למדו מאובר: פולקסווגן, פג'ו ורנו בדרך לתחום שיתוף הנסיעות

חברות הרכב הגדולות לא שוקטות על השמרים בזמן שתחום הרכב הולך ומשתנה • אפליקציות אינטואטיביות, שיתוף בין עירוני ומכוניות חשמליות הן מה שייקח אותן לשלב הבא

יצרניות המכוניות הגדולות ממשיכות להתאים את עצמן למציאות המשתנה של עולם התחבורה כדי להישאר רלוונטיות. מול תחרות גוברת מחברות נסיעות שיתופיות כמו אובר, דידי וליפט, שמאיימות לשנות את התפיסה הרווחת מבעלות על מכוניות פרטיות לניידות כשירות, יותר ויותר יצרניות מכוניות מנסות להציע שירותים דומים.

פולקסווגן הודיעה כי תתחיל להציע שירות נסיעות שיתופיות בגרמניה בשנה הבאה. בשירות יפעלו מכוניות חשמליות בלבד, והחברה מתכננת להרחיב אותו לערים מרכזיות בעולם ב-2020, לפי הצהרה שפרסמה אתמול. מנכ"ל החברה הרברט דייס הצהיר כי יהפוך את החברה לספקית גלובלית של ניידות, שתציע שירותים שונים מעבר לייצור ומכירה של מכוניות.

החברה מתכננת להשיק ליין של רכבים חשמליים שתתחיל לייצר בשנה הבאה, וייתכן שמטרת ההשקה של שירות שיתוף המכוניות החשמליות היא גם להגביר את הביקוש לאותם רכבים. "המטרה שלנו היא למכור יותר ממיליון רכבים חשמליים עד 2025," אמר ראש תחום המכירות בחברה, ג'ורגן שטקמן במסיבת עיתונאים בברלין. "אבל התכניות הנוכחיות שלנו מראות שאנחנו עשויים להיות מסוגלים למכור הרבה יותר ממיליון".

גם חברת PSA שמייצרת את מכוניות רנו ופג'ו מתכננת להשיק שירות שיתוף מכוניות בפריז ובאיזורים שמקיפים את העיר, והיא הצהירה שתעשה זאת כבר בספטמבר. רנו כבר מציעה שירות שיתוף מכוניות בצרפת בשם "רנו מוביליטי" ובנוסף היא מפעילה 500 רכבים אלקטרוניים ממודל Zoe בשירות נוסף במדריד. בפריז רנו מקווה להפעיל אלפיים רכבים. השירות שיושק בפריז יאפשר השכרת מכוניות קצרת טווח, ובאמצעותו יוכלו נהגים לאסוף מכונית חשמלית במיקום אחד בעיר ולהחזיר אותה במקום אחר, לפי הצהרת החברה.

השירות שתפעיל PSA יחליף שירות קיים בפריז בשם Autolib בו פעלו מכוניות חשמליות. את השירות הפעילה קבוצה בבעלות הטייקון הצרפתי וינסנט בולור, שתפסיק להפעיל אותו בשל סכסוך עם הרשויות המקומיות. ל-Autolib יש 150 אלף משתמשים פעילים והמכוניות שהיא מפעילה, קטנות בצבע כסף, הפכו למראה מוכר ברחובות פריז. אך לשירות היו בעיות שונות בנושאים כמו ניקיון וחניה, והתחרות ממפעילות סוגי תחבורה אלטרנטיביים כמו אובר גרמו להפסדים צפויים של 341 מיליון דולר עד 2023.

גם וולבו מנסה אפיקים חדשים. החברה משיקה מותג חדש בשם M, שכרגע הפרטים עליו מעורפלים מאוד אך החברה הצהירה כי המותג יוקדש ל"חשיבה מחודשת על הבעלות המסורתית של מכוניות" באמצעות "אפליקציה אינטואיטיבית". לפי הצהרת החברה, M תפתח טכנולוגיה לומדת שתספק פתרון מותאם אישית לצרכים הספציפיים של כל משתמש.

ככל הנראה הכוונה היא לדרך חכמה של שיתוף מכוניות מאחר וכבר הוצהר כי וולבו מפתחת שירות שיתוף מכוניות בשם Sunfleet שהיא מצפה להשיק בשנה הבאה, והאפליקציה כנראה תשלים אותו. פרטים נוספים לגבי המותג המסתורי של וולבו ייחשפו בהמשך השנה.