גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ה-X2 החדש של היצרנית הגרמנית ב.מ.וו: נישה בתוך נישה

ה-X2 החדש מייחד את עצמו בעזרת עיצוב שמשלב בין האצ'בק ספורטיבי לרכב ● הוא מצליח לעמוד היטב במשימה מבלי להקריב את השימושיות או את ההנאה מנהיגה, אבל מדיניות תמחור שאפתנית מותירה לו מעט מאוד מרחב שיווקי

בשבוע שעבר, בעת נאום בוויסקונסין, הציב נשיא ארצות הברית דונלד טרמפ את הכוונת על "האויבים החדשים" של כלכלת ארצות הברית. "האיחוד האירופי, הם שולחים לנו מכוניות של מרצדס וב.מ.וו במיליונים", הוא אמר.

המספרים בפועל קטנים הרבה יותר, ובנאום לא הוזכרה העובדה שלשתי חברות הפרימיום הללו יש גם אופרציות ייצור מסיביות בתוך ארצות הברית, שמעסיקות עשרות אלפי עובדים ומייצאות מאות אלפי כלי רכב לכל העולם.

אבל זה לא הופך את התוצאות של מלחמת סחר אפשרית לפחות בעייתיות מבחינת היצרניות הגרמניות, במיוחד אם חלק גדול ממדינות העולם, ובראשן סין שהיא יעד היצוא הגדול ביותר של כלי הרכב ה"אמריקניים" של מרצדס וב.מ.וו, יטילו מכסי מגן נגד תוצרת ארה"ב.

המלכוד הכפול, אם אכן יתממש, צפוי לתת דחיפה לרכבי פרימיום-פנאי שמיוצרים באירופה עבור אירופה, שומרים על ממדים קומפקטיים ועל צריכת דלק הגיונית ומכוונים לקהל עירוני מתוחכם ומעודן יותר מהקהל האמריקני והסיני.

דוגמה טובה הוא X2 לבית ב.מ.וו, שנחת כאן לאחרונה. זהו רכב נישה ייחודי שנראה כמו הכלאה בין האצ'בק ספורטיבית, מוביל משפחות עירוני וג'יפון. הרצפה ומרכז המאסה של ה- X2 נמוכים מאלה של רכבי פנאי "קלאסיים" דוגמת האח X1 , הירכתיים גבוהות, שמשות הצד צרות וממוקמות גבוה, קשתות הגלגלים מודגשות ומתחת לזנב הספורטיבי בנוסח אלפא רומיאו בולט מעין "משטח חיכוך" של רכבי כביש- שטח.

את החבילה משלים חרטום רחב אגרסיבי עם כונסי אוויר ענקיים בפגושים והגריל המוכר של ב.מ.וו. כל הגודש החזותי הזה דחוס בתוך מרכב שאורכו ורוחבו אינם גדולים בהרבה מאלה של פוקסווגן גולף ושות' ואם מוסיפים חישוקים קרביים בגודל 18 או 19 אינץ', בהתאם לחבילה, וצבע בולט - כמו זהב כתמתם ומנצנץ ברכב ההדגמה שלנו - מקבלים רכב שקשה להתעלם ממנו ברחוב. למרות זאת, נראה שמעצבי ב.מ.וו לא היו בטוחים אם בעלי הרכב (או מי שצופה בהם) ישייכו את הדגם למותג הנחשק ולכן ציידו אותו בסמלי ב.מ.וו גדולים גם על עמודי הצד.

תא הנוסעים מחזיר אותנו לטריטוריה המוכרת והבטוחה של ב.מ.וו, עם מערך הפיקוד שמקביל בעיצובו לדגמי ב.מ.וו מדור אחרון וכולל לוח מחוונים אנלוגי-אלקטרוני, מסך מולטימדיה נמוך ורחב (ללא מגע) והנדסת האנוש מאורגנת היטב, ללא עומס מיותר של מתגים. כמו בכל ב.מ.וו, ההגה ספורטיבי ונעים לעין וביחד עם מוט ההילוכים המוכר הוא מכניס את הנהג לאווירה הייחודית שמלווה נהיגה במכוניות של המותג.

כראוי לרכב עירוני רב תכליתי, השימושיות היא הצד החזק ב-X2. סף הכניסה ממוקם נמוך יחסית לזה של רכבי SUV עירוניים טיפוסיים וכך גם מיקום המושבים ביחס לכביש. אבל בזכות דלתות רחבות וגג גבוה יחסית, הכניסה והיציאה מתבצעות בקלות יתרה. משטחי שמשות צרים יחסית ועמוד אחורי מאסיבי מעיבים על הראות לצדדים ולאחור ויוצרים אווירה אפלולית בתא. כפיצוי מקבלים מרחב פנים נדיב ושימושי מאוד מאחור, בזכות בסיס גלגלים מכובד, רצפה שטוחה וגג גבוה, שמקבל בברכה גם גבוהי קומה. תא המטען יכול לבלוע 470 ליטר, אם כי פתח הדלת האחורית צר יחסית למקובל. איכות הייצור מצוינת, כמקובל בתוצרת גרמניה, וחבילת M בדגמים המהודרים מוסיפה לא מעט נגיעות עיצוב יוקרתיות.

ה-X2 מגיע לארץ עם מנוע ה-3 צילינדרים טורבו בנזין בנפח 1.5 ליטר או עם מנוע ה-2 ליטר טורבו בנזין המוכר של ב.מ.וו/מיני בהספק 192 כ"ס, שבו גם צויד רכב ההדגמה שלנו. שניהם מניעים את הגלגלים הקדמיים בלבד, כמקובל בדגמים הקומפקטיים החדשים של ב.מ.וו (הנעה כפולה היא אופציה בדיזל ספורטיבי שלא מגיע אלינו).

במקרה דנן, המנוע משודך לתיבה כפולת מצמדים חדשה בת שבע מהירויות. זהו מנוע חביב ונמרץ, לא מוזיקלי במיוחד, שמספק את רוב המומנט כבר בסל"ד נמוך מאוד אבל לא מתנגד גם למשוך במרץ עד הקו האדום. מצב התכנות ה"חסכוני" שלו צמחוני מדי לטעמנו, אבל מצבי הספורט מספקים את הסחורה ומשחררים את הסוסים מהאורווה.

התיבה החדשה זריזה ונמרצת ולא מפגינה את הקפריזות שאופייניות לתיבות כפולות מצמדים מדור קודם, למעט תגובה קצת עצבנית במצבי "עצור סע" בפקקים. מנגד, למרות ממדים קומפקטיים ושפע של כוחות סוס, התאוצה מאפס ל-100 קמ"ש מסתפקת ב-7.4 שניות וכדי לשמור על דחף הולם בעליות נדרשת רגל כבדה על המצערת. האחראי לכך הוא כנראה משקל עצמי לא צנוע של כ-1.5 טון. שיוט במהירויות גבוהות על הכביש המהיר מתבצע ללא כל מאמץ. ב.מ.וו נוקבת בצריכת דלק של 16.4 קילומטר לליטר אך מי שימצה את פוטנציאל הביצועים יזכה לכ-11 קילומטר לליטר פלוס מינוס.

מתחת למרכב הייחודי מסתתרת פלטפורמת ההנעה הקדמית של ב.מ.וו שעליה מבוססים גם X1 ומיני "קאנטרימן". למרות הממדים המוגדלים והכיול השונה של הבולמים, ההיגוי ורכיבים רבים נוספים, המכונית שומרת על כמה מהתכונות הדינמיות המוכרות והמבורכות של מיני. ההיגוי מהיר וחד בפניות, נטיית הגוף בפניות מרוסנת היטב ושילוב בין צמיגי ספורט קרביים ומרכז כובד נמוך מעניק תחושה ספורטיבית ומאפשר להשתעשע עם הרכב בפיתולים יותר מאשר ברוב רכבי ה-SUV המקבילים. עם זאת, זו לא הרהיטות המלוטשת של ב.מ.וו סדרה 1 בעלת ההנעה האחורית, כך שצריך להתאים ציפיות.

רכב ההדגמה שלנו, עם חישוקי 19 אינץ' וחבילת M הפגין ספיגת זעזועים קשיחה למדי על מהמורות עירוניות איטיות ויש להניח שחבילות מתונות יותר יהיו ידידותיות יותר לנוסעים בררנים.

המחיר של X2 עם מנוע 1.5 ליטר התחלתי מתחיל ב-245 אלף שקל ומטפס עד ל-300 אלף שקל וצפונה לדגם 2 ליטר מאובזר היטב. טווח המחיר הזה מותיר לו מעט מאוד מרחב שיווקי מול אחיו, ב.מ. X1 , שבאותו מחיר מציע מנוע דומה, הנעה כפולה ויותר שימושיות מחוץ אספלט. מנגד, ל-X2 יש נוכחות כביש ייחודית וספורטיבית הרבה יותר, ועבור לא מעט לקוחות בפלח שוחר הסטטוס הזה, מדובר בקלף מנצח. 

 

חלק מהמתחרים

 

מרצדס GLA

במחיר שנע בין 254 ל-315 אלף שקל מציע סדרת ה-GLA המחודשת ממדים קומפקטיים יחסית ומראה אופנתי של קרוס-אובר-קופה. תא המטען מסתפק ב-421 ליטר אך תא הנוסעים מרווח לארבעה. גרסת הבסיס מצוידת במנוע 1.6 טורבו עם 156 והנעה קדמית והבכירה - במנוע 2 ליטר טורבו עם 211 כ"ס והנעה כפולה

אינפיניטי QX30

הקומפקט קרוס-אובר של אינפיניטי, שיגיע אלינו בעתיד, דומה בממדים ובפרופורציות למרצדס GLA שעליו הוא מבוסס (מתוקף הסכם בין החברות). אולם יש לו עיצוב נועז ומוחצן יותר, עם המראה הייחודי של אינפיניטי ותא נוסעים בעיצוב שונה. המנוע הוא 2 ליטר טורבו בנזין עם 208 כ"ס ותיבה כפולת מצמדים ויש הנעה כפולה

לקסוס UX

המצטרף החדש הקומפקטי ביותר למשפחת הקרוס של לקסוס ארוך מעט ורחב מב.מ.וו X2, אם כי בסיס הגלגלים שלו קצר בכמה סנטימטרים. תא הנוסעים מפואר ועמוס היי-טק, והיצע המנועים כולל אופציה היברידית עם 178 כ"ס או מנוע 2 ליטר חדש עם הנעה ישירה. תהיה גם גרסת F ספורטיבית ומוקשחת

עוד כתבות

נשק אמריקאי נוחת בישראל אחרי המתקפה ב־7 באוקטובר / צילום: ap, Lolita Baldor

אמברגו הנשק הקנדי על ישראל רק נכנס לתוקף, וכבר עומד בסימן שאלה

ברקע החלטת הפרלמנט הקנדי לעצור את היצוא הביטחוני לארץ, הודיע משרד החוץ במדינה כי חברות עם אישורים בתוקף, יוכלו להמשיך ● בשלהי 2023, זינק יצוא הנשק מקנדה לישראל

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

בזכות אגד: הרווח הנקי של קיסטון זינק ב-300%

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: קיסטון מציגה תוצאות חזקות בזכות אגד, הרווח הנקי של רציו ירד ל-127 מיליון דולר ואימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה ● מדור חדש

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בנעילת הבורסה; אופקו הלת' זינקה בכ-8%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● הבורסה מסכמת את הרבעון הראשון: "מדדי ת"א-35 ות"א-90 רשמו תשואה חיובית של כ-5% וכ-11%, בהתאמה" ● זינוק של כ-50% בצבר ההזמנות של רפאל ● ביל אקמן: "מניית בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה" ● דלק תחלק דיבידנד בסך של רבע מיליארד דולר ● בנק ישראל לא יאפשר לאחים נאוי לשלוט בישראכרט עם שיעור החזקות נמוך מ-30%

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

הדולר היה השנה מקלט בטוח ופתאום איבד גובה / אילוסטרציה: Shutterstock, Africa Studio

שני המטבעות האלו נחשבים למקלט בטוח, אז למה אחד צונח והשני ממריא?

הין היפני בשפל של 34 שנים והדולר מתחזק מול כל המטבעות ● קובי לוי ראש דסק אסטרטגיית שווקים בלאומי: "הין במגמת פיחות חדה, במקביל להחלטת הבנק המרכזי להעלות את הריבית לטריטוריה חיובית, הדולר התחזק על רקע נתוני מאקרו טובים"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

ארגון הטרור שהצטרף לחזית נגד ישראל, והדרישה של גרמניה מאזרחים חדשים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארגון הטרור הסוני "הקבוצה האסלאמית" מצטרף לחיזבאללה בשל המלחמה בעזה, הקואליציה נגד החות'ים לא עומדת במשימה ובגרמניה דורשים מאזרחים חדשים לענות על שאלות על ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

החברה שביטלה עסקת רכישת דירות ב־97 מיליון שקל והשיא של רפאל

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: רפאל מסכמת שנה עם שיא בהכנסות ובצבר ההזמנות, הרווח של מיטרוניקס בירידה ומשק אנרגיה עברה לרווח של 1.6 מיליון שקל בזכות פרויקט יכיני, אזורים Living ביטלה רכישת 48 דירות בפרויקט בבני ברק וחברת הביטוח איילון עברה לרווח ● מדור חדש

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מהצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

אחרי שהפסידה 1.6 מיליארד שקל בשלוש שנים - פתאל חזרה לרווח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית