ענקית האופניים השיתופיים Ofo מפסיקה את הפעילות בישראל

חלק מהאופניים של החברה הסינית ייתרמו לארגונים שונים בישראל

אופניים שיתופיים של OFO / צילום: שלומי מזרחי
אופניים שיתופיים של OFO / צילום: שלומי מזרחי

Ofo, ענקית האופניים השיתופיים הסינית, החליטה לצאת מהשוק הישראלי אחרי פיילוט שהתקיים כאן - ראשית באוניברסיטת בר-אילן ולאחר מכן ברחבי העיר רמת-גן. פיילוט שנוסה במכון ויצמן הסתיים מוקדם מהמתוכנן ולא נחל הצלחה.

מה ייעשה עם זוגות האופניים? Ofo ישראל תתרום חלק מזוגות האופניים, בשיתוף עיריית רמת-גן, לארגונים שונים בישראל.

ברמת-גן, שבה פזורים 500 זוגות אופניים, נדמה שהמיזם זוכה להצלחה, והאופניים הצהובים מהווים חלק מהנוף - חלקם גם מגיעים לתל-אביב, למרות שעל פניו אין הסכמים למיזמי האופניים החשמליים עם העיר שבה פועל מיזם תל-אופן. נדמה אף שההחלטה לצאת מהשוק הישראלי הפתיע גם את הנציגות המקומית, שבראשה עמד אמרי גלאי.

כעת ישאירו בזירה הזו האופניים השיתופיים המתחרים מובייק (Mobike), שפועלים באופן דומה ל-Ofo, כלומר ללא תחנות עגינה ובאמצעות אפליקציה ייעודית. גם מובייק היא חברה סינית, והיא פועלת בישראל באמצעות Car2go מקבוצת שגריר.

בהודעת החברה נמסר כי "חברת Ofo העולמית החליטה להפסיק את פעילותה במזרח התיכון על-מנת להתמקד באזורים אחרים בעולם. ההחלטה התקבלה בדרגים הגבוהים ביותר בחברה כהחלטה אסטרטגית וללא כל קשר להצלחתה של Ofo בעיר כזו או אחרת. Ofo, שפעלה בעיר במסגרת פיילוט, זכתה להצלחה, וישראלים רבים השתמשו בשירות. אנו מודים לכל מי שלקח חלק בפיילוט ולעירייה שראתה את פוטנציאל המיזם".

למרות הודעת החברה כי היא מבצעת מהלך של דילול פעילותה במזרח התיכון, הרי שישראל היא המדינה היחידה שבה היא פועלת באזור. במקביל, החברה החליטה לעזוב ערים נוספות, כשהיא מבקשת לחזק את מעמדה בערים גדולות בהן היא פועלת מזה שנים, דוגמת פריז, לונדון ומילאנו. העזיבה בישראל קשורה כנראה בכך שהמיזם לא יכול היה להיכנס לעיר החזקה ביותר בתחום - תל-אביב, שלכאורה "סגורה" למיזמים שמתחרים בתל-אופן שמפעילה העירייה. לפני כחודש Ofo אף ביצעה מכירת חיסול לזוגות אופניים בסינגפור, שגם בה היא צמצמה את פעילותה, כאשר כל אחד מזוגות האופניים נמכר ב-50 דולר.

Ofo נוסדה בשנת 2014, והיא מתחזקת מערך של כ-10 מיליון זוגות אופניים ברחבי העולם בכ-250 ערים מרכזיות בעולם, ביניהן פריז, לונדון, לוס אנג'לס, וושינגטון, סיאטל, מילאנו, מוסקבה, פראג, סידני ובייג'ין. לפי החברה, מיום הקמת המערך נעשו כ-5 מיליארד שימושים ברחבי העולם. 

מיזם נוסף שיצא לדרך לאחרונה פועל בשלב זה בנתניה. מדובר בחברת ישראבייק הפועלת בשיתוף פעולה עם החברה הסינית yobike. מדובר באופניים הפועלים באמצעות אפליקציה ובשלב זה מונים 350 זוגות אופניים. חניית האופניים מתבצעת בנקודות חניה אלחוטיות הפזורות ברחבי העיר. דמי השימוש עומדים על 3.5 שקלים לשעה. בקרוב צפוי המיזם להתרחב לערים נוספות.