האם איש העסקים הכי חזק בישראל עומד להיות עוד יותר חזק

אם המיזוג של רשת וערוץ 10 יצא לפועל, המתחרה קשת היא זו שתתחזק אף יותר ואיתה גם בעל השליטה דודי ורטהיים • לא ממש חשוב מה הוא מתכוון לעשות בכוח הזה, גם לא ממש חשובה מידת התערבותו • השליטה לבדה בגוף התקשורתי הכי חזק יוצרת כוח הרתעה גדול

דודי ורטהיים / צילום: סיון פרג'
דודי ורטהיים / צילום: סיון פרג'

1. הוא לבטח אחד מאנשי העסקים החזקים והמשפיעים בישראל, ולהערכתי הכי משפיע וחזק, ולמרות זאת הוא אינו דייר של קבע במדורים הכלכליים. האזכורים שלו הם די מינוריים ביחס לגודל האימפריה שלו והחיכוך הדי צפוף שלה עם ציבור הצרכנים בישראל. בשונה מאנשי עסקים אחרים חזקים ומשפיעים בעבר, שירדו מנכסיהם בעקבות מינוף גבוה והגיעו עד פשיטת רגל, האיש הכי חזק ומשפיע בישראל רחוק מאוד מלהיות ממונף ואין סיכוי, ולו הקלוש ביותר, שיגיע למצבם. נהפוך הוא. להערכתי, בהתחשב בשווי האימפריה העסקית שלו, הוא נזיל בהיקף של כמה מאות מיליוני שקלים לפחות. האיש הזה הוא דודי ורטהיים, יורש האימפריה העסקית של מוזי ורטהיים ז"ל, יחד עם אחותו דרורית ורטהיים, בחלוקה של 63% ו-37% לטובתו. בסך הכול האימפריה הזאת שווה יותר מ-10 מיליארד שקל.

העסק המרכזי של ורטהיים הוא החברה המרכזית למשקאות קלים (קוקה קולה), ועסקים נוספים הם שותפות בבנק מזרחי טפחות, שותפות בחברת הנדל"ן אלוני חץ ושליטה בזכיינית הטלוויזיה קשת (51%), שאחותו משמשת בה כיו"ר הדירקטוריון.

נתחי שוק במשקאות
 נתחי שוק במשקאות

2. אתחיל בעסק התקשורתי, על רקע האישור של ערוץ עשר ורשת את דבר המיזוג ביניהם, הכפוף כמובן לאישור הרשות להגבלים עסקיים, בראשות מיכל הלפרין. אני מניח שהלפרין מודעת לבעייתיות במיזוג הזה, למרות הקינות והאיומים על סגירת ערוץ עשר אם המיזוג לא יאושר. מי שאמורה ליהנות ממנו היא כמובן קשת, הגוף הכי חזק ומשפיע בשוק הטלוויזיה (שבבעלותה גם האתר מאקו), וגם בעלי השליטה שלה - דודי ודרורית ורטהיים. במקום שלושה ערוצים תחרותיים (תאגיד השידור מתקשה בינתיים להיות גוף שידור תחרותי בטלוויזיה), נקבל דואופול טלוויזיוני - קשת והגוף הממוזג רשת-ערוץ עשר. הדבר כמובן יקנה להם יותר כוח ויותר השפעה וגם יכולת תמחור יותר גבוהה מול המפרסמים וחברות רכש המדיה. לכן, במקום ששלושת הגופים יקיזו דם וכסף, סביר להניח שקשת עם העוצמות שלה תעבור לרווחיות בריאה.

המיזוג הזה גם יחסל את האופציה התיאורטית לשלוש חברות חדשות אחרי שלוש השנים שבהן אפשרה המדינה לקשת ולרשת לשדר מהדורת חדשות משותפת. המיזוג, אם יתבצע, ישאיר את הצופים עם שתי חברות חדשות דומיננטיות - זו שכבר קיימת וקשת תרכוש מרשת את חלקה, וזו של רשת וחברת החדשות של ערוץ עשר (שוב, מחלקת החדשות של תאגיד השידור וערוץ 20 מספקים נתוני רייטינג חלשים יחסית). מי שמעוניין, אם כן, בגיוון חדשותי בטלוויזיה, בגיוון דעות - שישכח מזה. נהפוך הוא. רוב ה"כוכבים" של מערכות החדשות מהדהדים את עצמם לדעת בערוצי הרדיו ואף בעיתונים, כך שהצרכן מקבל אותן דעות בריבוע או בשלישית של אותן דמויות, שאפשר לספור אותן על שתי כפות הידיים.

אז קשת תתחזק, ודודי ורטהיים יתחזק בהתאם. לא ממש חשוב מה הוא מתכוון לעשות בכוח הזה, גם לא ממש חשובה מידת התערבותו. השליטה לבדה בגוף התקשורתי הכי חזק יוצרת כוח הרתעה גדול. 

3. אני מניח שאין צורך לערוך היכרות מעמיקה עם המותג קוקה קולה, המותג המרכזי של החברה המרכזית למשקאות קלים - אחד מתאגידי המזון הגדולים בישראל. כפי שאפשר לראות בגרף, החברה המרכזית למשקאות היא דואופול בתחום המשקאות הקלים, יחד עם יפאורה, ודואופול בשוק הבירות, יחד עם טמפו. אם יפאורה מרוויחה כ-130 מיליון שקל על מחזור של פחות ממיליארד שקל (שיעורי רווחיות תפעולית של כ-18% ושיעורי רווחיות נקייה של כ-14% - שיעורים מאוד גבוהים לתעשייה מסורתית), אז אפשר להניח כמה החברה המרכזית למשקאות קלים מרוויחה, עם מותג הרבה יותר חזק ובדרך כלל עם פרמיה על מוצריה, היקרים יותר ממוצרי יפאורה. אפשר להסיק מכך שהחברה המרכזית למשקאות קלים מרוויחה מאות מיליוני שקלים על מחזור מוערך של יותר מ-5 מיליארד שקל (כולל כל החברות בקבוצה, כמו פריגת, נביעות ועוד). אפשר להניח גם שלאורך השנים חולקו שם דיבידנדים בהיקף של מיליארדי שקלים.

עקב אכילס של הקבוצה היא חברת טרה, שכנראה גורמת הפסדים בגלל התחרות בשוק החלב. מהבחינה הזאת, חייבים להגיד משהו לזכותה של משפחת ורטהיים: רק קבוצה חזקה מסוגה יכולה לתת גב לחברה כמו טרה, על כל ההשקעות הכבדות והתחרות מול תנובה. ספק גדול אם טרה בבעלות ידיים חלשות הייתה יכולה לשרוד לאורך זמן.

4. הצלע העסקית השלישית של ורטהיים היא שותפות בבנק מזרחי טפחות, הבנק השלישי בגודלו וללא ספק הבנק המצליח ביותר - הוא הניב לבעליו תשואות הרבה יותר גבוהות מכל בנק אחר. משפחת ורטהיים מחזיקה בכ-22% ממניות הבנק, השוות כיום כ-3.4 מיליארד שקל. חלקו של דודי ורטהיים (63%) עומד על כ-2.1 מיליארד שקל. בנוסף, לורטהיים יש החזקה של כ-19% ממניות חברת הנדל"ן אלוני חץ לאחר שרכש את חלקה של אחותו. כיום שוות מניותיו כ-1.1 מיליארד שקל.

אתם ודאי שואלים את עצמכם, כיצד כל זה התאפשר עם כל הרעש הציבורי סביב חוק הריכוזיות? וזה בדיוק העניין. המקרה של ורטהיים מסביר בדיוק מדוע החוק הזה מגוחך ומעוות. משפחת ורטהיים לא צריכה להפריד בין החברה המרכזית לבנק, שכן קוקה קולה לא נכללת בהגדרה של תאגיד ריאלי משמעותי. לעומת זאת, אלוני חץ נכללת בהגדרה הזאת משום היקף חובה למערכת הבנקאות, ולכן ורטהיים עתיד למכור את חלקו בחברת הנדל"ן. אם המיזוג בין בנק מזרחי טפחות לאגוד היה מאושר, היה עליו לעשות זאת כתנאי לעסקה, אולם כיוון שהמיזוג נפסל, יש לו עד סוף שנת 2019 לבצע את המהלך (אלא אם כן יתקבל לפני כן הערעור על פסילת המיזוג בבית הדין להגבלים).

הגוף הכי חזק במדיה בשליטתו, תאגיד המזון הכי חזק בשליטתו, הבנק הכי מוצלח בשליטה משותפת עם משפחת עופר. כל זה צריך (גם) להיות מובא בחשבון בהחלטת רשות ההגבלים לאשר או לפסול את מיזוג רשת וערוץ עשר.