נגידת בנק ישראל הודיעה כי לא תתמודד לתקופת כהונה נוספת

בשיחה עם ראש הממשלה, עדכנה ד"ר קרנית פלוג כי איננה מתכוונת להתמודד על תפקיד נגידת בנק ישראל בתום 5 שנות כהונתה • עד כה לא הודיע אף אדם עם כוונתנו להתמודד על התפקיד

כהונתה בת 5 השנים של הנגידה תסתיים, על פי חוק, ב-12 לנובמבר 2018. נתניהו ושר האוצר משה כחלון החלו לאחרונה בשיחות לקראת מציאת מועמד מוסכם לתפקיד נגיד הבנק המרכזי, כשלפי החוק והנוהג הם אלה שמביאים מועמד מטעמם לאישור הממשלה.

פלוג שלחה גם מכתב לנתניהו בו היא שבה ומדגישה את הצורך לשמור על עצמאותו ומקצועיותו של בנק ישראל בהחלטה על מינוי הנגיד הבא - ורומזת לנתניהו כי אם יאפשר פוליטיזציה של הליך המינוי יהיו לכך השלכות על דירוג האשראי של ישראל ועל האמון בכלכלת ישראל בעולם.

עד כה לא הודיע אף אדם עם כוונתנו להתמודד על התפקיד, אך בירושלים העריכו כי ישנם מועמדים שמחכים לראות האם כהונתה של פלוג תוארך לפני שיודיעו על התמודדותם.

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר פרופ' יוג'ין קנדל, שנחשב לדעת רבים למועמד ראוי לתפקיד, הודיע למנכ"ל האוצר שי באב"ד כי הוא אינו מעוניין בתפקיד. ככל הידוע גם החשב הכללי באוצר רוני חזקיהו לשעבר המפקח על הבנקים אינו מתמודד.

במכתב שמסרה הנגידה לראש הממשלה, ציינה, בין היתר: "זכיתי לעמוד בראש ארגון איכותי ביותר, העושה את מלאכתו במקצועיות, ממלכתיות, ונאמנות, ואשר מממש יום יום את החזון שהציב לעצמו - להיות בנק מרכזי מתקדם, שתורם לשגשוג כלכלת ישראל ואזרחיה. אין זו עת לסיכומים, אולם אני יכולה לומר כבר עכשיו שאסיים את תפקידי תוך תחושת סיפוק רב, היות ולבנק ישראל יש חלק נכבד במצב האיתן וביציבות שהפגינה כלכלת ישראל בשנים האחרונות, כמו גם בניתוח ובהצפת האתגרים המשמעותיים בפניהם נעמוד בשנים הבאות".

הנגידה הדגישה כי תמשיך להוביל את בנק ישראל, על כל תפקידיו, ובפרט את קבלת החלטות המדיניות המוניטרית, עד ליום בו יסתיים תפקידה ותחל הכהונה של הנגיד או הנגידה הבאים.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הודה לד"ר קרנית פלוג "על שירותה המסור בתפקיד ומעריך מאוד את תרומתה לכלכלת ישראל". 

בפתח מכתבה לנתניהו כותבת פלוג כי "ביום 18.11.12 יחלפו חמש שנים מאז מוניתי באופן רשמי לתפקידי כנגידת בנק ישראל, וכהונתי בתפקיד תסתיים על פי חוק. אני מבקשת להודיע לך שהחלטתי לא להעמיד עצמי כמועמדת לתקופת כהונה נוספת. זכיתי לעמוד בראש ארגון איכותי ביותר, העושה את מלאכתו במקצועיות, ממלכתיות, ונאמנות, ואשר מממש יום יום את החזון שהציב לעצמו - להיות בנק מרכזי מתקדם, שתורם לשגשוג כלכלת ישראל ואזרחיה. אין זו העת לסיכומים, אולם אני יכולה לומר כבר עכשיו שאסיים את תפקידי תוך תחושת סיפוק רב, היות ולבנק ישראל יש חלק נכבד במצב האיתן וביציבות שהפגינה כלכלת ישראל בשנים האחרונות, כמו גם בניתוח ובהצפת האתגרים המשמעותיים בפניהם נעמוד בשנים הבאות".

"עצמאותו של בנק ישראל חשובה לניהול המדיניות המוניטרית ועוגנה בחוק כלקח מהמשבר הכלכלי החמור בתולדות המדינה" כותבת פלוג "העצמאות חשובה לא פחות גם לשמירה על היציבות הפיננסית, ולמילוי תפקידו של הנגיד כיועץ כלכלי לממשלה , שחובתו לנתח ולגבש המלצות מדיניות ארוכת טווח על בסיס נתוני אמת ותשתית מקצועית עמוקה. קיומו של גורם מקצועי בלתי תלוי חשובה שבעתיים במציאות שבה פועלת הממשלה תחת אי ודאות מתמדת לגבי מועד הבחירות הבאות, ואילוצים פוליטיים קצרי טווח. כדי שמקבלי ההחלטות יהיו חשופים ומודעים להשלכות של חלופות מדיניות שונות, לטווח הקצר והארוך, חיוני שהעמדה המקצועית תאמר בצורה פתוחה, שקופה וללא מורא. חשיבות הדברים מתחדדת לאור העובדה שהרציפות, ההמשכיות והוודאות לגבי תיפקודו המקצועי של בנק ישראל נבחנת בכל יום בשבע עיניים ידי על סוכנויות הדירוג הזרות, המוסדות הכלכליים הבינלאומיים, וכמובן ידי על גם הפעילים בשווקים הפיננסיים בישראל ואזרחי ישראל בכלל".

"על רקע זה , ומתוך שאני יודעת שאתה מכיר בחשיבות התפקיד שממלא בנק ישראל לאורך השנים, הריני פונה אליך, אדוני ראש הממשלה, בבקשה שתבטיח שהליך בחירתו של נגיד בנק ישראל ינוהל באופן שיבטיח את עצמאותו ומקצועיותו של בנק ישראל גם בשנים הקרובות , וזאת בהתייחס הן לניהול הליך המינוי והן לתוצאה שתתקבל בסופו . ככל שתבקש, אני עומדת לרשותך כדי לסייע בכך, וכמובן לסייע לכניסה המוצלחת לתפקיד של מי שייבחר בסופו של דבר . כידוע , לך עצמאותו ומקצועיותו של בנק ישראל הינם נדבך חשוב בעמידות ובשגשוג של כלכלת ישראל. המוניטין הבינלאומי שיצא לבנק ישראל כגורם מקצועי, אמין ובלתי ,תלוי תורם תרומה חשובה לאמון בכלכלה הישראלית ובמטבע הישראלי , וליציבותה של המערכת הפיננסית . הנגידים שנבחרו על ידי ראשי הממשלה להוביל את הבנק לאורך השנים, לרבות כמובן פרופ' סטנלי פישר אותו אתה בחרת , היו אנשי מקצוע מן השורה הראשונה , והמוניטין שלהם היווה מרכיב חשוב במוניטין המקצועי של בנק ישראל".