אופנה | נשים מגלות את כוח החליפה - ומעצבות אותה בצלמן

כשנשים החלו ללבוש חליפות למקום העבודה, הן עשו זאת כדי להידמות לגברים. החליפות נראו בהתאם - ישרות קווים, תפוחות בכתפיים, כבדות וכעורות - כמו שריון. כיום, אישה יכולה להיראות אישה גם בחליפה, והן מעוצבות בצלמן ובדמותן • סקירה

מתוך הקטלוג של DAI הלונדונית / צילום: daiware
מתוך הקטלוג של DAI הלונדונית / צילום: daiware

במשך שמונה שנים ג'ואנה דאי טיפסה בסולם התפקידים בג'יי.פי מורגן. היא עבדה מסביב לשעון, ועשתה זאת בחליפה מעומלנת, ישרת קווים וזוויות. בנקאות השקעות היא עולם גברי, והבלייזר עם המכנסים התואמים שימש לה כמעין שריון. היא טשטשה את המיניות ואת החמוקיים, והפכה דרך להפגין גבריות. "רציתי להיכנס לפגישות ולהיראות כמו הגבר שמולו אני עובדת", היא מספרת. "זה הבהיר שאנחנו בתפקידים דומים ובעלי יכולות דומות".

חליפות תמיד היו עניין של הפגנת כוח. עוד לפני שנשים החלו ללבוש חליפה לעבודה, גברים לבשו אותן כדי להעיד על מעמדם החברתי הרם. מקורה של חליפת העסקים המודרנית הוא בחצרות המלוכה האירופיים של המאה ה-17, שם נהגו גברים ללבוש מכנסיים, מותניות ארוכות וצווארונים מהודרים - שהתפתחו לכדי החליפות המחויטות, שגברים רמי מעמד לבשו במאה ה-18. פריטי לבוש מורכבים אלה נתפרו מחומרים יקרים, והעידו על כך שמי שלובש אותם לא צריך לעמול למחייתו בשדה. מי שלבש אותם זכה בהונו בירושה או היה בעל אדמות שאחרים עיבדו. עם הזמן, גברים שפשוט רצו להיראות כג'נטלמנים מכובדים החלו לרכוש חליפות. בימי המהפכה התעשייתית, עם עלייתו של מעמד אנשי המקצוע העובדים למחייתם במשרד, הפכה החליפה ללבוש המועדף עליהם.

היה זה אך מתבקש שגם הנשים הראשונות שנכנסו למקומות העבודה הללו ילבשו חליפות כדי להבהיר שמקומן לצד עמיתיהן הגברים. חליפת המכנסיים הנשית המודרנית הופיעה לראשונה בשנות ה-20 של המאה ה-20, כשנשים החלו להיכנס לשוק העבודה בהמוניהן ולתפוס גם עמדות מנהיגות בממשל. תור הזהב של אותן חליפות הגיע מאוחר יותר, בשנות ה-80, אז התהדרו נשים קרייריסטיות בבלייזרים עם כריות ענק בכתפיים. היה זה העשור הראשון שבו יותר נשים יצאו לעבוד מאשר נשארו בבית, ושיעורן בתפקידי ניהול זינק מ-20% ל-36%. בין 1980 ל-1987 חל במכירת חליפות המכנסיים לנשים גידול בסך 600 מיליון דולר.

אומנם בעשור האחרון סביבת העבודה המשרדית מיתנה את דרישות הלבוש שלה מגברים ומנשים גם יחד. תעשיות מכופתרות-משכבר - ובהן למשל עולמות המשפט, הייעוץ והפיננסים - הלכו ומיתנו את ציוויי הביגוד שהשיתו על העובדים והעובדות; כאשר את השינוי הובילו חברות ההייטק שמעודדות את העובדות והעובדים פשוט ללבוש מה שנוח להם. ואולם, למרות כל המגמות הללו, החליפות לנשים הפכו בשנים האחרונות פופולריות מאי-פעם.

כמה מן הנשים החזקות ביותר של תקופתנו, ובהן אנגלה מרקל, שריל סנדברג, אריאנה הפינגטון ואינדירה נואי - לובשות חליפות באופן קבוע. הילארי קלינטון, הכמעט-נשיאה הראשונה של ארצות-הברית, העבירה את הקריירה שלה כולה בחליפת מכנסיים, ואף הניעה את התומכות הנלהבות שלה להגיע לקלפיות בחליפה כזו ולהתייחס לעצמן כחלק מ"אומת חליפות המכנסיים".

הילארי קלינטון ואנגלה מרקל  / צילום: daiware
 הילארי קלינטון ואנגלה מרקל / צילום: daiware

"כבר כמה עשורים שאומרים לנו שהחליפה מתה, אבל היא חיה ובועטת", אומר פוקה דה יונג, שייסד לפני 18 שנה את חברת החליפות Suitsupply. "הבת המתבגרת שלי והחברות שלה מגיעות לבית הספר בחליפה".

באוקטובר אשתקד השיקה Suitsupply לייבל חליפות לנשים - Suistudio, שאת מוצריו ניתן כבר למצוא ברחבי העולם. חברת הביגוד החדשה והנמרצת Argent כבר הלבישה נשים חזקות דוגמת הילארי קלינטון וג'יין קים, המועמדת לראשות עיריית סן פרנסיסקו, וחברות חדשות כמו Ameliora ו-Citizen's Mark מציעות לקהל הנשי חליפות יוקרה במחירים סבירים.

אמנות הפאוור-דרסינג

ג'ואנה דאי הייתה עדה מכלי ראשון לפופולריות של החליפה הנשית. לפני שנה וחצי עזבה את הבנקאות והקימה את לייבל האופנה הלונדוני DAI, המייצר בגדים לעבודה מחומרים שאפשר למצוא גם במכנסי יוגה. המוצר הנמכר ביותר שלה עד כה הוא חליפת מכנסיים בשני חלקים מבד נמתח ובלתי מתקמט.

דאי מספרת כי על סמך ניסיונה מג'יי. פי מורגן, דווקא הנשים שהחזיקו בתפקידים המרשימים ביותר היו מגיעות לעבודה איך שהתחשק להן. היו בהן שזנחו את החליפה לטובת לבוש נשי יותר, כמו שמלות צבעוניות או מעט סקסיות יותר. "כשאת עובדת מתחילה וצריכה להוכיח את עצמך, את הולכת על החליפה כברירת מחדל, כי את חושבת שזה יגרום לך להיראות רצינית", היא אומרת. "אבל כשנשים מטפסות בסולם, נראה שהן מרגישות יותר חופשיות ללבוש מה שבא להן. הן מרגישות שהן יכולות לקחת יותר סיכונים".

בחברת האופנה החדשה Argent לעומת זאת, סבורות מייסדות המותג סאלי כריסטסון ואלינור טרנר, שעבור נשים רבות החליפה כבר אינה הצהרה בדבר "רצינות" או "גבריות", אלא פשוט לבוש נוח ומעשי למקום העבודה. השתיים בחרו להשיק ליין של ביגוד פונקציונלי דווקא משום שהרגישו שבגדי נשים רבים מדי מעוצבים במחשבה על דקורטיביות, אבל לא על כך שמישהי אמורה גם ללבוש אותם - ולהרגיש בהן נוח לשעות רבות של עבודה.

שמלות שיפט וחצאיות עיפרון אומנם יכולות לגרום לך להיראות מקצועית ומוקפדת, אבל קשה לזוז בהן, הן נוטות לטפס מעלה שלא לצורך והן מחייבות אותך להשקיע מחשבה בצורת הישיבה שלך, על מנת שלא להיקלע למצב מביך שבו סט ההלבשה התחתונה מוצג לראווה. "כל הרעיון של בגדים לעבודה הוא שהם אמורים לחסוך לנשים הסחות דעת ולאפשר להן להתמקד בעבודה", אומרת כריסטסון, "אבל רוב הביגוד המשרדי לנשים אינו מעוצב ככה".

השתיים "התבייתו" על החליפה משום שבעיניהן, מדובר בלבוש המושלם למשרד ליומיום. "יותר קל ללכת ולשבת במכנסיים", מסבירה טרנר. "הז'קט מחמם כשצריך, ויש כיסים בכל מקום. ברוב הבגדים המסורתיים לנשים אין דברים כאלה - כאילו שנשים לא צריכות לקחת איתן שום דבר".

כריסטסון וטרנר רצו לעדכן ולקדם את הפונקציונליות של החליפות, כך שיהיו שימושיות יותר מבחינתן של הנשים שלובשות אותן. לשם כך השתמשו בחומרים כמו פוליאסטר, שדוחה קמטים ואינו מתקמט. הן הוסיפו גם פרטים מתקדמים כמו כיסי משי לטלפון בבלייזר, כך שיהיה קל להציץ במסך, וכן כיס מיוחד לכרטיס-מפתח משרדי.

הן מצאו שלקוחותיהן מגיעות מתחומים רבים ושונים, כולל עבודות קריאייטיב והייטק, שלא נהוג בהן קוד לבוש. אבל גם אם החליפות עוצבו במחשבה על שימושיות, הן עדיין יכולות להיות נאות לעין. לצד חליפות בצבעי שחור וכחול מתבקשים, Argent מייצרת גם חליפות בצבעים בוהקים כמו ורוד לוהט וחליפות בדוגמאות מעניינות. הילארי קלינטון, לדוגמה, אוהבת את הדוגמה השזורה, ולבשה אותה לאי-אילו אירועים פומביים, כולל צילומים ל-Teen Vogue.

"אנחנו מנסות ליצור חליפות שמתאימות בדיוק לגוף של נשים ולחיים שלהן", אומרת כריסטסון, "ואני חושבת שסוף-סוף הגענו למקום שבו אנחנו כבר לא רואות בחליפה לבוש גברי".

חליפות של Suitsupply / צילום: suistudio
 חליפות של Suitsupply / צילום: suistudio

תפירה אישית, כמו אצל הגברים

אם בעבר נשים הרגישו שהן צריכות להצניע את נשיותן במקום העבודה, כיום הימים הם כאלה שאת יכולה להיראות כמו אישה, בלי שהדבר יסכן אותך מבחינה מקצועית. ולראיה, כמה מיצרניות החליפות מעצבות אותן מחדש בקו נשי יותר, אופנתי יותר וסקסי יותר. אחת מהן היא Suistudio, שהוזכרה קודם לכן. היא הוקמה לפני פחות משנה, וכבר הבוטיק הטרנדי של המותג, בניו-יורק, מלא וגדוש חליפות בצבעים רבים, מכחול-נייבי ועד לבן, מוורוד ועד לבנדר. דה יונג, המייסד שלה, אומר שהמותג שלו נבדל מן המתחרים בגזרות המסוגננות והיצירתיות של החליפות, ומדגיש כי בכל חנות יש חייטים שמתאימים את החליפה לקונה הספציפית.

"החליפות לגברים מגיעות במקור מעולם החייטות, כאשר רוב הגברים מקפידים שיתאימו להם את החליפה שלהם", הוא מסביר. "הם יודעים היטב שחליפה נראית הרבה יותר טוב כשהיא מותאמת לגוף שלך. חליפות הנשים לעומת זאת היו מגיעות בדרך כלל כמו שהן - ואת זה רצינו לשנות".

התוצאה היא שמלאכת החייטות בחנויות Suistudio מאפשרת ליצור חליפות עם טוויסט אסתטי מעניין. יש חליפות עם כתפיים רחבות ומותניים צרות. יש חליפות ימיות למראה, עם בלייזר עתיר כפתורים שאפשר ללבוש בלי חולצה למטה. יש חליפות בלי שרוולים וחליפות עם מכנסיים קצרים, שמושלמות לימי הקיץ. ויש חולצות עם עניבות ענק שמציצות מתחת לבלייזר.

כך או אחרת, התוצאה מחמיאה ומדגישה את החמוקיים. לא במקרה, אומר דה יונג, נשים לובשות את החליפות הללו לאירועים שונים ובהקשרים שונים. יש נשים שבחרו חליפות שעוצבו בהשראת הטוקסידו, ולובשות אותן לאירועים רשמיים ולחתונות. בתעשיות הקריאייטיב יש עובדות שמגיעות למשרד בחליפות מתוקתקות כבדרך קבע, וקונות חליפות לשבוע האופנה. "אנחנו מוכיחים שכל מה שחשבנו על איך חליפה אמורה להיראות ואיפה אסור ללבוש אותה היה פשוט טעות", אומר דה יונג.

קחו לדוגמה את קמפיין הפרסום הראשון של Suisupply. הוא מציג נשים בחליפות מחמיאות על רקע דירה בעיצוב יוקרתי, עתירת ספות עור, שטיחי פרווה וחלונות עד התקרה - דירת רווקים של מנהל עשיר. אבל זה עולם של נשים. בתמונה יש גם גבר מסותת תווים, אבל הוא עירום כביום היוולדו. באחת התמונות אישה יושבת על מסעד של ספת קטיפה תכולה, ואחד מעקביה הגבוהים מונח במיקום אסטרטגי מעל איבריו המוצנעים. ההאשתג שליווה את הקמפיין היה #NotDressingMen ("לא מלבישים גברים").

הקמפיין כולו בישר על עידן חדש לחליפות - עידן ובו הטרנדים והגזרות ייקבעו בידי נשים, ולא גברים.

לחלק או לערבב | יעל בן ישראל

אין מראה קלאסי ועל זמני יותר מגבר בחליפה גזורה היטב. זוהי בדיוק הסיבה שהמראה הגברי המחויט ממשיך ללוות גם את המלתחה הנשית מבלי לאבד מהרלוונטיות והתחושה המודרנית, שהיא חלק ניכר מכוח משיכתו. התוצאה הסופית אומנם מאתגרת, אך גם לבישה ופרקטית, עם מראות אלגנטיים וסקסיים, שצצים מדי עונה על המסלולים הנחשבים בעולם, ומתעלים מעבר להגדרה הגנרית והשחוקה של קלאסיקה גברית עם טוויסט נשי.

"עשינו כברת דרך מאז חליפת הכוח הנשית", אומרת המעצבת קארן אוברזון. "אם פעם החליפה הייתה קלאסית וקנית אותה באותו מקום, בשני חלקים, כיום יש חזרה של החליפות האלה ועדיין אפשר לחלק אותן, וגם לערבב אותן ואפילו לראות אותן במראה של מכנסי רכיבה וז'קט מחויט. הרבה שנים נשים הרגישו יותר סקסיות בשמלות ולא רצו ללכת עם חליפות, כי זה היה נראה מיושן. לעומת זאת, מאז ומתמיד נשים בכירות בעולם העסקים והפוליטיקה הרגישו לבושות טוב יותר בחליפה, גם אם זה לא היה בדיוק צו האופנה, כי כשלובשים חליפה שתפורה היטב מרגישים כוח, עוצמה".

"חליפות תופסות חלק נכבד מהמלתחה הנשית והן כמובן רחוקות מרחק שנות אור מחליפות הכוח שאפיינו נשים בשנות ה-80", אומר המעצב שי שלום, המזוהה למעלה משני עשורים עם חליפות מחויטות נשיות. "ועדיין, הבחירה הטבעית של רבות תהיה להצטייד בחליפות ש'יודעות לרקוד', כלומר שניתן לנייד את המקטורנים והמכנסיים וליצור שלם חדש מסך הפריטים שמהווים קולקציה פרטית ואישית".