מה הופך את סינגפור לאחד ממרכזי הכלכלה הנחשקים של אסיה

סינגפור נוחה במיוחד לעסקים: אנגלית כשפת אם, מס חברות נמוך במיוחד, נגישות קלה יחסית להון והגנה חזקה על קניין רוחני • בעקבות הסכם שיתוף פעולה עם הבורסה בת"א, התרחבו שם גם אפשרויות ההנפקה עבור ישראלים

יום מסחר בבורסה הסינגפורית / צילום: Edgar Su, רויטרס
יום מסחר בבורסה הסינגפורית / צילום: Edgar Su, רויטרס

הכלכלה הסינגפורית מעוררת קנאה מסוימת בכל הקשור לנתונים הכלכליים שלה - עם צמיחה שנתית בתוצר המקומי הגולמי של 4.4% בשנה, שיעורי אבטלה של 2% ותוצר לנפש המותאם לכוח הקנייה של כ-82 אלף דולר, מקום שלישי בעולם אחרי קטאר ולוקסמבורג נכון ל-2017. לשם השוואה, התוצר לנפש בישראל המותאם לכוח הקניה עומד על 34 אלף דולר.

סינגפור משמרת מזה מספר שנים את הדירוג במקומות הראשונים בעולם מתוך 189 הכלכלות שנבחנו בקלות עשיית העסקים לפי דירוג הבנק העולמי. הייחודיות של סינגפור מגיעה משילוב של התרבויות מאסיה ומהמערב, מערכת משפט יעילה וידידותית, השפה האנגלית אשר הינה שפת האם במדינה וההתנהלות המערבית, אך הנימוסין והאופי הינו אסיאתי, מה ששומר על האותנטיות של המדינה.

המו"פ של קולה ופרוקטר אנד גמבל

התעשייה הסינגפורית מתמקדת בכמה תחומי פעילות שעיקרם תשתית, שירותים וטכנולוגיה דוגמת אנרגיה, מדעי החיים, טלקומיניקציה, מידע ואלקטרוניקה. לפי מחקר של חברת הייעוץ והמחקר הבינלאומית פרוסט אנד סאליבן, תחומי התקשורת והטכנולוגיה צפויים לצמוח בסינגפור בקצב מהיר בשנים הקרובות, שכן קיים בה השילוב בין טכנולוגיות מתקדמות לבין הצורך בשיפור מתמיד של התשתיות לצד פתיחות לחדשנות.

חברות גלובליות רבות בחרו לפעול ולהקים מרכזי פיתוח בסינגפור. כך למשל, פרוקטר אנד גמבל פתחה לאחרונה מרכז עם מעל 2,000 אנשי מחקר וקוקה-קולה הקימה מפעל ענק ומרכז מחקר לצידו. הסיבות לכך רבות ופרקטיות מאוד - הנגישות, כוח האדם האיכותי, האנגלית השגורה בפי האזרחים, כלכלה תחרותית והיבטי מיסוי מקלים.

לשם הדוגמה, מס החברות בסינגפור עומד על 17% ומדורג כשלישי הנמוך ביותר מכלל מדינות העולם, כאשר המס האפקטיבי הוא לעיתים קרובות נמוך משמעותית. לא זו בלבד, אלא גם שחברה שאינה מוגדרת כחברה סינגפורית, אך פועלת בה, זכאית לפטור בשלוש השנים הראשונות לפעילותה בסינגפור. בנוסף, בהיבט המשפטי, בסינגפור קיימים בתי משפט ייעודיים לסיוע בגישור ופתרון סכסוכים עסקיים, מה שמקל על פתרונות עסקיים באופן מהיר ויעיל.

40% מהחברות בבורסה - זרות

סינגפור ממוקמת במרכז העסקים של אסיה עם נגישות כמעט לכל מקום ביבשת, מה שמסייע לא רק לנסיעות עסקים, אלא גם לחברות העוסקות בשינוע ולוגיסטיקה. הנמל הימי בסינגפור הוא מהעמוסים בעולם, עם מעל ל-200 קווי שיוט לכ-600 נמלים בכ-120 מדינות שונות ברחבי העולם. לצד הנגישות הפיזית, סינגפור עצמה מהווה שער כניסה לכל יבשת אסיה ושוקי ההון בה. קונקרטית, בדומה מעט לישראל, הממשל הסינגפורי מעודד השקעות בכל הקשור לתחומי הטכנולוגיה, כאשר המדינה מדורגת במקום ראשון באסיה ובמקום שני בעולם כולו, בכל הנוגע להגנה על קניין רוחני לצד כלכלה תחרותית מאוד.

לסינגפור נזילות ונגישות גבוהות בתחום המימון, כאשר יש בה 31 בנקים מסחרים עם סניפים רבים ומעל 600 מוסדות פיננסיים המעניקים שירותים פיננסיים שונים. על פי מחקר שנעשה בבורסה הסינגפורית בשנת 2016, המסחר המטבעי (פורקס) בה היה השני בגודלו בעולם, דבר המעיד לא רק על היותו של שוק ההון נזיל ודינמי, אלא גם על ריכוז ההון במדינה. שוק ההון ובמוקדו הבורסה הסינגפורית (SGX) מרכז כ-800 חברות, מהן כ-40% חברות זרות וכל זאת כאשר במדינה פחות מ-6 מיליון אזרחים.

לאור יתרונותיה הבולטים של סינגפור, הבורסה לני"ע בתל אביב חתמה לאחרונה על שיתוף פעולה עם הבורסה שלה (SGX), המאפשר שימוש בחוזקות של כל אחת מהכלכלות והבורסות לטובת החברות הישראליות.

הסכם שיתוף הפעולה עם בורסת סינגפור יאפשר לחברות טכנולוגיה ישראליות בפעם הראשונה, להנפיק ולגייס הון במקביל גם בבורסת תל אביב וגם בבורסה בסינגפור בהתבסס על מנגנון אימוץ דו צדדי של הרגולציה המאפשר לחברות להנפיק בשני שווקים על בסיס תשקיף אחד - ישראלי או סינגפורי.

הדואליות החדשה

כמו כן, שתי הבורסות יפעלו יחד לאיתור חברות טכנולוגיה ישראליות שמעוניינות לקבל חשיפה למשקיעים באסיה ובעולם ומחפשות לצמוח בשוק האסיאתי. פעילות זו תכלול סיוע לחברות פרטיות בשלב שלפני הרישום למסחר, בתהליך ההנפקה עצמו וכן תאפשר תמיכה למנפיקים לאחר הרישום תוך מינוף היכרות הבורסות עם השוקים.

מהלך זה צפוי להגדיל את מספר חברות הטכנולוגיה הישראליות שירצו להנפיק במסגרת שתי הבורסות, יגדיל את הסחירות במניות אלה ויסייע לחברות לקבל גישה להון אסיאתי ובמקביל "להישאר בבית" וליהנות מגישה לשוק הישראלי.

על מנת להיכנס למסלול ההנפקה המשותף ולהנפיק במקביל בשני השווקים, החברה צריכה להנפיק ברשימה הראשית בבורסת סינגפור, Mainboard, ולעמוד באחת משתי החלופות הבאות: שווי שוק של 150 מיליון דולר סינגפורי (כ-212 מיליון דולר) ורווחיות בשנה האחרונה, או שווי שוק של 300 מיליון דולר סינגפורי (220 מיליון דולר) והכנסות בשנה האחרונה. לחברות שלא יעמדו בקריטריונים אלו תהיה האפשרות להתחיל בהנפקה בתל אביב או בבורסה המשנית בסינגפור, Catalist, ובהמשך לעבור למסלול הדואלי.

בסוף יולי תגיע לישראל משלחת של בנקאים וחברות סינגפוריות בהובלת ראשי הבורסה בסינגפור כדי לפגוש חברות פוטנציאליות, משקיעי הון סיכון וגופים מוסדיים. 

הכותב הוא מנהל המכירות של הבורסה בתל אביב. אין לראות בסקירה ובאמור בה תחליף לייעוץ השקעות כהגדרתו בחוק