אחרי ההיסטוריה בנמל חיפה, האם נמל אשדוד הבא בתור?

בדיון בבית הדין הארצי לעבודה ההסתדרות הכריזה על הרפורמה ההיסטורית בנמל חיפה, ובאותה נשימה דרשה להשבית את נמל אשדוד • האם המהלך נועד לדרבן את האשדודים לרדת מהעץ הגבוה ולמהר לחתום? • פרשנות

הערב (ה') קרה דבר מוזר: בדיון בבית הדין הארצי לעבודה ההסתדרות הכריזה על הרפורמה ההיסטורית בנמל חיפה, ובאותה נשימה דרשה להשבית את נמל אשדוד.

האם המהלך נועד לדרבן את האשדודים לרדת מהעץ הגבוה ולמהר לחתום? הגורמים המקורבים להסתדרות טענו הערב שלא הצליחו להגיע להסכמות מול הנהלת הנמל, ואולם יש לא מעט סיבות לחשוב שהסיבה האמיתית לפיצול שחל בארגון המייצג את העובדים נעוצה במצב הפיננסי ששונה כל כך בשני הנמלים.

קופת המזומנים של נמל אשדוד מלאה יותר מזו של נמל חיפה, ובאשדוד מאמינים שיוכלו להתחרות בכל הזירות מול הנמל החדש שיוקם בדרום. בעוד בחיפה ויתרו מראש על קבלת האוניות הענקיות בעלות קיבולת של 18,000 TEU- דבר שדרש העמקת רציפים בעלות לא מבוטלת של למעלה ממיליארד שקל, באשדוד אין ולא הייתה כוונה כזאת. שידרוג התשתיות, אגב, יבוצע על ידי הנמלים עצמם.

במתווה שנחתם, בנמל חיפה חסכו מעצמם את ההשקעה המסיבית והמיותרת לתפיסתם בתשתיות - דבר שאיפשר להנהלה להיות גמישה יותר ולהיענות לדרישות העובדים בנוגע למענקי הפרישה והפנסיות. כאן כדאי לציין ולומר שהדרישות של החיפאים היו מראש נמוכות יותר - 2.5 מיליון שקל לעובד הפורש השייך לדור א׳ לעומת כמעט 4 מיליון שקל - דרישת העובדים באשדוד.

ההבדל נובע מכך שהעובדים של נמל חיפה השתכנעו ככל הנראה שאם לא תיחתם הרפורמה, הנמל יקרוס כלכלית בעוד כמה שנים - לאחר שהנמל החדש יוקם. הנמל החדש, אגב, יהיה חצי אוטומטי ויתופעל על ידי החברה הסינית למשך 25 השנים הקרובות.

גם הפוליטיקה הפנימית של נמל אשדוד לא תרמה לקידום תהליכי המו״מ: שני ראשי הוועדים לשעבר, אלון חסן ואבינועם שושן מנסים בימים אלה להעביר את עובדי הנמל להסתדרות הלאומית.

ואיפה המדינה בכל הסיפור? בינתיים ישראל כץ רשם נצחון בנמל חיפה - הנמל יתייעל על חשבונו, מחלקת הים שאחראית על קבלת האוניות תצא מהנמל לחברה ממשלתית נפרדת - כך שידם של עובדי נמל חיפה יורדת מהשאלטר.

בוועד נמל אשדוד חושבים שהוועדים של נמל חיפה ״התקפלו״ לדרישות המדינה ומרגישים ״נבגדים״. כך או אחרת, רפורמת הנמלים, לפחות בנמל חיפה, יוצאת לדרך.