DUN'S 100: דירוג סוכנויות הביטוח הגדולות ביותר ל-2018

על פי DUN הסוכנויות הגדולות ביותר בארץ הן מבטח סימון, אגם ושקל • עם זאת, מדוחות החברות עולה כי הסוכנויות הרווחיות ביותר בישראל הן מזרחי טפחות סוכנות לביטוח ואגם לידרים

שלמה אליהו / צילום: תמר מצפי
שלמה אליהו / צילום: תמר מצפי

על פי דוחות קבוצות הביטוח והבנקים בישראל ישנן כמה סוכנויות ביטוח שהנן מקור של ממש לרווחי הקבוצה האם. מדובר בראש ובראשונה בסוכנות הביטוח של בנק המזרחי טפחות, שמוכרת ביטוחי משכנתא ללקוחות הבנק, ושתרמה לבנק רווח שנתי של כ-73 מיליון שקל ב-2017; סוכנות אגם לידרים, שבבעלות הפניקס ואיציק עוז - שפועלת בתחום ההסדרים הפנסיוניים, שלגבי נרשם רווח של כ-53 מיליון שקל בדוחות הפניקס, שמחזיקה בכ-60% מהחברה; סוכנות הביטוח למשכנתאות של בנק הפועלים, עם רווח של כ-18 מיליון שקל ב-2017; וסוכנויות ענק אחרות כגון שקל של הפניקס (רווח שנתי של 45 מיליון שקל), ומבטח סימון של מגדל (רווח של 34 מיליון שקל).

ואולם בניגוד לחברות הביטוח והבנקים שחייבים בפרסום דוחות מלאים ומפורטים מאוד על תוצאותיהם העסקיות, גם אם מדובר בחברות שאינן ציבוריות, סוכנויות הביטוח לא מפרסמות דוחות ולא הרבה ידוע על הפעילות של כל אחת ואחת מהן, מה גם שגם השורה התחתונה כאמור לא מדווחת לגבי כל הסוכנויות (לא ניתן גילוי בכל דוחות הבנקים וגם לא לגבי כל הסוכנויות שבבעלות כלשהי של חברות הביטוח).
מה שמסייע להאיר חלק קטן מהתוצאות שלהם, ולא ברמה של דוח כספי ובטח שלא לגבי כל הסוכנויות הגדולות בשוק, הוא דירוג "סוכנויות הביטוח המובילות" של דן אנד ברדסטריט לשנת 2018, שתבסס על נתוני הכנסות מעמלות שהסוכנויות מספקות לחברת המידע.

מתודולוגיית הדירוג של חברת המידע מאוד פשוטה והיא כוללת את הפרמטר שהינו הכנסות מעמלות, כשלצד זאת הם מפרטים גם כמה עובדים יש בכל אחת מהסוכנויות המובילות שנכללות במדד, ושלא כוללות את כל הסוכנויות הגדולות ביותר במשק, בטח לא במונחי רווח.

אז מיהי הסוכנות הגדולה בישראל במונחי פרמיות מעמלות? על פי דן אנד ברדסטריט מדובר בסוכנות מבטח סימון שבבעלות קבוצת הביטוח מגדל שרשמה ב-2017 פרמיות מעמלות בהיקף של כ-217 מיליון שקל. מדובר בגידול של כמעט 16% על פי חברת המידע העסקי, כשמבטח סימון ממשיכה להיות הגדולה במשק במובן זה - הגם שהיא מאבדת גובה יחסית למתחרות הישירות שצמחו בשיעור חד ממנה. במבטח סימון כ-710 עובדים, והיא גבתה בשנה שעברה ממבוטחיה, על פי נתוני הדירוג, פרמיות בהיקף מצרפי של כ-4.05 מיליארד שקל.

כמו בשנה שעברה הסוכנות השנייה בגודלה בדירוג של חברת המידע, אחרי מבטח סימון, היא גם סוכנות ניהול ההסדרים הגדולה במשק במונחי רווחיות: אגם לידרים שבניהול משותף של איציק עוז ושל רמי דיין, שרשמה בשנה החולפת הכנסות מעמלות בהיקף של כ-170 מיליון שקל, על פרמיות שנגבו בהיקף כולל של כ-3.81 מיליארד שקל. לגבי הסוכנות הזו מציינים בדן אנד ברדסטריט כי "הגידול בפעילות נבע בעיקר מהצטרפות של מעסיקים רבים. בנוסף, רכשה החברה תיק שההכנסות ממנו עומדות על כ-2 מיליון שקל בשנה".

אחריה נמצאת במקום השלישי עוד סוכנות גדולה שנמנית על קבוצת הפניקס, וגם על צמרת הסוכנויות הרווחיות ביותר: קבוצת שקל, "שעלתה למקום 3 ממקום 4 עקב גידול של 32.5% בהכנסות", כפי שאומרים בדן אנד ברדסטריט, שם מוסיפים כי "הסיבה המרכזית לגידול הינה תשלום חוב ישן".

אחריה שקל ניצבות בסדר יורד סוכנות מדנס, שמתמקדת בתחומים נוספים מעבר לחיסכון הפנסיוני, ושהוקמה על ידי איש הביטוח שוקי מדנס, ושלפי דוחות הראל רשמה רווח צנוע בהרבה מזה של אלה שמעליה בדירוג.

אחריה ניצבות כמה סוכנויות: תמורה, שבבעלות כלל ביטוח ובניהול עקיבא קלימן, סוכנויות רמות ושגיא יוגב, שבבעלות מגדל. נציין כי המדד האמור כולל סוכנויות ששיתפו פעולה עם חברת הדירוג ולא את כל הסוכנויות בשוק.

כך או כך, לדברי אפרת שגב, סמנכ"ל פיתוח עסקי בדן אנד ברדסטריט, "ענף סוכנויות הביטוח מצוי כעת בתקופה עתירת שינויים רגולטוריים משמעותיים, אשר נועדו להגביר את השקיפות ולהיטיב עם מצבו של החוסך", כשהיא מציינת בנוסף כי "לצד הטענות מצד ראשי הענף על עודף רגולציה, עצם הדיון במצבם של החוסכים ובכשלים הקיימים בענף, מגבירים את השקיפות ומייצרים סביבה עסקית משוכללת יותר".