המסחר בוול סטריט הסתיים בעליות; הדאו עלה בכ-315 נק'

ביום ו' בוצעה יריית הפתיחה של מלחמת הסחר, עת הודיע הבית הלבן על הטלת מכסים על כ-25% מהיבוא הסיני בשווי 34 מיליארד דולר • המשקיעים מתעודדים מדוח התעסוקה שפורסם בסוף השבוע: שיעור האבטלה רשם עלייה של 0.2% לרמה של 4%

וול סטריט / צילום: שאטרסטוק
וול סטריט / צילום: שאטרסטוק

המסחר בבורסות וול סטריט התנהל היום (ב') במגמה חיובית, יומו הראשון של שבוע המסחר השבוע. זאת למרות החזית שנפתחה ביום ו' בין ארה"ב לסין, עת הכריז טראמפ רשמית על הטלת המכסים הנוספים על מוצרים מסין. המסחר בבורסות אירופה מתנהל בעליות, וננעל במגמה דומה בבורסות אסיה. הדאו התרומם בכ-315 נק'.

 

ביום ו' בוצעה כאמור יריית הפתיחה של מלחמת הסחר. בחצות שעון החוף המזרחי הודיע הבית הלבן על הטלת מכסים על כ-25% מהיבוא הסיני בשווי 34 מיליארד דולר, בייחוד מוצרי טכנולוגיה, וכבר דובר על מכסים של 16 מיליארד שיגיעו בעקבותיהם. בסין כינו את ממשל טראמפ "חבורה של ביריונים", והודיעו על כוונתם להחזיר באותה מטבע. בו ברגע נכנסו לתוקפם מכסי גמול סיניים, בייחוד על מוצרי חקלאות אמריקאים. המכסים הושתו על נתחים מקבילים של יבוא, בערך כולל של 34 מיליארד דולר מכל צד.

נשיא טראמפ התחיל את מלחמת הסחר שלו בתחילת מארס, בציוצי טוויטר על מכסים על פלדה ואלומיניום, שאחריהם באה במהירות ההודעה על המכסים. את הסינים הוא הגדיר כ"מאוד בלי הוגנים" ועוד במסע הבחירות שלו נהג להכריז כי סין "אונסת" את ארה"ב בהתנהלותה הכלכלית כלפיה, אמירה שתמיד שלהבה את הקהל והניבה קריאות בוז ממושכות נגד הסינים.

ב-2017, סין ייצאה לארה״ב סחורות בערך כולל של 505 מיליארד דולר, וייבאה ב-130 מיליארד דולר (נתוני ממשלת ארה״ב, census.gov). אבל האומנם היקף ההענשה מצדיק את ההכרזה הסינית, שנפתחה ״מלחמת הסחר הגדולה ביותר בהיסטוריה״? 

היצוא הסיני בשנה שעברה היווה 4% מן התמ"ג הסיני, ואילו היצוא האמריקאי לסין היווה רק 0.7% מהתמ"ג של ארה"ב. זה מסכן יותר את הצמיחה הכלכלית בסין במלחמת סחר. זה גם אומר שאם שתי המדינות יממשו את איומיהן להטיל מכסים על יצוא של המדינה השנייה בסך 50 מיליארד דולר, לארה"ב יישארו יותר מטרות לפגוע בהן בהמשך העימות מאשר לסין. 

למרות מלחמת הסחר שגרמה לחששות בקרב המשקיעים, נרשמה התעודדות בעקבות פרסום דוח התעסוקה לחודש יוני שפורסם ביום ו'. שיעור האבטלה רשם עלייה של 0.2% לרמה של 4%, לעומת צפי לרמה של 3.8%, כשהמשק האמריקאי הוסיף 213 אלף משרות לעומת צפוי להוספה של כ-200 אלף מקומות עבודה חדשים, שכר העבודה השעתי רשם עלייה של 2.7% ב-12 החודשים האחרונים, לעומת צפי לעלייה של 2.8%, ונתונים אלו משפיעים לחיוב על המסחר היום.

אירופה: דיוויד דיוויס, השר הממונה על ניהול המו"מ ליציאת בריטניה מהאיחוד האירופי, התפטר במפתיע אתמול בלילה, בהתפתחות שמבשרת תקופה נוספת של זעזועים בממשלתה של תרזה מיי. התפטרותו של השר החשוב, שפעל לקידום יציאת בריטניה מהאיחוד האירופי, באה לאחר ישיבת הממשלה ביום ו', שבה גובשה סוף סוף התוכנית ליחסיה העתידיים של בריטניה עם האיחוד, וזאת 25 חודשים לאחר משאל העם שבו הוחלט על הברקזיט.

שעות לאחר שהשר האחראי על פרישת בריטניה מהאיחוד האירופי ("ברקזיט") דיויד דיויס התפטר מתפקידו במחאה על עמדת ראשת הממשלה תרזה מיי בנוגע לתהליך, הודיע היום גם שר החוץ בוריס ג'ונסון על פרישה מפתיעה מתפקידו. גל העזיבות מאיים כעת על ממשלתה של מיי, על רקע חילוקי הדעות בנוגע לעתיד בריטניה מחוץ לאיחוד האירופי ורצונה של מיי להוביל לכיוון "פרישה חלקית" שעדיין תותיר חלקים גדולים מהכלכלה בבריטניה קשורים באופן הדוק לכלכלת האיחוד.

רשות ניירות הערך של ארה"ב (ה-SEC) עשויה לנקוט צעדי אכיפה נגד חברת אביליטי  ושני בעלי השליטה בה, המנכ"ל אנטולי חורגין וסמנכ"ל הטכנולוגיות אלכסנדר אאורבסקי, שמחזיקים יחד ב-64.6% מהון המניות של החברה. אביליטי, המספקת טכנולוגיות מודיעיניות לגופי ממשלה וצבא, נסחרת בנאסד"ק ובתל-אביב בשווי 19 מיליון דולר. החברה דיווחה ביום שישי על קבלת מכתב התראה מה-SEC, הנוגע לסיום החקירה שערכה הרשות החל מ-2017 [להרחבה].

מניית ביוג'ן  ריכזו עניין לאחר שהחברה דיווחה על תוצאות חיוביות בניסוי לטיפול באלצהיימר. גם בואינג  תרכז עניין לאחר שהמתחרה האירופאית איירבוס העלתה את תחזית הביקושים שלה למטוסים ל-20 השנים הקרובות ב-7%. 

דויטשה בנק  הייתה במוקד על רקע דיווח כי ג'יי.פי מורגן עשוי לרכוש נתח מהבנק הגרמני.

מניית אופקו  בלטה בעלייה חדה בשבוע שעבר, ולצידה נסחרו בעליות גם פריגו  וטבע .