הפגנות מחאה ומעצר דיפלומט איראני: רוחאני מבקר באוסטריה

ביקורו של נשיא איראן, חסן רוחאני, בבירת אוסטריה לווה בהפגנות ובמעצר הדיפלומט האיראני בווינה בחשד שהיה מעורב בפיגוע • ביקורו של רוחאני נועד להציל את היחסים הכלכליים עם מדינות אירופה למרות פרישתה של ארה"ב מהסכם הגרעין

חסן רוחאני / צילום: רויטרס
חסן רוחאני / צילום: רויטרס

ברלין. שלוש שנים אחרי שהסכם הגרעין עם איראן נחתם בווינה, הגיע אתמול (ד') נשיא איראן חסן רוחאני לבירת אוסטריה בניסיון להציל את היחסים הכלכליים עם מדינות אירופה למרות פרישת ארה"ב מההסכם והאיומים האמריקאים בסנקציות חריפות על חברות שימשיכו לעשות עסקים עם איראן. רוחאני התקבל בווינה בכבוד השמור לביקור ממלכתי: הוא נפגש בבוקר בתום סקירת מסדר צבאי עם נשיא אוסטריה, אלכסנדר ואן-דר-בלן, ולאחר מכן נועד עם קאנצלר אוסטריה, סבסטיאן קורץ. השניים אף חתמו על מזכרי הבנות בנוגע לשיתוף פעולה כלכלי בתחומי התחבורה והמים.

על הביקור הממלכתי העיב מעצרו של דיפלומט איראני המוצב בשגרירות בווינה, בחשד כי היה מעורב בניסיון פיגוע בכינוס של ה"מוג'אהדין חאלק", ארגון איראני המתנגד למשטר האייתולות, בסוף השבוע ליד פאריס. הרשויות באוסטריה הודיעו כי יסירו את החסינות הדיפלומטית של האיש, שנתפס בגרמניה בשבת לאחר שהיה בקשר עם חשודים נוספים שנעצרו בבלגיה כשברשותם חצי קילו חומר נפץ. חשוד נוסף בפרשה נעצר בצרפת.

שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, המתלווה לביקורו של הנשיא האיראני באוסטריה, אמר כי המעצרים הם חלק מקנוניה שנועדה להביך את רוחאני ולטרפד את ביקורו. זריף יישאר בווינה לפגישה שתתקיים מחר (ו') עם שרי החוץ של גרמניה, צרפת, בריטניה, סין ורוסיה, שמטרתה לדון בהמשך מחויבות אירופה להסכם הגרעין למרות הפרישה האמריקאית ממנו. לפי דיווחים, שרי החוץ האירופאים מתכוונים להציע "חבילת תמריצים" כלכליים במטרה להבטיח את מחויבות איראן להסכם הגרעין.

ראש הממשלה בנימין נתניהו גינה אתמול (ד') את הפגישה המתוכננת ביום שישי. השבוע תהיה פגישה באירופה של ארבע המעצמות, בלי ארה"ב, שם ידונו כיצד לעקוף את ההחלטה האמריקנית, אמר נתניהו באירוע שהתקיים לרגל יום העצמאות האמריקאי, "המשטר האיראני הפעיל תא טרור שתכנן מתקפה בצרפת. מפקד התא הזה היה דיפלומט איראני באוסטריה. זה המסר שלי לאירופה: הפסיקו לממן את משטר הטרור של איראן". נתניהו נמנע מלגנות ישירות את העובדה שקורץ מארח את נשיא איראן לביקורו הראשון באירופה מזה קרוב לשלוש שנים, והראשון מאז פרישת ארה"ב מהסכם הגרעין. הקאנצלר האוסטרי ביקר בישראל לפני כחודש ונפגש עם נתניהו, שהגדיר אותו כ"ידיד אמת של העם היהודי ושל ישראל".

גם באוסטריה ובגרמניה נרשמה מחאה נגד הביקור. הארגון הלא-ממשלתי "Stop the Bomb", הפועל נגד המשטר האיראני, הוביל מחאה ציבורית באוסטריה, שכללה הפגנות בכמה מוקדים בווינה נגד ביקור הנשיא האיראני, תחת הכותרת "לא לפרוש שטיח אדום בפני המשטר האיסלאמי" ו"רוחאני - הפנים הידידותיות של הטרור". בגרמניה, העיתון "בילד", שמחזיק בעמדות פרו-ישראליות, פירסם מאמר ארוך המגנה את הביקור ומגדיר אותו כ"סקנדל". "אסור שאירופה תפרוש שטיח אדום בפני טרוריסטים ומוציאים להורג", כתב העיתון הבוקר. הוא האשים את רוחאני בין השאר באחריות לפיגוע נגד הקהילה היהודית בבואנוס איירס.

לפני יומיים (ג') ביקר רוחאני בשווייץ, שם נפגש עם נשיא המדינה, במטרה לחזק את היחסים הכלכליים בין המדינות. רוב השיחות על הסכם הגרעין שנחתם בקיץ 2015 התקיימו במדינה. במסיבת עיתונאים משותפת הבהיר נשיא שווייץ, אלן ברסט, כי ארצו מחויבת לשלום במזרח התיכון, לפתרון שתי המדינות וכן תומכת בזכות הקיום של ישראל. בסוף דבריו התערב רוחאני ואמר כי "הישות הציונית" היא משטר בלתי לגטימי ואיום על השלום והביטחון במזרח התיכון. "זוהי דוגמא מושלמת לנקודה שיש לנו עליה חילוקי דעות משמעותיים", אמר הנשיא השוויצרי. שני המנהיגים צייצו לאחר הפגישה בטוויטר ברכות בפרסית ובצרפתית אחד לשני, והבטיחו "לקדם את היחסים הבי-לטרליים בין המדינות".

רוחאני המשיך את מסעו ונאם בפני לשכת הסחר האוסטרית בווינה, לאחר מכן השתתף בפתיחת תערוכה המציגה את ההיסטוריה של היחסים בין אוסטריה לאיראן. בהודעה רשמית שפירסם הקאנצלר קורץ לפני הביקור הוא הודיע כי יציב את ביטחונה של ישראל בעדיפות עליונה, וכי לא יהסס לדון עם המנהיג האיראני במעורבות ארצו במזרח התיכון. עם זאת, קורץ הבהיר כי אוסטריה, כמו האיחוד האירופי כולו, מחויבת להמשיך ולקיים את הסכם הגרעין עם איראן, למרות ההתנגדות החריפה לכך מצד ארה"ב וישראל.