"בנמל אשדוד יש הנהלה לוחמנית, לא נמהר לחתום על רפורמה"

כך אומר ל"גלובס" יו"ר ההסתדרות על רקע הדיונים המתמשכים בין ההסתדרות למדינה על הרפורמה בנמלי הים • בעוד הצדדים הגיעו להסכמות בנוגע לנמל חיפה בשבוע שעבר, באשדוד התמונה סבוכה יותר, והצדדים בינתיים מקשיחים עמדות

אבי ניסנקורן / צלם: איל יצהר
אבי ניסנקורן / צלם: איל יצהר

לפני חמש שנים בדיוק הכריזה ממשלת ישראל על החלטתה להקים שני נמלי ים חדשים - בדרום ובצפון. בהסתדרות התעקשו בזמנו על ניהול המו"מ עם העובדים ודרשו להגיע להסכם שיבטיח רשת ביטחון לעובדי הנמלים הקיימים. מאז נכנס לתפקידו כיו"ר ההסתדרות לפני ארבע שנים, מלווה אבי ניסנקורן את המו"מ מול המדינה, ולפחות על חלק אחד של המשימה, היותר קל יש לומר, הוא יכול לסמן "וי".

כפי שפורסם לראשונה באתר ב"גלובס", ביום חמישי האחרון הגיעו נציגי ההסתדרות ומשרדי האוצר והתחבורה להסכמות על רפורמה בנמל חיפה, שמשמעותה הכנסת תחרות לנמל, שקט תעשייתי לתקופה ארוכה מול העובדים, וכן תהליכי התייעלות שכוללים בין השאר פרישה של כ-200 עובדים.

בעוד המדינה הרוויחה את יישום מדיניות ההפרטה שלה בנמל באמצעות הכנסת משקיע כאסטרטגי למשך 34 שנים, גם ההסתדרות השיגה הישגים לא מבוטלים לעובדים: תוכנית הפרישה תחול בין השנים 2021-2024, כך שלעובדים המתכננים לפרוש מרצון יש כמה שנים להתכונן. העובדים הפורשים יקבלו סל פרישה של 2.5 מיליון שקל בממוצע, הרבה מעבר למה שקיבלו למשל עובדי חברת החשמל שיפרשו במסגרת הרפורמה. העובדים שיישארו יזכו לתוספת שכר ומענק הפרטה בסך עשרות אלפי שקלים, אם וכאשר יימצא המשקיע האסטרטגי.

הצדדים דיווחו על ההסכמות לבית הדין לענייני העבודה, שם גם דרשה ההסתדרות לממש את זכות השביתה בנמל אשדוד בשל "המבוי הסתום" במו"מ. בראיון עם יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, הוא מדבר על ההבדלים בין שני הנמלים והסיבות להצלחה בנמל הצפוני בעוד שזה הדרומי נותר זירת קרב.

ביום חמישי בלילה קרה דבר מאוד לא שגרתי: מצד אחד הכרזתם על הסכמות בחיפה, ומצד שני שוב איימתם בשביתה באשדוד. איך זה קרה ולמה?

"מדובר בשני נמלים שונים, האתגרים הם שונים - בתשתיות, בהתייעלות , בפריון, וגם מצבת העובדים היא שונה. יש לנו ההנהלה יותר לוחמנית באשדוד. עד שלא יהיה הסכם טוב שיבטיח השקעה בתשתיות, הגנה על הפרמיות, הגנה מפני פיטורים וישמור על מחלקת ים בטוחה, אנחנו לא נחתום. אנחנו מחויבים לעובדים להסכם טוב ואנחנו לא ממהרים", מספר ניסנקורן.

"נמל חיפה יהיה יפה וחזק"

החלטת ההסתדרות להפריד את המו"מ בין שני הנמלים נחשבה להחלטה אמיצה, ויש שיגידו שהפיצול בין הנמלים עלול להחליש את העובדים. הדיון בבית הדין הארצי לעבודה נמשך בלילה שבין חמישי לשישי עד שלוש לפנות בוקר. ניסנקורן מציין שהדיון על נמל חיפה הסתיים תוך פחות משעה. הוא מתגאה בהסכם שהושג בחיפה וגם אופטימי לגבי המציאות הסבוכה של נמל אשדוד.

"בנינו בנמל חיפה עתיד טוב מאוד לעובדים. ההסכם מבטיח כמה דברים - קודם כל עתיד לנמל וביטחון בשנים הקשות של התחרות. המדינה מצדה מקבלת שקט תעשייתי ומחלקת ים צפויה לעבור לחברה ממשלתית שתהיה אחראית על כל מרחב חיפה.

"העובדים מקבלים הגנה מוחלטת מהפיטורים בכל השנים הקשות של הפתיחה לתחרות עד שנת 2031, שעד אז הנמל כבר יתייצב, והגנה על שכר הפרמיות עד 2028 - הישגים מאוד יפים. צריך גם לדעת איפה ההישגים ולסמן אותם כהישגים. ההסכם שהושג צריך להרגיע את העובדים. גם מתנאי הפרישה מרצון העובדים צריכים להיות מאוד מרוצים. הגנה מפיטורים בעידן התחרות ל-10 שנים - זה הישג שלא היה בשום מקום אחר. זה הישג שהבאתי אותו והוא הישג מדהים."

העובדים באשדוד חושבים שהם יצליחו להשיג יותר - הם צודקים?

"יהיה הסכם מצוין לשני הנמלים, לא אחד יותר טוב מהשני. כמי שמלווה הרבה הסכמים, השגנו כאן תנאי פרישה מצוינים".

אם לנמל חיפה יש פוטנציאל לשרוד לאחר פתיחת הנמל החדש?

"יש לו פוטנציאל מצוין. החלק המערבי יהפוך להיות אזור התיירות ובתי קפה של חיפה והנמל יקבל מזה עמלות שוטפות. החלק המזרחי יהיה רציף מכולות או מטען כללי. כרמל א' יהיה רציף מכולות ל-14,000 TEU, כרמל ב' יהיה כנראה אזור של אוניות בעלות קיבולת של 18,000 TEU. קישון יהיה אזור של מטען כללי שעכשיו משדרגים אותו. נמל חיפה יהיה נמל מאוד יפה וחזק בעידן התחרות העתידית".

"אטרקטיבי מאוד למשקיעים"

במהלך המו"מ דרשה המדינה שהנמל ישקיע בתשתיות להכנת הנמל לקבלת האוניות הענק המודרניות (העמקת המים ברציף כרמל ב') - השקעה זו הייתה כרוכה בעלות לא מבוטלת של כמיליארד שקל. מטרתה הייתה להכין את הנמל הקיים לתחרות מול הנמל החדש בכל הזירות. בשל העלויות הכבדות בנמל חיפה לא היו מוכנים לבצע את העמקת רציף כרמל ב' על חשבון הנמל, ודרשו מצדם שהמדינה תכניס את היד לכיס.

בהסכם שהושג הוחלט שהנמל לא ישקיע בשלב זה בהעמקת הרציף ואופציה זו תישאר בידי המשקיע האסטרטגי. המדינה מצידה התחייבה בשידרוג התשתיות של הנמל באחד הרציפים לקבלת מטען כללי בעלות צנועה יותר של מאות מיליוני דולרים. המדינה תעשה זאת באמצעות חברת נמלי ישראל.

ההנהלה של הנמל לא מעוניינת להשקיע סכומי עתק בתשתיות, הכל תלוי במשקיע האסטרטגי?

"יש פה קצב בנייה שיהיה תלוי במשקיע האסטרטגי שיבוא, וזה לגיטימי. השאלה מה נותן לנמל את מירב ההכנסות ומירב התחרותיות. בכל במקרה, אני דרשתי שנמל חיפה לא יכול להיות בלי רציף עמוק של 18,000 TEU. יכול להיות שלאורך השנים יהיו אפילו שני רציפים עמוקים".

  המשקיעים האסטרטגיים יעמדו בתור?

"קודם כל הכוונה היא למשקיע אסטרטגי ולא פיננסי. כשאומרים למשקיע 'יש לך גם את הרציפים בקישון, גם כרמל א, גם את הרציף המזרחי וגם אופציה לכרמל ב', זוהי אמירה מאוד משמעותית למשקיעים. הכספים שאתה רוכש בהם את הנמל, נכנסים פנימה לצורך ההשקעה בנמל. המשקיע אמנם משלם וקונה, אבל ובאותה קנייה מתבצעת השבחת הנמל. כך שזה אטרקטיבי מאוד למשקיעים. הכסף נכנס לטובת ההשבחה של הנכס שלך ולטובת הלקוחות".

המדינה עושה מספיק לדעתך כדי לתמוך בנמלים בעידן התחרות?

"אני לא רוצה לתת ציונים למדינה, מה שלי חשוב שיהיה נמל איתן עם פרנסה בטוחה לעובדים - וזה מה שהולך להיות להם. ישבנו על נושא האיתנות הפיננסית ארוכת טווח של נמל חיפה, ישבנו על המספרים, על ההשקעות. נמל חיפה יהיה בסופו של דבר נמל מאוד מאוד יציב עם תשתיות מאוד טובות".

איך אתה מתאר את היחסים שלך עם כץ לאורך הדיונים על הרפורמה?

"אני פועל לטובת העובדים, כל הדברים האחרים פחות רלוונטיים".