלים.

כך, קיוסקים, חנויות פרחים ומתקנים לשטיפת כלי רכב יוכלו בעקבות הרפורמה לקבל רישיון עסק קבוע כבר בתוך שלושה שבועות מספרות ומכוני יופי יוכלו לקבל רישיון קבוע בתוך 180 יום- אך בתוך 21 יום יקבלו רישיון זמני שיאפשר להם לפעול כחוק עד יוסדר רישיונם הקבוע.

מסעדות, בתי מלון ומרכולים יוכלו לקבל מתוקף הרפורמה רישיון זמני בתוך 49 יום ורישיון קבוע בתום 180 יום מזמן הגשת הבקשה.

על פי הרפורמה, לוחות הזמנים להנפקת רישיונות העסק מוגדרים- ואי עמידה בהם מצד המדינה תהווה אישור להפעלת העסק.

תוקף רישיונות העסק יהיו בין 3 ל 10 שנים, בהתאם לאופי הפעילות באותו בית עסק. זאת, לאחר שמשרד הפנים דחה הצעות לתת רישיונות עסק לכל תקופת חייו של בית עסק וזאת כדי למנוע פגיעה בציבור. עם זאת, הוא האריך משמעותית את תוקפם של הרישיונות.

"זאת אחת הרפורמות החשובות שידע בעת האחרונה המשק", אמר היום שר הפנים, אריה דרעי: "הרפורמה הזאת מצעידה את הכלכלה הישראלית קדימה, משחררת חסמים וביורוקרטיה ומעודדת צמיחה בקרב העסקים הקטנים והבינוניים ובמשק הישראלי בכלל".

עם אישור הרפורמה בועדת הפנים אמר מנכ"ל משרד הפנים, מרדכי כהן כי "היה צורך בנכונות מצד כל הגורמים כדי להעביר את התכנית הזאת ואין מדובר בדבר שהוא מובן מאליו, שכן משרדי ממשלה הסכימו לוותר על סמכויות. משרד הפנים מתכוון להוביל את ביצוע הרפורמה בכל הכוח הנדרש- תוך שיתוף פעולה עם הרשויות המקומיות שיהיו המבצעות שלה בשטח".

מראש הממשלה נתניהו נמסר: "זהו יום גדול משום שזו רפורמה גדולה מאוד. זוהי בשורה למאות אלפי עסקים בישראל. המאמץ העיקרי זה להוריד את הרגולציה, יש רגולציה עודפת בישראל. בפתיחת עסקים בכלל, ובקטנים בפרט, הדברים היו מתעכבים בגלל רגולציה.

בגלל הבעיה הזאת החלטתי להקים ועדת שרים שאני עומד בראשה. אני לא עומד בהרבה ועדות שרים, אבל החלטתי לעמוד בראש הוועדה הזאת מכיוון שזהו חסם עצום".