הנפקת רשת פרשמרקט: הכסף הגדול של האחים אמיר

בנוסף למניות שימכרו בהנפקה המתוכננת, ייהנו האחים יוסי ושלומי אמיר, בעלי רשת המזון הצומחת, מדיבידנד שמן של 120 מיליון שקל ומהעלאה של פי שלושה בשכרם

אחרי כמה חודשים במהלכן עמדה על הפרק הנפקתה הראשונית (IPO) של רשת הסופרמרקטים פרשמרקט, החלו בעלי הרשת, האחים יוסי ושלומי אמיר (עמר), לקדם את המהלך, ובסוף השבוע האחרון פרסמה פרשמרקט טיוטת תשקיף ראשונה לקראת ביצוע גיוס ההון.

במסגרת ההנפקה, שבחלקה צפויה להתבצע באמצעות הצעת מכר של מניות על-ידי צמד האחים, מעוניינת פרשמרקט לגייס כ-250 מיליון שקל, לפי שווי חברה של כ-1 מיליארד שקל "לפני הכסף". לטענת המקורבים להנפקה, שווי זה נגזר מרמות מכפילי הרווח (כ-18-21) בהן נסחרות מתחרותיה הבורסאיות הבולטות - שופרסל, רמי לוי וויקטורי. עם זאת, כפי שקרה ברוב ההנפקות שיצאו לפועל בתל-אביב בשנה האחרונה, לא יהיה זה מפתיע אם בסופו של דבר תשקף הנפקת פרשמרקט שווי חברה נמוך משמעותית מזה המבוקש על-ידי בעליה כעת.

פרשמרקט החלה כעת ב"רוד שואו" בקרב הגופים המוסדיים, ומתכננת לבצע את ההנפקה, בהובלת דיסקונט חיתום, לקראת סוף החודש. בפרשמרקט מציינים בטיוטת התשקיף כי "לא נקבע ייעוד ספציפי לתמורה שתתקבל", וכי היא "תשמש את החברה למימוש האסטרטגיה העסקית... למימון פעילותה השוטפת ולצרכיה האחרים".

פרשמרקט מחזיקה כיום ב-31 סניפי סופרמרקטים ברחבי הארץ בשטח כולל של יותר מ-22 אלף מ"ר, כשגודלו של כל אחד מהם נע בטווח של 500-3,000 מ"ר, ולפי החברה מרבית הסניפים הם סניפים "שכונתיים" הממוקמים בשכונות ובמרכזי ערים. מנכ"ל החברה הוא שלומי אמיר (48), היו"ר הוא יוסי אמיר (50), ובסך-הכול מעסיקה הרשת יותר מ-1,500 עובדים.

מטיוטת התשקיף עולה כי האחים אמיר - בניו של דוד עמר, לשעבר ראש מועצת נשר שבצפון הארץ - החלו בפעילות בתחום השיווק הקמעונאי בשנת 1995 באמצעות חברה פרטית שהחזיקה בשני סופרמרקטים בקריית ביאליק ובחיפה. התרחבותם המשמעותית נעשתה בשני שלבים - הראשון בשנים 2008-2016, אז רכשו 17 סניפים נוספים; והשני נעשה בתחילת השנה שעברה, עם רכישת 13 סניפי רשת "מחסני להב" תמורת 85 מיליון שקל מידי חברת האוטובוסים דן, שרכשה את הרשת מידיו של איש העסקים אלי להב בשנת 2010. 

מדיניות דיבידנד חדשה

נוסף לתמורה שצפויים לקבל האחים אמיר ממכירת מניותיהם בהנפקה, הם צפויים לגרוף סכומי-עתק כתוצאה מחלוקת דיבידנד שמן במיוחד ושדרוג של פי שלושה בשכרם. ערב פרסום טיוטת התשקיף החליטה פרשמרקט לחלק לשניים, בד-בבד עם ביצוע ההנפקה, דיבידנד של 120 מיליון שקל וכן לשחרר אותם מערבויות אישיות שהעמידו לפרשמרקט לטובת צדדים שלישיים במסגרת הסכמי שכירות והתקשרויות עם ספקים. חלוקת הדיבידנד כפופה לקיומה של יתרת מזומנים של לפחות 20 מיליון שקל, כשבפרשמרקט מציינים כי יתרת הרווחים הראויים לחלוקה של החברה עמדה בסוף חודש מארס על 221 מיליון שקל.

טרם פרסום טיוטת התשקיף אימצה פרשמרקט מדיניות דיבידנד, לפיה תחלק החברה מדי שנה דיבידנד של לפחות 50% מרווחיה השנתיים אחרי מס. בתחילת החודש חילקה החברה דיבידנד של 3 מיליון שקל, ובסך-הכול היקף הדיבידנדים שחולקו לאחים המחזיקים במניותיה מאז ספטמבר 2017 הצטברו לכ-37 מיליון שקל.

כאמור, השניים צפויים גם לשדרוג משמעותי בשכרם לאחר הגיוס הציבורי. במסגרת תפקידיהם בפרשמרקט, עלות העסקת האחים אמיר בחברה ב-2017 עמדה על 1.2 מיליון שקל כל אחד, והשלמת ההנפקה צפויה לשדרג את סך התגמולים לשניהם פי 3, לסכום של 3.6 מיליון שקל לכל אחד. 

עלות העסקת אלינור אמיר, בת זוגו של המנכ"ל שלומי אמיר, בתפקידה כסמנכ"לית תפעול של הרשת, עמדה על כ-341 אלף שקל. בנוסף מעסיקה הרשת את אימם של בעלי השליטה, סימה עמר, כעוזרת להנהלה בתחום אירועי יחסי הציבור, שעלות שכרה השנתית ב-2017 עמדה על כ-157 אלף שקל; ואילו מורן פדידה, אחותה של אלינור אמיר, העובדת ברשת כקופאית, הסתפקה בתגמולים שנתיים של 50 אלף שקל.

הזינוק עם רכישת סניפי להב

כחלק מהאסטרטגיה שלה, כיום עובדים סניפיה של פרשמרקט תחת שמות של 5 מותגים שונים - פרשמרקט, היפר דודו, מחסני להב, מחסני מזון וטיפ טוב - אותם רכשה במהלך התרחבותה, אולם בחברה מציינים כי היא תבחן מהלך של האחדת שמות מותגיה. בחברה עובדים בימים אלה על הקמת מערך מכירות מקוון שהשקתו צפויה עוד השנה.

רכישת סניפי להב, נוסף לרכישת 5 סניפים נוספים שנעשתה בסוף 2016, סייעו לפרשמרקט להגדיל את הכנסותיה ב-90% בסיכומה של 2017, לכ-870 מיליון שקל, והרווח הנקי השנתי שלה קפץ בשיעור דומה והגיע ל-49 מיליון שקל. בסיכום 2017 הציגה פרשמרקט ירידה של יותר מ-6% במכירות בחנויות זהות, ואילו ברבעון הראשון של השנה המגמה התהפכה, והחברה הציגה צמיחה של יותר מ-6% בפרמטר זה. 

נתוני 2017 שמציגה פרשמרקט משקפים שיעור רווח גולמי של קרוב ל-34% ושיעור רווח תפעולי של 7.7% - הגבוהים יחסית למתחרותיה (ראו טבלה). בסיכום הרבעון הראשון של 2018 המגמה דומה, עם טיפוס של יותר מ-40% בהכנסות שהגיעו ל-248 מיליון שקל (קצב מכירות של כ-1 מיליארד שקל בשנה), לצד קפיצה של 75% ברווח הנקי שהגיע ל-14 מיליון שקל. 

תוצאות פרש מרקט במיליוני שקלים
 תוצאות פרש מרקט במיליוני שקלים

ההנפקה העשירית השנה?

במצגת שפרסמה החברה לקראת ההנפקה, היא מציינת כי פעילותה "מאופיינת בשיעורי רווח מהגבוהים בענף", עניין שככל הידוע מיוחס לאופי השכונתי של סניפיה, שבדומה לסניפי המתחרות במיקומים אלה, מייצרים רמות רווח גבוהות ביחס לסניפי הדיסקאונט הגדולים.

עוד הציגה פרשמרקט בסיכום רבעוני מזומנים ושווי מזומנים בקופתה בהיקף של 127 מיליון שקל, התחייבויות שוטפת של כ-172 מיליון שקל - עיקרם לספקים והתחייבויות לזמן ארוך של 24 מיליון שקל, כשהונה העצמי עמד על 225 מיליון שקל ותזרים מזומנים מפעילות שוטפת של 16 מיליון שקל.

הנפקתה של פרשמרקט, אם תצא לפועל כמתוכנן, צפויה להיות הנפקת המניות הראשונית העשירית הנעשית בבורסה מתחילת השנה, ולהצטרף ל-17 חברות חדשות שהנפיקו את מניותיהן בשוק ההון המקומי בשנה שעברה.

בחודשים האחרונים הואט גל הנפקות זה, ובשל חולשת השוק אף בוטלו כמה הנפקות קטנות יותר שכבר היו בשלבים מתקדים יחסית, ובהן אייס אוטו דיפו, סלטיק ומסיעי שאשא, כשלעומתן חברות גדולות יותר דוגמת גלוברנדס וכלל משקאות צלחו את גיוס ההון שקידמו בהצלחה.