השר הממונה על הברקזיט התפטר במפתיע מהתפקיד

דיוויד דיוויס טוען כי המדיניות שמובילה ראשת המדינה תרזה מיי "מעניקה לאיחוד האירופי שליטה על חלקים נרחבים של הכלכלה שלנו"

דייויד דייביס / צילום: רויטרס
דייויד דייביס / צילום: רויטרס

דיוויד דיוויס, השר הממונה על ניהול המו"מ ליציאת בריטניה מהאיחוד האירופי, התפטר במפתיע אתמול (א') בלילה, בהתפתחות שמבשרת תקופה נוספת של זעזועים בממשלתה של תרזה מיי.

התפטרותו של השר החשוב, שפעל לקידום יציאת בריטניה מהאיחוד האירופי, באה לאחר ישיבת הממשלה ביום ו', שבה גובשה סוף סוף התוכנית ליחסיה העתידיים של בריטניה עם האיחוד, וזאת 25 חודשים לאחר משאל העם שבו הוחלט על הברקזיט.

התוכנית המוצעת, שבמסגרתה תתחייב בריטניה לדבוק בתקנות האיחוד האירופי בתחומי המזון ומוצרי הצריכה, מעוררת דאגה בקרב תומכי הברקזיט, שרוצים התנתקות יסודית יותר מהאיחוד. התפטרותו של דיוויס מגבירה את הסיכויים שמיי תתמודד עם ניסיון להדיחה מצדם של אנשי מפלגתה, המפלגה השמרנית. ייתכן גם שדיוויס ינסה להציג את מועמדותו כמחליפה של מיי אם תתפתח התמודדות על המנהיגות. כמו כן ייתכן ששרי ממשלה תומכי ברקזיט אחרים יילכו בעקבות דיוויס ויתפטרו גם כן.

במכתב למיי טען דיוויס כי "מגמת המדיניות והטקטיקות הנוכחיות... מקטינים באופן גובר את הסיכויים" להגשמת הבטחתה של המפלגה השמרנית לפרוש מהשוק היחיד ומאיחוד המכסים של האיחוד האירופי. "החלטת הממשלה ביום ו' משקפת בעיה זו באופן ברור", כתב דיוויס. המדיניות "מעניקה לאיחוד האירופי שליטה על חלקים נרחבים של הכלכלה שלנו". הוא הוסיף כי גישת הממשלה למו"מ עלולה לדרבן את האיחוד האירופי לדרוש ויתורים נוספים מבריטניה.

בתגובתה חלקה מיי על טיעוניו של דיוויס. "התחולה הישירה של חוקי האיחוד האירופי תפקע כשנפרוש מהאיחוד האירופי", כתבה מיי, והוסיפה שהפרלמנט יחליט אילו כללים ותקנות של האיחוד האירופי תמשיך בריטניה למלא. "להחלטה שלא לציית לכללים מסוימים יהיו השלכות על הגישה לשוק, שיתוף הפעולה הביטחוני ומעבר גבולות חלק", כתבה מיי.

משרד ראש הממשלה הודיע שהבוקר (ב') יוכרז מחליפו של דיוויס.

המפלגה השמרנית מפולגת כבר יותר מעשרים שנה בסוגיית חברותה של בריטניה באיחוד האירופי. מאז משאל הברקזיט ב-2016 נמשך הפילוג הזה בין המצדדים בהתנתקות יסודית מהאיחוד - שיעניק לבריטניה חופש רב יותר בקביעת תקנותיה ובחתימת הסכמי סחר בחלקי עולם אחרים - לבין המצדדים בשמירה על קשר הדוק עם שותף הסחר העיקרי של בריטניה מחשש לפגיעה בכלכלה הבריטית.

האיחוד האירופי עדיין לא הגיב בפרוטרוט להצעותיה של בריטניה. לא ברור אם יסכים האיחוד להעניק לבריטניה גישה סלקטיבית לשוק הפנימי שלו, כפי שמציעה בריטניה, ויש לזכור כי בעבר דחה האיחוד את האפשרות שבריטניה תבחר להותיר על כנם רק את התקנות והכללים שמתאימים לה.

פרישת בריטניה מהאיחוד נקבעה למארס 2019, אך שני הצדדים הסכימו לתקופת מעבר שבמהלכה תמשיך בריטניה לדבוק בכללי האיחוד האירופי עד סוף 2010.

ממשלתה של מיי סובלת מחוסר ודאות כמעט מהרגע שבו החליפה מי את דייויד קמרון לאחר משאל העם ב-2016. חוסר ודאות זה החריף לאחר שמיי ערכה אשתקד בחירות שבהן איבדה את הרוב הפרלמנטרי שלה. מאז התפטרו כמה שרים בולטים בממשלתה, והשרים המכהנים מתקוטטים ביניהם על מסלול הברקזיט המתאים.