ביה"ס תדמור למקצועות המלונאות והקולינריה יוצא להפרטה

מטרת ההפרטה היא לשפר את בית הספר, שכיום נמצא בבעלות המדינה והתאחדות המלונות, ולהביא זכיין בעל רקע וניסיון בעולם ההכשרה המקצועית • ב-4 השנים הראשונות לפעילותו תממן המדינה 17 מיליון שקל לטובת הכשרה מקצועית

בית ספר תדמור / צילום: אלון רון
בית ספר תדמור / צילום: אלון רון

בהתאם להחלטת ועדת הכספים מלפני שנתיים: תדמור, בית הספר למלונאות ולקולינריה, יוצא להליך הפרטה. תדמור, שנוסד ב-1962 כמלון ובית ספר, נמצא כיום בבעלות משותפת של המדינה (66%) והתאחדות המלונות בישראל (33%).

ב-2016 אישרה ועדת הכספים של הכנסת את מתווה הפרטת פעילות בית הספר והמלון, לפיו הזכיין יקבל לידיו את זכויות תדמור, ובכלל זה חוזה לשכירת בית הספר והמלון לתקופה של כ-25 שנים, כאשר לאורך כל התקופה הזכיין מתחייב להפעיל בית ספר להכשרה מקצועית במקצועות המלונאות והתיירות ובית ספר תיכון מקצועי, במקביל להפעלה של מלון לימודי.

הליך הבחירה קובע היקף מינימלי של קורסים לביצוע מדי שנה. כמו כן, ב-4 השנים הראשונות לפעילותו תממן המדינה 17 מיליון שקל לטובת הכשרה מקצועית. הליך הבחירה מביא בחשבון את הצורך ברענון ושיפוץ המתחם ופוטר את הזכיין מתשלום שכר דירה במשך זמן השיפוץ המוערך בשנה וחצי, וכן מאפשר לזכיין לשלם שכר דירה מופחת (פחות מ-50%) לתקופת הרצה אחרי השיפוץ.

מטרת ההפרטה היא לשפר את בית הספר במתווה שלו כיום ולהתקשר עם זכיין בעל רקע וניסיון בעולם ההכשרה המקצועית למלונאות, קולינריה ומקצועות התיירות, שיפעיל ויעצים את הפעילות הנעשית בתחומים אלה. תהליך בחירת הזכיין מורכב מחלק כמותי וחלק איכותי. 55% מוקדשים לחלק האיכותי והדגש הוא על ניסיון המציע בהפעלת מוסדות להכשרה מקצועית בתחום התיירות, המלונאות והקולינריה. יתרת הניקוד תוענק על-פי שני פרמטרים: היקף השיפוץ שהמציע מתכנן לעשות במקום וגובה שכר הדירה העתידי שהמציע ישלם למדינה עבור השימוש במקום - כפועל יוצא של הכנסותיו.

עיקר המשתלמים בפעילות ההכשרה בתדמור מגיעים דרך תוכניות הכשרה של משרד העבודה והרווחה, משרד התיירות וקורסים מהמגזר הפרטי. מאז הקמתו השתלמו בתדמור כ-50,000 איש. בין הקורסים המוצעים ללומדים: קורס בישול גורמה למסעדות (A La Carte Professional), קורס קונדיטורים (Grande Patisserie), קורס מנהל לתיירות ומלונאות וקורס ניהול משק בשירותי הארחה / מלונאות. עוד פועל בתדמור בית ספר תיכון ובו כ-70 תלמידים ותלמידות בכיתות י'-י"ג הלומדים מקצועות ליבה בקולינריה ומלונאות. בנוסף, פועל במקום מלון הכולל 58 חדרים.

הגידול בענף המלונאות, לרבות פתיחת בתי מלון חדשים, לצד מצוקת כוח-האדם החמורה בעובדים (ובעיקר עובדים בדרג הבסיסי) לאור הרפורמה בסוגיית העובדים הזרים בענף, מובילים למחסור ממשי במצבת כוח-האדם בתחום. לפי התאחדות המלונות, חסרים בענף כ-1,000 שפים, כ-2,000 עובדי מטבח, כ-600 עובדי קבלה, כ-1,660 מלצרים, כ-450 עובדי בריכה ועוד. יודגש כי עבור חיילים משוחררים העבודה במלונאות היא עבודה מועדפת המזכה את העובדים במענק אחרי חצי שנה של עבודה. נקודת המוצא היא שהפרטת תדמור תוביל לצמיחה של בית הספר ולמינוף ענף המלונאות בישראל לאור הגידול הצפוי בהיקף התיירים.