סלילת הכבישים הוקפאה - ומחיר למשתכן בקריית אונו יחכה

המדינה שיווקה קרקע לשכונת מגורים חדשה בקריית אונו במסלול מחיר למשתכן, אך סלילת שני כבישים מרכזיים עליהם מתבססת השכונה נדחתה בגלל מחלוקות של ראשי הערים רמת-גן וקריית אונו עם המדינה • התוצאה: עיריית קריית אונו החליטה להקפיא את הוצאת היתרי הבנייה לשנתיים לפחות

שכונת נאות אריאל שרון - בין קרית אונו לרמת גן / הדמיה: עיריית קרית אונו
שכונת נאות אריאל שרון - בין קרית אונו לרמת גן / הדמיה: עיריית קרית אונו

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה קריית אונו החליטה לאחרונה להקפיא את הוצאת היתרי הבנייה בשכונה החדשה נאות אריאל שרון, הממוקמת דרומית לאוניברסיטת בר אילן, וצפונית לבית החולים תל-השומר, שאמורה לכלול 1,600 יחידות דיור. הסיבה: סלילת שני כבישים מרכזיים שהיוו את התשתית התחבורתית לשכונת המגורים נדחתה למועד לא ידוע, האחד על ידי רשות מקרקעי ישראל והשני על ידי עיריית רמת-גן.

להחלטה זו עשויות להיות השלכות מרחיקות לכת על קבלנים שכבר רכשו קרקעות בשכונה.

ביוני האחרון שיווקה המדינה קרקע ל-433 יחידות דיור, בשני מגרשים שבהם זכה הקבלן רמי שבירו. אם לא יימצא פתרון לבעיה והקפאת ההיתרים תעמוד בעינה, ייאלץ שבירו - שנפרד ממאות מיליוני שקלים - להמתין לסלילת הכבישים שתסלול גם את הדרך להוצאת ההיתרים.

מרבית הקרקע במתחם היא פרטית, ולגבי חלק ממנה התקשרה חברת קרסו נדל"ן בעסקת קומבינציה עם בעלי הקרקע והחלה בשיווק פרויקט הכולל 742 יחידות דיור ב-6 מגדלים בני 31 קומות, וכבר מכרה 82 דירות מסך הדירות. להקפאת ההיתרים תהיינה לפיכך השלכות קשות על קרסו, שכבר שיווקה דירות והתחייבה בפני קונים ללוחות זמנים, ואף החלה בביצוע השלב הראשון של הפרויקט באמצעות חברת בנייה סינית ממשלתית. הבניינים הראשונים של הפרויקט, שבנייתם החלה, צפויים לעמוד בדד באזור שאינו מפותח. וזאת עד לסלילת הכבישים וביטול הקפאת הוצאת ההיתרים על ידי עיריית קריית אונו.

מרשות מקרקעי ישראל נמסר בתגובה: " לפני כחודש זכתה חברת שבירו במכרז מחיר למשתכן בהיקף של 426 יחידות דיור בשכונת אריאל שרון בקריית אונו שפורסם בתיאום מלא עם עיריית קריית אונו. לתדהמת רמ"י והיזם, בשל דיון לעניין אופן קידום כביש משה לוי בשטחה של רמת-גן בחרה עיריית קריית אונו להטיל מגבלות על מתן היתרי בנייה על מכרז זה על אף שאין כל קשר בין הדברים. העיכובים שגורמת העירייה פוגעים בזוגות צעירים ובבני המקום בקריית אונו".

קודם דירות או קודם כבישים

אז מי אשם בדחיית סלילת הכבישים? תלוי את מי שואלים. שכונת אריאל שרון תוכננה על בסיס שני צירי תנועה עיקריים: דרך רפאל איתן (כביש 4612) ודרך משה לוי, אשר יאפשרו לדיירי השכונה יציאה מהשכונה וכניסה אליה. הכבישים הרחבים אשר תוכננו מבעוד מועד אמורים היו להיסלל עד עתה, וכבר בימים אלה לקלוט את המכוניות הרבות המגיעות מדי יום לבית החולים שיבא ולמחנה הצבאי תל-השומר. הם תוכננו גם לנקז את התנועה מקריית אונו ומשכונת קריית קריניצי לכיוון תל-אביב ובחזרה.

דרך משה לוי אמורה הייתה לחבר את מחלף אלוף שדה עם הכניסה המערבית לקריית אונו. הכביש אמור היה להיסלל בשטח מעונות הרופאים בבית החולים שיבא, בין מחלף אלוף שדה לאזור לשכת הגיוס, תוך הסטת מבני המעונות במסגרת פרויקט פינוי בינוי, ובהתאם להסכם שנחתם לפני חצי שנה בין המדינה, לבית החולים ולעיריית רמת-גן.

אלא שלטענת עיריית קריית אונו, סלילת הכביש מצויה בתחום אחריותה של המדינה, והמדינה החליטה לאחרונה שלא לסלול את הציר ולדחות סלילתו לשלב מאוחר יותר. מנגד טוענים במדינה, כי על פי ההסכם בין המדינה לבית החולים שיבא, על תוואי דרך משה לוי המתוכננת, מתגוררים כיום 600 רופאים ואחיות במעונות שאמורים להתפנות, ועל כן כדי לסלול את הכביש יש לבנות בהקדם 600 יחידות דיור חדשות, וזאת במסגרת מכרז שאמורה להוציא חברת דירה להשכיר להשכרה של 1,200 יחידות דיור, מחצית מתוכן לטובת סגל בית החולים.

לטענת המדינה, סלילת הכביש כבר מתוקצבת, אך עיריית קריית אונו מתנגדת להוספת דירות לפני סלילת הכביש, ובכך מונעת את פינוי המעונות מתוואי הכביש ומסכלת את סלילתו.

מנגד טוענת עיריית קריית אונו כי עומסי התחבורה הקיימים כבר היום אינם מאפשרים בניית תוספת יחידות דיור ללא סלילת מערך כבישים ראוי, ושכונת נאות אריאל שרון אינה יכולה להישען על הכבישים הקיימים.

לשנת הבחירות יש תרומה למצב

כביש נוסף שסלילתו החלה אך נעצרה, הוא דרך רפאל איתן, שסלילתו מצויה בתחום אחריות עיריית רמת-גן. הכביש אמור היה לחבר את כביש הרוחב 471 עם מחלף אלוף שדה ולנקז את התנועה מהשכונות החדשות ואליהן. עיריית רמת-גן כבר החלה בביצוע עבודות הסלילה והספיקה לסלול קטע כביש קצר, אולם לאחרונה הופסקו העבודות על ידי העירייה, באופן רשמי בשל המחלוקת עם המדינה בעניין תוואי הקו הסגול של הרכבת הקלה, ובאופן לא רשמי כנראה גם בשל התנגדות תושבי כפר אז"ר.

בסך-הכול צפויה שכונת נאות אריאל שרון לכלול 1,600 יחידות דיור ו-100 אלף מ"ר שטחי תעסוקה. מערך הכבישים שביצועו נדחה, קריטי לא רק כלפי שכונת אריאל שרון בקריית אונו, אלא גם לשכונות הסמוכות במזרח רמת-גן שגם בהן מתוכננת תוספת של למעלה מ-3,000 יחידות דיור ולמעלה מ-200 אלף מ"ר שטחי תעסוקה ומסחר.

על רקע העיכוב הצפוי בסלילת הכבישים, החליטה הוועדה המקומית קריית אונו לאשר פרסום הודעה על הכנת תוכנית בסמכות מקומית על פי סעיף 78-77 לחוק התכנון והבנייה, ובמילים אחרות- הקפאת היתרי בנייה לשנתיים הקרובות בשכונת אריאל שרון. עוד הודיעה הוועדה המקומית כי בכוונתה להכין תוכנית לשינוי המערך התחבורתי בשכונת אריאל שרון, לרבות קביעת שלביות להוצאת היתרי בנייה, בהתאם לסלילת מערך הכבישים האזורי וזאת על מנת להקל על המצוקה הקיימת והצפויה, הן בשכונת המגורים וגם באזור התעסוקה.

צריך להגיד את האמת: שוב אנו רואים שמי שתכנן שכונת מגורים חדשה באזור ביקוש עמוס, לא דאג עד הסוף להבטיח את מימוש התשתיות התחבורתיות שעליהן נשענת השכונה, אך גם לעובדה כי מדובר בשנת בחירות ולהתנהלות ראשי הערים בשנה זו, יש כנראה תרומה למצב.

מעיריית קריית אונו נמסר: "עיריית קריית אונו מתמודדת היום עם מצב אבסורדי בו עליה להילחם בשמם של תושבי קריית אונו כנגד הוועדה המחוזית, משרד התחבורה רשות מקרקעי ישראל ומדינת ישראל על מנת שיבצעו את התוכניות המאושרות על שלביהן השונים כך שלפני הקמת שכונות המגורים ואזורי התעסוקה ייסללו הכבישים המובילים אליהם, ואילו מדינת ישראל, רשות מקרקעי ישראל ומנהל התכנון 'דוחפים' למעשה בניית אלפי יחידות דיור ללא מתן פתרונות תנועה לתושבים שיאכלסו אותן. והאבסורד הגדול ביותר הוא שמבטלים כביש כדי לבנות שכונה אחת ובכך פוגעים בבנייה של שכונה מקבילה, שכתנאי לבנייתה חייבים לבנות את אותו כביש".

מעיריית רמת-גן נמסר: "על פי בדיקת תוכניות בניין העיר המוזכרות, אין תלות בין מתן היתרי בנייה בקריית אונו לבין סלילת הדרכים הנ"ל. עם זאת, סלילת דרכים אלה היא בראש וראשונה אינטרס של העיר רמת-גן. דרך רפאל איתן (4612), אשר סלילתה החלה על ידי עיריית רמת-גן, נעצרה באופן זמני וזאת על מנת לבחון התאמתה לתוכנית הקו הסגול עקב השינוי של תת"ל 70 ב', שבה הוחלט על שינוי תוואי הרכבת הקלה, באופן שחייב בחינה מחודשת.

"באשר לדרך משה לוי - הרי שעיריית רמת-גן היא זו שיזמה והגתה את הרעיון לבניית הכביש, אשר מהווה עורק תנועה חשוב לעיר. תחילת סלילת כביש זה תלויה בפינוי מבנים תפעוליים של בית חולים תל-השומר והעירייה עושה את המרב בכדי שמבנים אלה יפונו ללא דיחוי, לצורך סלילת הדרך בהקדם האפשרי, דבר שיקל על עומסי התנועה באזור.

"יצוין כי לאורך תקופה ארוכה נאבקה עיריית רמת-גן, יחד עם תושבי האזור, על אי דחיית המועד לסלילת דרך משה לוי - דחייה שהוגשה על ידי רמ"י לצורך בניית מגורים טרם סלילה. בימים אלה התקבלה החלטת הוועדה המחוזית, אשר התוותה לוח הזמנים לתחילת תכנון הכביש ולפינוי המבנים על התוואי, אשר יאפשרו את סלילתה".

מדירה להשכיר נמסר בתגובה: "דרך משה לוי המתחברת עם מחלף תל-השומר, היא חלק מתוכנית שקידמה עיריית רמת-גן ואושרה בשנת 2013. סלילת הדרך היא תנאי להקמת כ-1,600 דירות חדשות, מהן 1,128 להשכרה. הסיבה לעיכוב בעבודות לביצוע כביש זה, היא כי על תוואי דרך זו ממוקמים מבנים מרכזיים של בית החולים תל-השומר - המרכז הרפואי שיבא. רשות מקרקעי ישראל, דירה להשכיר והנהלת המרכז הרפואי שיבא, פועלים במרץ על מנת לאפשר את פינוי מבני בית החולים בהקדם, ולאפשר את פתיחת תוואי השטח לעבודות. בהתאם לכך תתאפשר הבנייה באזור ותושג המטרה הציבורית החשובה של הקמת 1,128 דירות להשכרה בלב אזור הביקוש".