"העירייה העדיפה אינטרס מקורב לראש העיר על חשבון הציבור"

לפי המבקר, ראש עיריית ראשל"צ פעל למען מקורבו, ארז מוסצ'ו, ולא דיווח על ניגוד העניינים בו הוא נמצא • העירייה: "לטענת המבקר אין שמץ של בסיס עובדתי"

דב צור / צילום: תמר מצפי
דב צור / צילום: תמר מצפי

דוח מבקר המדינה על השלטון המקומי, מאמת את תחקיר "גלובס" על התנהגותם של ראש עיריית ראשון לציון דב צור ושל ממלא מקומו דאז ח"כדוד ביטן, בישיבה המיוחדת של מועצת העיר במרץ 2015. בישיבה הוחלט למכור לאיש העסקים וידידו של צור, ארז מוסצ'ו, קרקע בבעלות העירייה במערב העיר בשטח של 8 דונם, וזאת ללא אישור שר הפנים המתחייב בעסקה כזו. המשטרה מנהלת נגד צור וביטן חקירה, בין השאר, גם בעניין זה.

למרות שהיה במצב של חשש לניגוד עניינים, השתתף ראש העיר צור בישיבות פנימיות של העיריה בעניין עסקה זו. צור לא הודיע בכתב למועצת העיר על החשש לניגוד עניינים, ובישיבות הפנימיות לא נמצאו מסמכים המתעדים את הדיונים וההחלטות.

על אותה ישיבה של מועצת העיר, שאותה ניהל ביטן במקומו של צור, המבקר כותב כי "ראש העירייה אמנם יצא מדיון ישיבת המועצה, שבה נידון עניין מכירת הקרקע למוסצ'ו, אך לאחר מכן שב אליה, התערב בה והכריע בשאלת חוקיותה של הישיבה".

לגופה של העסקה מצא המבקר סידרה של פגמים בהתנהגות העירייה: התרשלות בהסדרת הזכויות הקנייניות של העיריה ומוסצ'ו, באופן שפגע בזכויותיהם של בעלי קרקע נוספים במתחם; הקרקע נמכרה ללא מכרז פומבי כנדרש, על יסוד חוות דעת של היועץ המשפטי דאז של העירייה, עו"ד רועי בר, שהורשע בהפרת אמונים ונידון לחצי שנת מאסר; הקרקע נמכרה במחיר של כ-9 מיליון שקל, מחיר שהיה נמוך מהערכת שווי נוספת שנמסרה לעירייה לגבי הקרקע, תוך שנעשו ויתורים כספיים לטובתו של מוסצ'ו ובלי למסור לחברי מועצת העיר את העובדות המדויקות; הוועדה המקומית ראשל"צ נתנה למוסצ'ו היתרי בנייה שלא כדין בשטח עיקרי של כ-6,000 מ"ר ושטחי שירות של 4,500 מ"ר. למרות שהיזם קיבל אישור לבניית אולמות אירועים ומסחר, הוא שילם היטל השבחה רק בגין זכויות למלונאות; אף שהבנייה נעשתה תוך "סטייה מהיתר" בכך שנבנתה קומה נוספת בחלק מהמבנה, לא ננקטו נגד מוסצ'ו צעדי אכיפה והוא קיבל טופס 4 המאפשר אספקת שירותים והתחברות לתשתיות; העירייה הפרה את הוראות הדין בכך שלא קיבלה את אישור שר הפנים למכירת הקרקע למוסצ'ו.

מעיריית ראשון לציון נמסר בתגובה: "העירייה חולקת על מסקנות הדוח וסבורה שמבקר המדינה טעה טעות קשה, הן בעובדות והן בפרשנות להן, במישור המשפטי, המנהלי והשמאי. היה ראוי שהמבקר ישבח את פעולתה של העירייה בכך שפעלה בנחישות לתיקון טעות שבוצעה ושפגעה בקופה הציבורית. עיריית ראשון לציון פתחה חוזה חתום עם יזם, אף שעברו חמש שנים מאז נחתם, באופן חסר תקדים, וגבתה עוד תשעה מיליוני שקלים לקופת הציבור !!! מעבר לארבעה מיליוני שקלים שנגבו במקור. 

"טענתו של מבקר המדינה כאילו ראש העירייה, דב צור, היה מצוי, לכאורה, בניגוד עניינים שגויה לחלוטין. הטענה מתעלמת התעלמות מוחלטת מהעובדות שהוצגו למבקר המדינה לגבי ניתוק היחסים בין ראש העירייה ליזם המדובר בעת הטיפול במכירת הנכס".

תגובת עו״ד איל כהן ממשרד כהן סטרשנוב לונדון בשמו של ארז מוסצ׳ו: ״לטענות בדבר קשר פסול עם ראש העיר דב צור-אין שחר. גם הטענות בדבר אי סדרים הנוגעים להקלות-מופרכות. לגופו של ענין, האיחוד והחלוקה של המתחם בוצעו עוד בשנת 2007, בתקופת כהונתו של ראש העיר הקודם, ובמועד החכירה של המתחם, בשנת 2010, היה קיים סכסוך עמוק עם ראש העיר הנוכחי ולא היה עמו שום קשר. לא מפתיע לגלות שאותם גורמים אינטרסנטים שהצביעו בעד הסכם החכירה כאשר היו בקואליציה, שינו את עמדתם ופנו למבקר המדינה ברגע שעברו לאופוזיציה. יודגש כי הטיסה המשותפת לחו״ל, שהתקיימה במהלך החודשים הספורים בה היה קשר ידידותי עם ראש העיר הנוכחי, מימן כל אחד באופן עצמאי, ולאחריה שוב נותק הקשר בעקבות סכסוך עד היום".

חזרתו של ביטן

אחד מהכוכבים של דוח מבקר המדינה ברשויות המקומיות הוא ח"כ דוד ביטן אשר שימש כמ"מ ראש עיריית ראשל"צ עד להיבחרו לכנסת במארס 2015. הדוח כולל מסכת מעשים, תכתובות וקבלת החלטות בתפקידו כמ"מ ראש העיר, ממש עד לרגע האחרון לפני כניסתו לכנסת. חלק מאוד גדול מן המהלכים המתוארים מתייחס לחודש מארס 2015.

ביטן הנמצא עדיין תחת חקירת משטרה בחשד לקבלת שוחד וביצוע עבירות נוספות, יצא בשבועות האחרונים חזרה לכלי התקשורת ולמסע היטהרות ציבורית. הוא מציין בראיונות רבים לכלי תקשורת שהוא בטוח בחפותו ויחד עם זאת אינו דורש לקבל בחזרה את תפקיד יו"ר הקואליציה ממנו פרש בשלב שבו נחקר על ידי המשטרה. ביטן נערך ככל הנראה לפריימריס פנימיים בליכוד, שיערכו בחודשים הקרובים לקראת מערכת הבחירות לכנסת ה-21. ביטן זוכה לתמיכה מלאה מראש הממשלה בנימין נתניהו החשוד גם הוא בקבלת שוחד. 

ח"כ דוד ביטן מסר בתגובה לדוח: "אני מכבד את מבקר המדינה אולם יש לי לא מעט השגות על הנכתב ועל המסקנות אליהן הגיע. נתתי הסבר מפורט לכל הטענות שהועלו בענייניי ודבריי התקבלו על ידי גורמי המקצוע במשרד המבקר והטענות הוסרו מן הדוח. לאור זאת הניסיון לקשור את שמי לבדיקה שנוהלה במגוון רחב של נושאים, אשר נפרסים לאורך שנים רבות וכלל אינם קשורים אליי אינו במקומו".